۰
آیت‌الله سبحانی:

مباحث ولایی المیزان تبیین شود

  • ۴بازدید
  • ۰ رای
  • ۰ دیدگاه
مرجع تقليد,مراجع تقليد,آيت‌الله العظمي جعفر سبحاني,تفسير

آیت‌الله سبحانی گفت: علامه طباطبایی از نظر مسایل ولایی بزرگواری عجیبی دارند، باید بحث‌های ولایی ایشان در المیزان استخراج و تبیین شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این مرجع تقلید در اختتامیه همایش اندیشه‌های علامه طباطبایی در المیزان، اظهار کرد: علامه طباطبایی در همه علوم اسلامی یا متخصص بودند و یا مشارک و سخن گفتن از ایشان کار هر کسی نیست، زیرا ایشان شخصیت محدودی نبودند.

وی افزود: امام موسی کاظم(ع) علمای اسلامی را حصن اسلام معرفی می‌کنند که در مقابل دشمنان مقاومت می‌کنند؛ ائمه اهل بیت(ع) مصداق همین حدیث هستند؛ در دوران بنی عباس به نوعی آزادی نسبی داده شد و ائمه(ع) ما نگهبان این گوهر بودند واز دین دفاع کردند.

وی بیان کرد: در دوران مامون عباسی آزادی بیشتری ایجاد شد؛ ولی جمعیت‌های مختلف از مادی‌گرایان و اهل کتاب جمع شدند، ولی تنها کسی که توانست آنها را مغلوب کند حضرت امام رضا(ع) بودند؛ در دوران غیبت صغری شاهد آن هستیم که مرحوم شیخ صدوق به صورت یک حصنی در آمدند تا اسلام را حفظ کنند.

سبحانی گفت: کتاب کمال‌الدین در همین عصر نوشته شد و ایشان به تمام شبهات در حوزه مهدویت پاسخ دادند که بسیاری از این شبهات، امروز نیز مطرح می‌شود؛ در دوران شیخ مفید عقاید شیعه به شکل دقیق و مرتب تنظیم شد.

وی افزود: در سال 556 در ری، عالمی کتابی با عنوان عقاید رسوا کننده شیعیان نوشت که در مقابل آن، شیخ قزوینی رازی کتاب نقض کننده‌ای نوشت؛ در حقیقت همین حدیث متجلی می‌شود که چگونه فقها و علمای ما از اسلام دفاع کردند.

این مرجع تقلید بیان کرد: در سال 1320 ایران اشغال شد و در آن سال یک مرد کم خرد کتاب اسرار1000 ساله نوشت که تاثیرات زیادی روی جوانان گذاشت و امام(ره) نیز سه ماه درس را تعطیل کرد و کتاب کشف الاسرار را نوشت؛ علامه طباطبایی نیز مصداق واضح این حدیث است؛ در سال 1328 یا 29 کتابی از سفارت خانه آمریکا به نام نگهبانان سحر و افسون منتشر شد که به نفع مادی گرایان بود که قصدشان ضربه زدن به حوزه بود که این مساله سبب شد که مرحوم علامه، جمعی را از مرحوم مطهری و مرحوم بهشتی و.... با مطالعه کتاب‌های مادی‌گرایان گرد آوردند که کتاب فلسفه اسلامی را نوشتند.

سبحانی گفت: فعالیت‌هایی که ایشان انجام داده‌اند هر کدام برای ما نمونه است؛ در زمانی که اقبال برای تفسیر کم بود؛ توجه زیادی به تفسیر در حوزه نبود که این نقیصه رفع شد؛ ایشان در سال 1324 که به قم آمدند شروع به تفسیر نوشتن کردند.

وی افزود: در تبریز یکی از شخصیت‌ها، گرایش وهابی پیدا کرد و مرحوم علامه به فکر افتادند که تفسیری بنویسند که به روایاتی که این مرد رد می‌کند پاسخ قاطع دهد؛ برخی روایات اهل بیت(ع) جری است که بیان مصداق است و برخی رد است، ولی نکته مهم این است که ایشان بخشی از روایات ائمه را از خود آیات استخراج کردند که بیان می‌کنند که امام از همین آیه استفاده و مطلب را بیان کردند که این مساله از ابتکارات تفسیرالمیزان است.

این مرجع تقلید بیان کرد: ایشان البیان را نوشتند و پس از حضور در قم المیزان را نوشتند که المیزان مولود البیان است؛ گاهی بیان می‌شود که ایشان به روایات کمتر توجه کرده است در حالی که ایشان می‌فرمود در آیات مجمل باید به روایات مراجعه کرد و در آیات متشابه باید به قرآن رجوع کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از حوزه نیوز، سبحانی گفت: دو کار باید در خصوص المیزان انجام شود؛ المیزان یک تفسیر ترتیبی است که می‌توان از بطن این تفسیر، یک تفسیر موضوعی تدوین کرد؛ ایشان در حوزه‌های مختلف از جمله حکومت اسلامی و.... در المیزان سخن به میان آورده‌اند.

این مرجع تقلید افزود: ایشان از نظر مسایل ولایی بزرگواری عجیبی دارند؛ آیت‌الله خزعلی اعجاب می‌کنند از مباحث ولایی المیزان؛ باید بحث‌های ولایی ایشان را استخراج کنند؛ اگر مسایل ولایی در المیزان استخراج شود مشاهده می‌شود که این مباحث در رد مباحث آلوسی است.

وی بیان کرد: یکی از خدمات مرحوم علامه، نشر قلم در حوزه است؛ در حوزه، قلم فارسی کم بود و توجه به قلم زیاد نبود، ولی ایشان جمعی را تشکیل دادند که مقالاتی را بنویسند و در مجلات منتشر شود؛ شهید مطهری و قدوسی در آن زمان یک مقاله نوشتند که مبحث شعور در عالم بود که آن مقالات در انتشارات جامعه اسلامی منتشر شد.

انتهای پیام

نظر شما چیست؟

اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این مطلب بیان می کند.