آفتاب

سرنوشت پایگاه‌ آمریکا در انتخابات فردای اوکیناوا معلوم می‌شود

سرنوشت پایگاه‌ آمریکا در انتخابات فردای اوکیناوا معلوم می‌شود

ساکنان جزیره اوکیناوای ژاپن فردا (یکشنبه) به پای صندوق رای می‌روند تا با انتخابات فرماندار جدید، تکلیف پایگاه آمریکایی این جزیره را نیز مشخص کنند؛ انتخاباتی که شینزو آبه نیاز به پیروزی در آن را دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، نظرسنجی‌های محلی نشان می‌دهد که کاندیدای ضد پایگاه آمریکایی، تاکشی اوناگا برای سمت فرمانداری اندکی پیشتاز است و هیروکازو ناکائیما، فرماندار کنونی که حامی شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن و حزبش است،‌ با اندکی اختلاف در مقام دوم قرار دارد.

فرماندار کنونی اوکیناوا متهم است که توافقی را با دولت توکیو امضا کرده و به جابه جایی پایگاه هوایی فوتنما متعلق به تفنگداران آمریکایی چراغ سبز نشان داده است، طبق این توافق پایگاه آمریکایی‌ها به منطقه‌ای کم جمعیت در 50 کیلومتری شمال ژاپن منتقل می‌شود. در ازای این اقدام آبه متعهد شد تا مبالغ هنگفتی پول به اقتصاد محلی این منطقه تزریق کند و ناکائیما روند مخالفت دیرینه با این اقدام را معکوس کند.

این فرماندار ژاپنی در بخشی از کارزار انتخاباتی خود گفت: رفع خطر پایگاه فوتنما و انتقال آن از محیط شهری یک نقطه آغاز است. این کاملا غیر مسئولانه است که خواستار تعطیلی فوری و خروج این پایگاه شویم چرا که اصلا امکان پذیر نیست. جزیره اوکیناوا محل استقرار بیش از نیمی از 47 هزار پرسنل آمریکایی مستقر در ژاپن است و به لحاظ استراتژیک 47 هزار پرسنل آمریکایی مستقر در ژاپن است و به لحاظ استراتژیک اهمیت زیادی برای اتحاد امنیتی ژاپن ‌ آمریکا دارد؛ خصوصا در زمانی که تنش‌ها در شرق آسیا افزایش یافته است. ساکنان محلی اوکیناوا شدیدا مخالف حضور نیروهای آمریکایی هستند واز آلودگی صوتی و خطر تصادف گلایه دارند و میگویند حضور تعداد زیادی از نیروهای آمریکایی جوان خطر جرایم را افزایش می‌دهد.

سایت پایگاه کنونی در منطقه مسکونی واقع است وساکان آن هرگز حادثه سال 2004 و سقوط یک هلی کوپترارتش آمریکا به محوطه یک دانشگاه محلی را فراموش نمی‌کنند.

نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که کاندیدای پست فرمانداری که شهردار سابق پایتخت اوکیناوا بوده است، در انتخابات فردا 64 درصد رای به دست می‌آورد.

وی یکی از سه نامزد مخالف جابه جایی پایگاه آمریکاست واز جایگاه بهتری برخوردار است. چنانچه اوناگا پیروزشود،‌ ضربه مهلکی برای دولت مرکزی ژاپن محسوب می‌شود چرا که فرماندارحق وتو دارد و می‌تواند سایت پایگاه جدید را منتفی کند.

انتهای پیام

کد N580470

وبگردی