آفتاب
پورابراهیمی خبر داد

تنظیم پیش‌نویس قانون تجاری سازی علم تا پایان سال جاری

تنظیم پیش‌نویس قانون تجاری سازی علم تا پایان سال جاری

نایب رییس کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: تلاش کرده ایم پیش نویس قانون تجاری سازی علم را نهایی کنیم و تا پایان امسال یا ابتدای سال 94 این پیش نویس را به صحن علنی می‌آوریم که می تواند یکی از گره های بزرگ این حوزه در دنیا را باز کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کویر، "محمدرضا پورابراهیمی" در نشست بررسی فواید و آسیب های طرح تحول نظام سلامت و تطابق آن با سیاست های اقتصاد مقاومتی در کرمان با بیان اینکه رویکرد جدید و اولویت نظام، اقتصاد مقاومتی است تاکید کرد: دانشگاه باید در زمینه اقتصاد دانش بنیان درگیر شده و خروجی داشته باشیم که بحثی کاملا اجتناب ناپذیر است.

پورابراهیمی تصریح کرد: باید درآمدهای ناشی از فروش اموال کشور را متوقف کرده و به سمت فروش علم و تولید ثروت از محل علم برویم.

وی بیان کرد: اقتصاددانان معتقدند که در عصر جدید هرکس به دانش و فناوری دسترسی داشته باشد، قدرت برتر دنیا خواهد شد و جایگاه علم امروز مورد توجه نظام اسلامی است و مقام معظم رهبری تاکید جدی بر توسعه علمی کشور دارند.

نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: رتبه علمی ایران نسبت به گذشته در دنیا بسیار تفاوت دارد و مقام اول علم و دانش را در منطقه به دست آورده ایم.

وی افزود: باید از حوزه علم به فناوری، تجاری سازی و خلق ثروت برسیم و این اقتصاد دانش بنیان است و اقتصاد دانش بنیان به معنی خلق مزیت بوده که در بند دوم ابلاغیه مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی بر این مسئله تاکید شده است.

پورابراهیمی با بیان اینکه سهم ایران از صادرات محصولات دانش بنیان 0.03 درصد است که اصلا برای ما قابل قبول نیست اظهار کرد: تجاری سازی علم در حوزه نظامی موفقیت های بسیاری در کشور ما ایجاد کرده اما در حوزه های دیگر به تناسب تغییر داشته است.

پورابراهیمی اظهار کرد: اقتصاد دانش بنیان در حوزه سلامت در بحث امکانات و تجهیزات از جمله دارو می تواند بسیار خوب عمل کند و نیازمند تحول جدی در این زمینه هستیم و انتظار این است که مراکز دانشگاهی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی این حرکت را جدی بگیرند.

وی تصریح کرد: استفاده از ظرفیت های ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در کشور یکی از جلوه های اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی است و این ظرفیت وجود دارد که دانشگاه علوم پزشکی کرمان با ارائه خدمات ویژه یک ارزآور بزرگ برای استان باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: امروز دانشمندان بزرگی در کشور داریم که با توان علمی و پژوهش به یافته های علمی خوبی رسیده‌اند که نمی‌توانند آن را تجاری سازی و منجر به خلق ثروت کنند و این از گرفتاری های ماست.

وی افزود: نیازمند تکمیل حلقه واسط بین تولید علم، فناوری و اقتصاد را تکمیل کنیم که حلقه مفقوده ماست و امروز تجاری‌سازی علم به دلیل تنوع متولیان و فقدان مقررات مربوطه، یکی از چالش های بزرگ کشور است.

پورابراهیمی گفت: تلاش کرده ایم پیش نویس قانون تجاری سازی علم را نهایی کنیم و تا پایان امسال یا ابتدای سال 94 این پیش نویس را به صحن علنی می آوریم و می تواند یکی از گره های بزرگ این حوزه در دنیا را باز کند.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه های ما توان تجاری سازی علم را دارند و باید به آنها کمک کنیم تا رویکرد اقتصاد مقاومتی در کشور را عملی نمایند.

انتهای پیام

کد N582251

وبگردی