آفتاب

نظر پزشکیان درباره انتخاب وزیر علوم: نمی‌شود که اختیار انتخاب بدهی و بعد بگویی چرا فلانی را آوردی!

نظر پزشکیان درباره انتخاب وزیر علوم: نمی‌شود که اختیار انتخاب بدهی و بعد بگویی چرا فلانی را آوردی!

انصاف‌نیوز نوشت:

مسعود پزشکیان در بازدید از غرفه انصاف نیوز در نمایشگاه مطبوعات درباره اختلافات بر سر گزینه‌های وزارت علوم گفت: در روند مدیریتی اگر اختیار دادی دیگر حق دخالت در اختیار را نداری، آنوقت باید پاسخگویی را از آن بخواهی، نه این که اختیار بدهی بعد بگویی چرا فلانی را آوردی، فلانی را نیاوردی؟! این دیگه اختیار نیست، این سلب اختیار است، این تناقض بین قانونگذاری و اجرا است.

وزیر دولت اصلاحات و نماینده تبریز در مجلس در گفتگو با انصاف‌نیوز گفت: من تصورم این است که برخورد با آن‌ها برخوردی سیاسی است و نهایتا آن‌ها نمی‌خواهند آن آدمی که با سلایق خودشان جور در نمیاید بیاید به وزارت علوم. دولت هم دارد تلاش می‌کند. به هر حال متاسفانه مراکز علمی ما که باید علمی باشد صرفا و کارهای علمی، تخصصی و کارشناسی بکند یک پایگاه سیاسی شده و این می‌تواند ضربه بزند به روند علمی دانشگاه و آینده دانشگاه و دانشجو. چون بالاخره کاری را که ما می‌توانیم نظارت کنیم اجرای قانون است، این که چرا این آمد و آن آمد درست نیست. اگر خلاف قانون است بگوییم خلاف قانون است، ولی اگر خلاف قانون نیست دخالت کردن در امور مدیرت‌ها خودش خلاف قانون است و قانونگذار نباید خودش خلاف قانون عمل کند و الا آدم احساس می‌کند که بالاخره در روندهایی مداخله انجام می‌گیرد که نباید انجام بگیرد. من با هر کسی که می‌توانم کار کنم باید کار کنم، اگر خلاف قانون عمل کردم باید جوابگو باشم اگر در چارچوب قانون عمل می‌کنم این ایراد که چرا با فلانی کار می‌کنم و با آن یکی کار نکردی معنی ندارد. بالاخره کسی که در محیط دانشگاه است اگر عالم‌تر باشد اگر توانمندتر باشد با تجربه‌تر باشد اگر قدرت نفوذ داشته باشد و کار بلدتر باشد من او را میاروم نه اینکه آن آدمی که یک گروه خاصی بخواهند قبولش بکنند و یا نکنند. اگر دنبال عمل و کارم، اگر مجلس دنبال اجرای قانون است باید اجازه بدهد مجری آدم‌هایی که می‌توانند و توانمندند و مدیرند با آن‌ها کار کند ولی الان آدم احساس می‌کند این وضعیت را از وزارت علوم گرفته‌اند.

وی درباره شب‌نامه‌هایی که در مجلس در این باره توزیع می‌شود، گفت: شب‌نامه که نه، روزانه است، بالاخره این کارها نشان می‌دهد سیاسی است، نشان می‌دهد مجلس دنبال سیاسی‌کاری است، البته من اگه جای وزیر علوم بودم میامدم حرف‌هایم را خیلی شفاف و روشن می‌زدم، حالا مجلس و مردم هم قضاوت می‌کردند و نهایتا شاید رای هم نمی‌دادند.

پزشکیان در پاسخ به این که «یعنی به نظر شما این کار را نکردند؟» گفت: تصور می‌کنم یک مقداری کنار آمدند، البته باید از خودشان پرسید ولی احساسم این بود که اواخر یک مقدار مساله را می‌خواستند از نظر خودشان تعاملی حل کنند.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که به نظر شما نمی‌توان با آن‌ها تعامل کرد، گفت: نمی‌گویم نمی‌شود تعامل کرد، اما بالاخره هرچقدر بشود تعامل کرد بهتر از از تقابل است. ما باید راهی برای تعامل پیدا کنیم که آن راه قانون است. همون کسی که الان ادعا می‌کند باید چهارچوب قانون را بپذیرد، هم این یکی که در مقابل ایستاده، ما اگر در هر دو طرف بپذیریم قانون مرجع است دیگر توقع اضافه بر قانون را نباید داشته باشیم. این که من چه کسی را خواهم گذاشت قانون اختیار را به من داده و قانونگذار حق دخالت ندارد و باید این ادبیات قانونمداری را جا بیاندازیم تا به نتیجه برسیم، با تقابل نمی‌شود مملکت را اداره کرد، به ضرر هم آن گروه است هم این گروه هم مملکت. نباید کاری کنیم که به ضرر همه تمام شود، قانون را بپذیرند، قانون را مجلس نوشته، بروند بنویسند که وزیر علوم باید هر کسی را که مجلس گفت در مدیریت‌هایش منصوب کند، اشکال ندارد، اما همین را بنویسند و اگر این را گفت دیگر نباید وزیر علوم پاسخگو باشد، برای این که مجلس خودش منصوب می‌کند، پس خودش باید پاسخگوی خودش باشد.

پزشکیان تاکید کرد: در روند مدیریتی اگر اختیار دادی دیگر حق دخالت در اختیار را نداری، آن‌وقت باید پاسخگویی را از آن بخواهی، نه این که اختیار بدهی بعد بگویی چرا فلانی را آوردی، فلانی را نیاوردی. این دیگر اختیار نیست، این سلب اختیار است، این تناقض بین قانونگذاری و اجراست، نباید کاری کرد که این تناقض پیش بیاید، بالاخره باید تعامل کرد و هر کس محدوده خودش را بپذیرد و در محدوده خودش عمل کند.

 

503

کد N578828

وبگردی