آفتاب

گزارشگر ویژه سازمان ملل از کره شمالی خواست بدون قید و شرط از وی دعوت کند

گزارشگر ویژه سازمان ملل از کره شمالی خواست بدون قید و شرط از وی دعوت کند

واحد مرکزی خبر نوشت:

خبرگزاری یونهاپ در گزارشی از سئول به قلم کیم سو یئون نوشت :
یک بازرس ارشد حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه از کره شمالی خواست بدون قید و شرط و بدون توجه به قطعنامه پیشنهادی سازمان ملل متحد درمورد وضع حقوق بشر در کره شمالی ، از وی دعوت کند تا بتواند اوضاع در این کشور را به طور مستقیم و از نزدیک ارزیابی کند.
پیونگ یانگ اواخر اکتبر اعلام کرد مرزوقی داروسمان گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور رسیدگی به مسئله حقوق بشر در کره شمالی اجازه دارد به این کشور سفر کند ، به شرط آنکه بند مربوط به ارجاع مسئله حقوق بشر کره شمالی به دیوان کیفری بین المللی در قطعنامه پیشنهادی سازمان ملل متحد حذف شود.
این قطعنامه پیشنهادی که اتحادیه اروپا آن را تهیه کرده است و بیش از 40 کشور دیگر نیز از آن حمایت کرده اند احتمالا هفته آینده در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد به رای گذاشته خواهد شد. در این قطعنامه پیشنهادی ارجاع مسئله « جنایت علیه بشریت » در کره شمالی به دیوان کیفری بین المللی درخواست شده است.
داروسمان در کنفرانسی مطبوعاتی در سئول پایتخت کره جنوبی گفت :«‌ باید بدون هیچ پیش شرط و بدون توجه به تصویب قطعنامه در سازمان ملل متحد ، از من برای سفر به کره شمالی دعوت شود.»
داروسمان این اظهارات را در پایان سفر پنج روزه خود به سئول بیان کرد. وی در این سفر با مقامات دولتی کره جنوبی و فعالان حقوق بشر دیدار کرد تا بتواند اطلاعات مورد نیاز را برای گزارش به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و مجمع عمومی سازمان ملل متحد جمع آوری کند.
وی سال 2010 به سمت گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور رسیدگی به حقوق بشر در کره شمالی منصوب شد.
داروسمان با بیان اینکه نقض حقوق بشر در کره شمالی از گذشته وجود داشته است و همچنان ادامه دارد تصریح کرد هدف نهایی از رسیدگی به این مسئله ، برقراری صلح و ثبات در شبه جزیره کره است.
وی گفت :« من معتقدم در برخورد با این مسئله باید یک رویکرد دو سویه اتخاذ شود یعنی از یک سو عامل نقض حقوق بشر در کره شمالی در مقام پاسخگویی قرار گیرند و از سوی دیگر همکاری فنی در اختیار کره شمالی قرار گیرد تا بتواند تغییراتی را در زندگی مردم در این کشور بوجود آورد.»
کره شمالی مدتهاست به نقض جدی حقوق بشر ازجمله بازداشت صدها هزار نفر در اردوگاه های زندانیان سیاسی ، شکنجه و اعدام در ملاء عام متهم است. این در حالی است که کره شمالی چنین اتهاماتی را رد می کند و آنها را یک تلاش تحت رهبری آمریکا برای سرنگون کردن رژیم این کشور می داند.
کره شمالی همچنین به کره جنوبی درمورد پیوستن به تلاش تحت رهبری آمریکا برای محکوم کردن اوضاع حقوق بشر در این کشور کمونیست هشدار داد و اعلام کرد همکاری سئول در اینگونه تلاش ها به معنی توقف روابط دو کره است.
این هشدار پیونگ یانگ در حالی مطرح شد که کره جنوبی از گزارش ماه فوریه کمیسیون تحقیقاتی سازمان ملل متحد حمایت کرد که در آن ارجاع کره شمالی به دیوان کیفری بین المللی به علت نقض حقوق بشر درخواست شده است.
در گزارش 372 صفحه ای کمیسیون تحقیقات سازمان ملل متحد که ماه فوریه منتشر شد به موارد نقض گسترده حقوق بشر در کره شمالی ازجمله استفاده از اردوگاه زندانیان ، شکنجه نظام مند ، گرسنگی دادن و کشتار شبیه جنایاتی که در دوره آلمانی نازی صورت می گرفت اشاره شده است.
انتشار این گزارش باعث شد کشورهای غربی و متحدانشان درخواست هایی را برای اقدام تنبیهی علیه پیونگ یانگ مطرح کنند.
در پیش نویس قطعنامه ای که دیپلمات های غربی می گویند اتحادیه اروپا و ژاپن آن را تهیه کرده اند از مجمع عمومی سازمان ملل متحد درخواست شده است شورای امنیت را تشویق کند ارجاع اوضاع در کره شمالی را به دیوان کیفری بین المللی مورد بررسی قرار دهد.
در این پیش نویس قطعنامه همچنین بررسی اعمال تحریم های هدفمند علیه عاملان جنایت علیه بشریت در کره شمالی درخواست شده است.
آزمایش های هسته ای و موشکی کره شمالی پیشتر باعث شده است این کشور با تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد روبرو شود. اما با توجه به اینکه کره شمالی در میان 122 کشور عضو دیوان کیفری بین المللی نیست ، تنها شورای امنیت سازمان ملل متحد است که می تواند اوضاع در کره شمالی را به دادگاه لاهه ارجاع دهد. رسیدگی به جنایات جنگی جدی مانند نسل کشی و دیگر جنایات علیه بشریت به عهده دیوان کیفری بین المللی است.
دیپلمات های می گویند اگر درخواست برای ارجاع کره شمالی به دیوان کیفری بین المللی که در این پیش نویس قطعنامه به آن اشاره شده است باقی بماند ، احتمالا افزایش فشار علنی بر پیونگ یانگ را برسر نقض حقوق بشر در کره شمالی به دنبال خواهد داشت. از سوی دیگر چنین درخواستی باعث ناراحتی چین خواهد شد که مهم ترین حامی کره شمالی به شمار می رود.
چین که از کشورهای عضو دیوان کیفری بین المللی است نیز نمی تواند از قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد جلوگیری کند اما پیش بینی می شود با استفاده از امتیاز وتو خود در شورای امنیت ، از ارجاع کره شمالی به دیوان کیفری بین المللی جلوگیری کند. رای چین در شورای امنیت سازمان ملل متحد احتمالا با حمایت روسیه همراه خواهد شد.
برخلاف شورای امنیت سازمان ملل متحد که می تواند قطعنامه هایی به لحاظ قانونی الزام آور را صادر و با اعمال تحریم های اقتصادی و مجوز توسل به نیروی نظامی ، کشورها را مجبور به پیروی از این قطعنامه ها کند ، قطعنامه های مجمع عمومی سازمان ملل متحد غیر الزام آور است. اما چنین قطعنامه هایی می تواند منجر به افزایش فشار سیاسی بر کشورهایی شود که هدف آنها هستند.

4949

کد N579115

وبگردی