آفتاب
/ با ایسنا در نمایشگاه بیستم/

یک نماینده سابق مجلس: رسانه‌ها به توسعه همه‌جانبه توجه کنند

یک نماینده سابق مجلس: رسانه‌ها به توسعه همه‌جانبه توجه کنند

یک نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که رسانه‌ها باید به جامعیت توسعه توجه کنند، اظهار کرد: توسعه سیاسی همراه با توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را می‌توان یک توسعه سیاسی موفق دانست.

جلیل سازگارنژاد با حضور در غرفه ایسنا در نمایشگاه مطبوعات در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسنا، با اشاره به این‌که مهمترین نیاز جامعه امروز ما اخلاق است، اظهار کرد: بین نسل امروز ما و فرهنگ ملی ما یک گسست ایجاد شده است، این گسست فرهنگی موجب ایجاد گسست اخلاقی هم شده است.

وی در ادامه افزود: بن مایه فرهنگی ما ادبیات است. اگر ما به ادبیات کلاسیک خود توجه کرده و هویت ادبی خود را بازآفرینی کنیم می‌توانیم رویکرد فرهنگی مطلوبی به دست آوریم. فرهنگ ملی ما مشتمل بر آموزه‌های ملی و دینی است. بنابراین بازگشت به فرهنگ ملی و ادبیات کلاسیک می‌تواند در اخلاقی کردن جامعه موثر باشد.

نماینده مردم شیراز در دوره ششم مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که غلظت برنامه‌ها و فعالیت‌های سیاسی موجب شده رسانه‌ها از پرداختن به مسائل فرهنگی غافل شوند، خاطرنشان کرد: این غفلت موجب کاهش اخلاق مداری شده و بیشترین تأثیر این غفلت در حوزه سیاست وارد شده است. به گونه‌ای که سیاست امروز ما کمتر از اخلاق بهره برده است. ما اگر می‌خواهیم سیاست روشن، شفاف و کارآمدی داشته باشیم باید اخلاق را وارد سیاست کنیم و این امر ممکن نمی‌شود مگر این‌که سیاست از دل فرهنگ و ادبیات استخراج شود.

سازگارنژاد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که غلظت سیاست بر حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی تأثیر گذاشته است، افزود: به این دلیل که سیاست بر اقتصاد مسلط شده ما شاهد هستیم در سال‌های گذشته بیشترین تخلفات اقتصادی رخ داده است و فعالیت اقتصادی تحت تأثیر رانت سیاسی قرار گرفت. اقتصاد در این سال‌ها از ظرفیت علمی و تجربی خود بهره‌ای نبرد بنابراین دچار مشکل شد.

وی همچنین اظهار کرد: شرایط به گونه‌ای شده که افراد برای دستیابی به مناصب مختلف باید از گذرگاه‌های سیاسی عبور کنند. اگر این گذرگاه‌ها در قالب نهادهای مدنی مثل احزاب که دارای مسئولیت شناخته شده و حرفه‌ای بودند انجام می‌گرفت اشکالی نداشت. اما بدون وجود احزاب، یک جریان سیاسی سیال، شناور و فاقد شناسنامه بهترین فرصت برای دستیابی افراد به مناصب است. در این آشفته بازار سیاسی انسان‌هایی در مسئولیت سیاسی قرار گرفته‌اند که حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی را تحت پوشش خود قرار داده‌اند. در این شرایط رانت‌های اقتصادی برآمده از مسئولیت‌های سیاسی حوزه اقتصاد را دچار مشکل کرد.

سازگارنژاد با بیان این‌که باید توسعه را فراگیر در نظر گرفت، خاطرنشان کرد: رسانه‌ها می‌توانند با شفافیت وقایع سیاسی جامعه را مانند یک آیینه کنند و تا این شفافیت محقق نشود توسعه به دست نمی‌آید، ما باید بدانیم توسعه سیاسی باید در کنار توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی پیش رود، در غیر این صورت توسعه سیاسی پایدار نخواهد بود.

نمانیده مجلس ششم در پایان با اشاره به اینکه زیربنای توسعه، توسعه نهادهای مدنی است، خاطرنشان کرد: دولت باید فرصت‌آفرینی را برای مردم داشته باشد تا مردم با ایجاد نهادهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بتوانند انرژی خود را آزاد کرده توانایی‌های خود را اثبات کنند و کشور را به پیش ببرند.

انتهای پیام

کد N578844

وبگردی