آفتاب
حمیدرضا ترقی :

محوریت جامعتین‌ همه‌ سلایق اصولگرایی را پوشش نمی‌دهد

محوریت جامعتین‌ همه‌ سلایق اصولگرایی را پوشش نمی‌دهد

یک عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: در بین اصولگرایان برخی هستند که گرایش تشکیلاتی‌شان قوی است و این افراد کاری به احساس وظیفه و تکلیف ندارند. در حالی که برای قاطبه اصولگرایان گرایش به تحزب و نظر تشکیلاتی بر حکم شرعی اولویت ندارد؛ بنابراین وقتی چنین روحیه‌ای دربین اصولگرایان زیاد است دستورات و تصمیمات تشکیلاتی کم‌رنگ‌تر می‌شود.

محور اصولگرایان بیانات مقام معظم رهبری است

حمیدرضا ترقی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در بیان ارزیابی خود از میزان انسجام موجود در بین جناح اصولگرا و حرف شنوی اصولگرایان از ریش‌سفیدان خود خاصه در مواقع حساسی چون انتخابات اظهار کرد: چنین اعتقادی وجود ندارد که اصولگرایان از رهبری واحد پیروی کنند و محور اصولگرایان بیانات مقام معظم رهبری است؛ بنابراین اشخاص نیستند که چنین انسجامی را پدید می‌آورند اگر چه لازم است دراین مسیر کمیته‌ای مسئولیت انسجام بخشی بین اصولگرایان را بر عهده بگیرد.

وی درباره کمیته‌ای که قرار است، فراتر از محوریت جامعتین در جهت انسجام بخشی اصولگرایان تشکیل شود، با بیان این‌که «چنین کمیته‌ای هنوز تشکیل نشده است» خاطرنشان کرد: لازم است که ما در جهت همگرایی بین خودمان مرکزثقلی را به صورت شورایی دربیاوریم که بتواند هم داوری داشته باشد و هم این که فصل‌الخطاب محسوب شود،لازم است در چنین کمیته‌ای همه‌ گروه‌ها و سلایق اصولگرا خود را تصمیم‌گیر ببینند و بر این اساس نظرات‌شان به عنوان فصل‌الخطاب در تصمیم‌گیری‌های کلی و جمعی پذیرفته شود. در واقع ما آن چارچوبی که مقام معظم رهبری به عنوان سیاست‌های کلان در انتخابات تعیین می‌کند را باید محور قرار دهیم و روی آن اتفاق نظر داشته باشیم به این صورت که حول و حوش مبانی نظری که رهبری می‌فرماید محوریت به گونه‌ای تنظیم شود که نظریات اصولگرایان به دیدگاه‌های رهبری نزدیک شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است محوریت چنین کمیته‌ای با جامعتین باشد گفت: به نظر من باید محوریت در چنین کمیته‌ای کامل تر از جامعیت باشد؛ چراکه محوریت جامعتین همه سلایق اصولگرایی را پوشش نمی‌دهد ضمن این که در خود جامعتین اختلاف دیدگاه وجود دارد؛ بنابراین این کمیته باید با تکمیل عناصری که بتواند همه اصولگرایان را پوشش دهد شکل بگیرد.

این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا در عمل و واقعیت طیف‌های مختلف اصولگرایی از جبهه موتلفه تا جبهه‌ پایداری می‌توانند به وحدت قابل تحقق برسند؟ گفت: این همان چیزی است که در انتخابات 92 به عنوان آسیب برای طیف اصولگرا پیش آمد و شناسایی شده و هم‌اکنون برای رفع آن راه حل وجود دارد. وقتی راه حل دنبال شود و به نتیجه برسیم طبعا دیگر مشکلی وجود نخواهد داشت.

وقتی روحیه‌ تکلیف گرایی دربین اصولگرایان زیاد است دستورات و تصمیمات تشکیلاتی کم‌رنگ‌تر می‌شود

