آفتاب
ایرانی در گفت‌وگو با ایلنا:

ترور مهندسان سوریه نشانه پیشرفت بالقوه هسته‌ای این كشور است

ترور مهندسان سوریه نشانه پیشرفت بالقوه هسته‌ای این كشور است

با توجه به اینکه هم‌پیمانان اسرائیل به دلیل مداخله در امورات دیگر از موضوع هسته‌ای سوریه غافل هستند، بنابراین رژیم صهیونیستی خود اقدام ورود به عرصه عملیات‌های خرابکاری و ترور کرده است.

ترور مهندسان هسته‌ای سوریه، باعث شد تا گمانه‌زنی‌هایی درباره عوامل این حادثه صورت بگیرد. تنها طرف شاکی از پیشرفت هسته‌ای کشورهای عربی و اسلامی در منطقه، رژیم صهیونیستی است و به همین دلیل اکنون تمامی نگاه‌ها به سمت اسرائیل و سرویس جاسوسی موساد دوخته شده است.   

«محمد ایرانی» سفیر سابق ایران در اردن و لبنان درباره ترور مهندسان هسته‌ای سوریه به خبرنگار ایلنا گفت: قبل از هر چیزی باید بررسی کرد چه کشورهایی از پیشرفت علم در حوزه هسته‌ای به ویژه در کشورهای عربی و اسلامی در هراس هستند که باعث نگرانی آنها در خاورمیانه می‌شود و مساله بعد این که چرا این اقدام‌ها در سوریه رخ داده است وپاسخ آن را باید در این موضوع بررسی کرد که تنها طرف شاکی از پیشرفت هسته‌ای کشورهای عربی و اسلامی در منطقه رژیم صهیونیستی است.

وی ادامه داد: اسرائیل بر این باور است که اگر کشورهای منطقه در علوم هسته‌ای پیشرفت کنند، می‌توانند برای این رژیم خطر آفرین باشند بنابراین اقدام‌های این چنینی در سوریه حکایت از پیشرفت و توان بالقوه هسته‌ای این کشور دارد و باید گفت که این اقدام‌ها در راستای جلوگیری یا به تعویق انداختن برنامه‌های هسته‌ای سوریه صورت گرفته است.

سفیر سابق ایران در اردن و لبنان افزود: ترور مهندسان هسته‌ای سوریه به نوعی مدلی از ترور دانشمندان هسته‌ای ایران است چراکه در ترور دانشمندان هسته‌ای ایران هم بحث پیشرفت و توسعه علمی مطرح بوده و هست بنابراین سوریه با توجه به این که طی سه سال گذشته با مشکلات زیادی روبه‌رو بوده است، توانست موقعیت خود را به نحوی حفظ كند و در طول این سال‌ها ثابت شد که راهکار نظامی نمی‌تواند فصل‌الخطاب در سوریه باشد و به همین دلیل اسرائیل از این موضوع به شدت نگران است و ترورهای اخیر هم از این موضوع نشات می‌گیرد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه هم‌پیمانان اسرائیل به دلیل مداخله در امورات دیگر از موضوع هسته‌ای سوریه غافل هستند، بنابراین رژیم صهیونیستی خود اقدام ورود به عرصه عملیات‌های خرابکاری و ترور کرده است.


ایرانی در انتها محدودیت‌های اخیر اتحادیه اروپا علیه اسرائیل را بی‌اثر دانست و گفت: همانطور که هیچ طرفی نتوانست اسرائیل را وارد پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای كند، به همین دلیل می‌توان گفت که تحریم‌های اتحادیه اروپا بیشتر جنبه شکلی دارد تا ماهوی و باید گفت که اسرائیل به دنبال گسترش و تثبیت فعالیت هسته‌ای خود است و نمی‌خواهد در منطقه با رقیب یا تهدید خاصی رو‌به‌رو باشد بنابراین ترورهای اخیر هم در همین راستا صورت گرفت.

کد N576866

وبگردی