آفتاب

پیشگیری از یک بیماری واگیردار پوستی

پیشگیری از یک بیماری واگیردار پوستی

یک متخصص پوست و مو با تاکید بر اینکه کودکان بیشترین مبتلایان به زرد زخم هستند، گفت: زرد زخم یک بیماری واگیردار پوستی است و می‌تواند در تمام سنین ایجاد شود و در صورت عدم درمان می‌تواند خطرناک باشد.

دکتر امیر هوشنگ احسانی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه زرد زخم یک عفونت باکتریایی مسری و شایع پوست است که لایه‌های سطحی پوست را دچار تغییر می‌کند، گفت: این بیماری به صورت تاولی و غیرتاولی ایجاد می‌شود و اغلب در پوست صورت، بازوها و پا بروز می‌کند.

وی گزش پشه و آب و هوای گرم و مرطوب را از دلایل بروز این بیماری دانست و افزود: حساس بودن پوست به نور خورشید به خصوص در فصل تابستان یا مناطق گرمسیر، مواد تحریک کننده و شیمیایی که در صابون‌ها و مواد آرایشی وجود دارد، در بروز این بیماری موثر است.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد علایم شایع این بیماری بیان کرد: زرد زخم به صورت پوسته‌های زرد رنگ و همراه با تاول‌های کوچک و متعدد روی پوست نمایان می‌شود که این تاول‌ها ممکن است احساس خارش زیادی را در بیمار ایجاد کند.

احسانی با اشاره به این نکته که زرد زخم طی 7 تا 10 روز بهبود می‌یابد، خاطر نشان کرد: برای درمان موارد خفیف این بیماری از پمادهای ضدعفونی کننده موضعی استفاده می‌شود. در موارد شدیدتر نیاز به مصرف داروهای آنتی بیوتیک خوراکی است که به بهبودی بیماری کمک می‌کند.

این متخصص پوست و مو با بیان این مطلب که شستن و تمیز نگه داشتن زخم‌ها به روند بهبودی بیماری کمک می‌کند، اظهار کرد: باید ضایعات با گاز و صابون ضد عفونی کننده شسته شود، زیرا تمیز نگه داشتن زخم یکی از راهکارهای موثر در بهبودی بیماری است. استفاده از صابون‌های ضدباکتریایی نیز در بهبود روند بیماری موثر است.

وی رعایت بهداشت فردی را در جلوگیری از بروز این بیماری بسیار موثر دانست و در پایان گفت: اگر فردی با ضایعه‌های پوستی که تاولی شکل هستند، مواجه شد و تب خفیفی داشت، باید حتما به پزشک مراجعه کند تا زودتر بتوان برای بهبودی بیمار دارو تجویز کرد.

انتهای پیام

کد N580230

وبگردی