آفتاب
رئیس سومین کنگره بین‌المللی هیپنوتیزم بالینی:

انجمن علمی هیپنوتیزم ایران، قطب انجمن هیپنوتیزم آسیاست

انجمن علمی هیپنوتیزم ایران، قطب انجمن هیپنوتیزم آسیاست

سومین کنگره بین‌المللی هیپنوتیزم بالینی و علوم وابسته، 20 تا 22 فروردین ماه سال آینده با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد در تالار رازی تهران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا منطقه خراسان، دکتر مهدی فتحی، دبیر انجمن علمی هیپنوتیزم ایران با اعلام این خبر اظهار کرد: علت برگزاری کنگره در تهران این است که در کنگره‌های قبلی برخی از متخصصان امکان سفر به مشهد را نداشتند، به همین دلیل مکان کنگره به تهران انتقال پیدا کرد تا دسترسی به مکان کنگره آسان‌تر باشد.

رئیس سومین کنگره بین‌المللی هیپنوتیزم بالینی و علوم وابسته با اشاره به اینکه در صورتی که مشهد ظرفیت پژوهشی لازم را پیدا کند، در دفعات بعدی کنگره در مشهد برگزار می‌شود، افزود: در کشور ما بیشترین تعداد آموزش دیده درمانگر هیپنوتیزم نسبت به دنیا وجود دارد، بیش از 7 هزار درمانگر در خصوص آموزش هیپنوتیزم شامل گروه‌های پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری، مامایی و روانپزشکی در کشور وجود دارد، بیش از یک سوم این تعداد را پزشکان در حوزه‌های مختلف تشکیل می‌دهند.

فتحی با بیان اینکه انجمن هیپنوتیزم 14 سال است که به عنوان یک انجمن علمی فعالیت می‌کند، اضافه کرد: انجمن علمی هیپنوتیزم ایران از جهت فرآیند درمانی بالینی و روانشناسی قطب انجمن هیپنوتیزم آسیا است.

دبیر انجمن هیپنوتیزم ایران عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد رتبه اول را در پژوهش‌های انجام گرفته برای انجمن هیپنوتیزم دارد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر 700 نفر عضو این انجمن هستند و انتخابات هیات امنای آن هر سه سال یکبار برگزار می‌شود.

فتحی افزود: هیات مدیره مرکزی این انجمن متشکل از دو روانپزشک، متخصص بیهوشی، روانشناس و … در تهران مستقر است، اما مرکزیت انجمن هیپنوتیزم در حوزه پژوهشی در مشهد قرار دارد، از نظر آموزشی به دلیل وجود امکانات بیشتر در تهران زمینه‌های بیشتری فراهم است.

میزان آشنایی و استفاده از هیپنوتیزم پایین است

دبیر انجمن هیپنوتیزم ایران عنوان کرد: علی‌رغم آموزش‌هایی که در حوزه هیپنوتیزم شده، در حوزه اجرا چندان تاثیری نداشته و میزان آشنایی و استفاده از هیپنوتیزم پایین است.

وی با اشاره به اینکه هیپنوتیزم دارای ظرافت است و باید درست انجام شود، عنوان کرد: هیپنوتیزم به دلیل اینکه به مباحث روانی بیمار برمی‌گردد و جذب تصاویر در هیپنوتیزم می‌تواند امری وقت‌گیر باشد، به همین دلیل پزشکان بیشتر ترجیح می‌دهند از دارو استفاده کنند، زیرا زودتر نتیجه داده و شناخت کافی از عوارض آن دارند.

فتحی درمان هیپنوتیزم را برای تمام بیماری‌ها و افراد مناسب ندانست و افزود: 25 درصد از جمعیت کشور ما به درمان هیپنوتیزم خوب پاسخ می‌دهند، حدود 10 درصد آنان هیپنوتیزم نمی‌شوند و مابقی بینابین هستند که این امر با تشخیص‌های بالینی مشخص می‌شود.

دبیر انجمن هیپنوتیزم ایران اظهار کرد: هیپنوتیزم خود‌به‌خود عوارضی ندارد، اما در صورتی که توسط فردی غیرمسلط انجام شده یا بر روی بیماری انجام شود که داوطلب هیپنوتیزم درمانی نیست، ممکن است عوارض روحی و عوارض جسمی مانند سرگیجه و سردرد پس از هیپنوتیزم به وجود بیاید، اما این شیوه درمانی خطرات جانی به دنبال ندارد.

وی با بیان اینکه اعتقاد به اینکه هیپنوتیزم یک حالت خوابگونه دارد یک غلط مصطلح است، ادامه داد: برخی افراد به هیپنوتیزم اصطلاح «خواب مصنوعی» می‌دهند، در صورتی که هیپنوتیزم خواب و بیداری نیست و حتی بین آن‌ها نیز قرار ندارد، بلکه حالتی از مغز است.