ترقی خاطرنشان کرد:‌در بین اصولگرایان برخی هستند که گرایش تشکیلاتی‌شان قوی است و این افراد کاری به احساس وظیفه و تکلیف ندارند. در حالی که برای قاطبه اصولگرایان گرایش به تحزب و نظر تشکیلاتی بر حکم شرعی اولویت ندارد. چنانچه تاکید شده اس؛ حتما اول از همه خودتان باید به تکلیف برسید نه این که یک تشکیلاتی به شما امر کند که مثلا به فلان شخص باید رسید. بنابراین وقتی چنین روحیه‌ای دربین اصولگرایان زیاد است دستورات و تصمیمات تشکیلاتی کم‌رنگ‌تر می‌شود. در واقع قاطبه‌ اصولگرایان می‌خواهند ببیند می‌توانند مسئولیت شرعی تمام اعمال و رفتار یک فرد را بپذیرند یا این که خیر و به خاطر همین مساله با احتیاط عمل می‌کنند در نتیجه تصمیم تشکیلاتی تضعیف می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که چه باید کرد تا اصولگرایان به انسجام برسند و اشتباه گذشته‌ خود را تکرار نکنند؟ گفت: باید آن جمعی که می‌خواهند درجهت ارائه لیست تصمیم بگیرند دقیق‌تر عمل کنند و دغدغه و نگرانی که طی آن تکلیف گرایی بین اصولگرایان پررنگ‌تر شود پدید نیاید و همه هم احساس آرامش کنند و هم شناخت نسبت به افراد و هم رعایت همه اصول و معیارها مورد توجه قرار بگیرد.

رهبری و محوریت در بین اصولگرایان تحمیلی نیست

این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در ادامه درباره‌ جایگاه جبهه پایداری در بین اصولگرایان و اظهارنظر برخی مبنی بر این‌که پروژه‌ جبهه پایداری برای تحمیل رهبر معنوی‌شان به اصولگرایان شکست خورده است نیز گفت: رهبری و محوریت در بین اصولگرایان تحمیلی نیست و امروز اشخاص دیگر محور نیستند. بلکه مرکز ثقل حقوقی مرکب از جمع افراد مورد قبول است که می‌تواند محور باشد. البته باید دانست که تفکیک کردن‌ها خود باعث اختلاف افکنی است و اصلا مگر قرار است در نظام آفرینش همه خدا را قبول داشته باشند به هر حال یک عده‌ای یک منشور را می‌پذیرند و یک عده آن را نمی‌پذیرند و اگر نپذیرفتند که آسمان به زمین نمی‌آید. مگراصلاح طلبان توانستند همه نیروهای‌شان را دور هم بسیج کنند؟

وی با بیان این‌که «ائتلاف و همگرایی حداکثری نیاز به زمان دارد» گفت: ما در ابتدای راه هستیم و نباید توقع داشته باشیم که با برگزاری چهار جلسه به وحدت صددرصدی برسیم. هنوز ماه‌های زیادی تا انتخابات زمان باقی مانده است.

وی در عین حال اظهار کرد:‌ همگرایی در کل جریان اصولگرایی دنبال می‌شود نه در بین بعضی گروه‌ها با بعضی دیگر. ثانیا نقاط اشتراک موتلفه و پایداری در اصول و مبانی بسیار زیاد است. در روش‌ها هم اختلافات قابل تفاهم و گفت‌وگوس؛ بنابراین من تصور نمی‌کنم که در زمینه همگرایی مشکلی وجود داشته باشد.

ترقی در عین حال گفت: خوشبختانه در این مرحله از تاریخ سیاسی کشور اصولگرایان به اراده‌ای جدی و واحد برای همگرایی عملی رسیده‌اند و جامعتین به عنوان بخش اعظم این محوریت پذیرفته شده است. در عین حال روحانیت مبارز آیت‌الله مصباح را به عنوان یک ظرفیت مکمل پذیرفته و البته ممکن است به محوریت کاملتری هم برسیم.

بعید می‌دانم که احمدی نژادجایی در میان اصولگرایان داشته باشد

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا این موضوع صحت دارد که قرار است آقای احمدی‌نژاد وارد عرصه‌ انتخابات آینده شود و در این صورت آیا مورد استقبال اصولگرایان قرار خواهد گرفت؟ گفت: طبق اطلاعاتی که من تاکنون دارم هیچ گروهی با آقای احمدی‌نژاد در این‌باره صحبتی نداشته و اصولگرایان در قبال آقای احمدی‌نژاد احساس مسئولیت و دین ندارد؛ بنابراین بعید می‌دانم که او جایی در میان اصولگرایان داشته باشد.

رونق اصلاح طلبان در افزایش شکاف بین اصولگرایان است

وی سپس به ارزیابی خود از وضعیت جناح اصلاح طلب، میزان انسجام موجود در این جناح و قائل بودن به این مزیت اصلاح‌طلبان که دارای رهبری واحد هستند و سعی می‌کنند با حاکمیت تعامل خودی داشته باشند گفت: نمی‌شود به طور قاطع گفت که اصلاح‌طلبان دارای رهبری واحد هستند آن‌ها دچار تعدد رهبری شدند و همه آن‌ها ذیل گرانیگاه فعلی قابل جمع کردن نیستند ضمن این‌که رونق اصلاح‌طلبان در افزایش شکاف بین اصولگرایان است و در این موضوع تردیدی وجود ندارد.