فتحی با اشاره به اینکه مغز دائما در حال تعویض حالت‌های خود است، گفت: می‌توان هیپنوتیزم را برای فرد در حالت پیاده‌روی یا حتی وزنه‌برداری انجام داد.

دبیر انجمن هیپنوتیزم ایران خاطرنشان کرد: بزرگترین آسیب به علم این است که روی آن تعصب داشته باشیم، هیپنوتیزم کلیدی نیست که تمام قفل‌ها را باز کند و درمان برای بیماری‌ها و افراد مختلف متفاوت است.

وی اظهار کرد: دو علم هیپنوتیزم و بیوفیدبک از سال‌های گذشته از قالب طب مکمل خارج شده و با وجود شواهد بالینی زیاد در طب کلاسیک قرار گرفته است.

رشته مستقلی برای تدریس هیپنوتیزم وجود ندارد

فتحی ادامه داد: اما هنوز در هیچ جای دنیا رشته مستقلی به تدریس هیپنوتیزم اختصاص داده نشده و در واحدهای فوق برنامه تدریس می‌شود، در ایران به عنوان واحد فوق برنامه تدریس نمی‌شود، به همین دلیل در انجمن‌ها به آموزش این درمان می‌پردازند.

دبیر انجمن هیپنوتیزم ایران افزود: یک آسیب عمده به هر علمی درست نشان ندادن آن است، مانند تصویری که ما از هیپنوتیزم در سریال‌ها یا تبلیغات تلویزیونی می‌بینیم، در عمل فردی که هیپنوتیزم شده قضاوتش مختل نمی‌شود، بلکه معلق می‌ماند.

وی اظهار کرد: در صورتی که از هیپنوتیزم در روانپزشکی قانونی نیز استفاده شود، باعث بیان موضوعاتی از سوی فرد می‌شود که در مورد آن مقاومتی ندارد اما در حالت هوشیار نمی‌تواند در خصوص آن صحبت کند، هیپنوتیزم می‌تواند دفاع‌های روانی فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

فتحی اضافه کرد: اعتراف با استفاده از روش درمانی هیپنوتیزم از نظر علمی رد شده، اما از نظر عملی کسی با هیپنوتیزم اعتراف می‌کند که خودش خواستار بیان آن مطالب باشد.

دبیر انجمن هیپنوتیزم ایران با بیان اینکه هیپنوتیزم کاربردهای زیادی دارد، در خصوص موارد عدم کاربرد افزود: قطع ارتباط فرد با واقعیت به دلیل افسردگی آندوژنیک از نوع شدید و اختلالاتی مانند عقب‌ماندگی ذهنی که منجر به نبود قدرت تفسیر در مغز می‌شود، از جمله موارد عدم کاربرد هیپنوتیزم است.

وی گفت: همچنین بیمارانی که دچار اختلال شخصیت مرزی یا وسواس فکری هستند، هیپنوتیزم آنان سخت و همراه با محدودیت است.

فتحی در خصوص متولی مالی این کنگره، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد وعده کمک مالی ابتدایی حداکثر 20 میلیون تومانی را به انجمن هیپنوتیزم داده و مابقی آن قرار است از طرف اعضای هیات مدیره و از محل ثبت‌نام‌ها یا جذب سرمایه‌گذار تامین شود، هزینه‌های کنگره حدود 150 میلیون تومان برآورد شده است.

دبیر انجمن هیپنوتیزم ایران اظهار کرد: کنگره‌های هیپنوتیزم در سال‌های 91 و 92 به همت دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شده و هیپنوتیزم بالینی در ایران در دهه‌های اخیر منحصر به فرد بوده است و می‌توان گفت که در خاورمیانه، ایران حرف اول را می‌زند.

وی افزود: در دو سال گذشته بیش از 45 پایان‌نامه در خصوص بیهوشی، ‌روانشناسی و سایر رشته‌ها ارائه شده است.

فتحی خاطرنشان کرد: سخنرانی 22 مهمان خارجی در این کنگره قطعی است، پیش‌بینی می‌شود حدود هزار نفر در این کنگره شرکت کنند.

وی عنوان کرد: بیهوشی،‌ بی‌دردی، ‌روانشناسی، آسیب‌شناسی، طب زنان و مامایی و … از جمله محورهای این همایش است.

فتحی با اشاره به اینکه هیپنوتیزم یک فن ارتباطی محسوب می‌شود، اضافه کرد: حدود 40 سخنران ایرانی و خارجی در کنگره شرکت می‌کند، همچنین 14 کارگاه تخصصی نیز در آن برگزار می‌شود.

دبیر انجمن هیپنوتیزم ایران تصریح کرد: تاکنون برای این کنگره 65 خلاصه مقاله دریافت شده و انتظار داریم تا اوایل بهمن ماه این تعداد به حدود دو برابر برسد.

انتهای پیام

کد N581243

وبگردی