این فعال سیاسی اصولگرا درباره‌ نوع رابطه اصلاح‌طلبان با حاکمیت نیز با طرح این پرسش که «آیا رابطه با حاکمیت پذیرفتن سیاست‌های کلان حاکمیت به شمار می‌رود؟» پاسخ داد: اگر کسی بگوید رابطه من با حاکمیت خوب و خودی است و بعد از آن نظرات حاکمیت و فصل‌الخطاب را نپذیرد آیا می‌شود گفت که رابطه نزدیگی با حاکمیت دارد؟ تمام کسانی که فصل‌الخطاب رهبری را درباره‌ فتنه 88 نپذیرفتند، نمی‌توانند این ادعا را داشته باشند که ما با حاکمیت مشکلی نداریم. چطور شده که هم اکنون درست مقابل نظر حاکمیت حرف می‌زنند و موضع می‌گیرند و معتقدند کسانی که در حصر هستند باید آزاد شوند. در واقع آن‌ها نمی‌خواهند ظلمی که در حق نظام شده است را بپذیرد و بعد هم می‌گویند که به حاکمیت نزدیک‌اند. در حالی که نزدیک بودن به حاکمیت ملاک و معیار دارد.

این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در ادامه در پاسخ به این سوال که هر کدام از جناح‌های اصولگرا و اصلاح طلب چه جایگاهی بین مردم دارند؟ نگاه مردم به دولت کنونی را مورد توجه قرار داد و مدعی شد:‌ بر طبق آخرین آمار جمع قابل توجهی از رای دهندگان به دولت کنونی اصولگرایان بودند و ضمن این‌که مثلا می‌توانیم این نکه را پیگیری کرد که وقتی دولت درباره‌ لغو دریافت یارانه نظرش را اعلام کرد چقدر ازاین نظر استقبال شد. همچنین وقتی صدا و سیما بین طرفداران و منتقدان دولت مناظره برگزار می‌کند در اکثر این مناظره‌ها شاهد هستیم که بالای 60 درصد مخالف نظرات نزدیکان دولت است و این‌ها همه نشان می‌دهد که گرایش مردم به سمت اصلاح‌طلبان هنوز در اقلیت است.

اقدامات دولت اعتدال را نسبتا در حوزه‌های مختلف موفق ارزیابی می‌کنیم

این عضو حزب موتلفه اسلامی در عین حال در بخش پایانی گفت‌وگوی خود با خبرنگار سیاسی ایسنا به ارزیابی از عمللکرد دولت پرداخت و با تاکید بر این که «ما آقای روحانی را اصلاح‌طلب نمی‌دانیم واقدامات دولت اعتدال را نسبتا در حوزه‌های مختلف موفق ارزیابی می‌کنیم» اظهار کرد: دولت در حوزه‌ درمان توانسته یک گام ارزشمند بردارند و طی آن مشکلات قابل توجهی از مردم را در این بخش حل کند. ضمن این‌که هم‌اکنون در فضای اقتصادی در موضوع نرخ ارز و طلاآرامشی حاکم است در حالی که پیش از این ناآرامی ، استرس بدی را به جامعه و وضعیت اقتصادی کشور را بی‌ثبات می‌کرد ولی این دولت توانست این بی‌ثباتی را کنترل و مهار کند و به نظر می‌رسد در پیش گرفتن این روند هم از موفقیت‌های دولت بوده است.

وی در عین حال با بیان این‌که «دولت در بخش سیاست خارجی هنوز نتیجه‌ای نگرفته و در موضوع اشتغال و رفع بیکاری هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است» ابراز عقیده کرد: دولت هم‌اکنون در موضوع پرداخت نقدی یارانه‌ها نیز با مشکل جدی روبرو است.

ترقی افزایش تعامل دولت با احزاب را از دیگر عملکردهای مثبت دولت یازدهم بر شمرد و اظهار کرد: هم اکنون فضای آرامی در تعاملات سیاسی در فضای کشور بوجود آمده ولی فضای کافی در جهت بسترسازی فعالیت پررنگ‌تر احزاب در عرصه سیاسی کشور وجود ندارد و به همین خاطر نیازمند اصلاح قانون هستیم که امیدواریم در این زمینه هم گام برداشته شود.

انتهای پیام

کد N579539

وبگردی