آفتاب
با ایسنا در نمایشگاه بیستم

سیروس ناصری: توافق هسته‌ای بر سر کلیات و باقی گذاشتن جزییات به نفع ایران است

سیروس ناصری: توافق هسته‌ای بر سر کلیات و باقی گذاشتن جزییات به نفع ایران است

یک عضو پیشین تیم مذاکرات ایران و 1+5 با بیان این که اوباما در دوران ریاست جمهوری‌اش هیچ موفقیتی نداشته است گفت: دولت اوباما در دست‌یابی به توافق هسته‌ای با ایران جدی است.

سیروس ناصری، عضو پیشین تیم مذاکرات ایران و 1+5 با حضور در غرفه ایسنا در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ی روند مذاکرات هسته‌ای ایران با توجه به نزدیک شدن به ضرب‌الاجل سوم آذرماه گفت: دولت اوباما در دست‌یابی به توافق جدی است و سعی می‌کند که به تفاهم برسد زیرا اوباما دردوران ریاست جمهوری‌اش دقیقا هیچ موفقیتی چه در زمینه‌ی داخلی و چه در صحنه خارجی از خود نشان نداده است و توافق با ایران آخرین موضوعی است که می‌تواند مطرح شود.

او ادامه داد: همین مساله می‌تواند تنها دلیلی باشد که به نتیجه بخش بودن مذاکرات امیدوار بود. اما وقتی که به مواضع آمریکایی‌ها در مذاکرات نگاه می‌کنید می‌بینید که آن‌ها با نقطه متوازن برای انجام توافق فاصله دارند بنابراین نظر شخصی بنده این است که شانس بالایی برای رسیدن به توافق در پایان دوره اعلام شده (سوم آذرماه) وجود ندارد. من هنوز احتمال تمدید را بیش‌تر می‌دانم.

ناصری در پاسخ به سوالی درباره‌ی اظهارات اخیر سید عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران با 1+5 مبنی بر احتمال توافق دو طرف بر سر کلیات و باقی ماندن جزییات توافق گفت: اصلا جز این نمی‌توان کار دیگری انجام داد و توافق بر سر کلیات و باقی گذاشتن جزییات به نفع جمهوری اسلامی ایران است. اگر ایران به تفاهم کلی سیاسی با 1+5 دست یابد و زمان مناسبی برای بررسی تمام جزییات با دقت تخصیص دهد به نفع کشور خواهد بود.

وی در ادامه اظهاراتش افزود: تجربه یک سال گذشته نشان داد که آمریکایی‌ها و به طبع آن اروپایی‌ها تا جایی که می‌توانند به دنبال تفاسیری از جزییات هستند تا سوءاستفاده کنند. از آن‌جایی که این یک توافق جامع است باید تمام جوانب با دقت کافی مورد بررسی قرار گیرد تا جزییات کاملا روشن شود حتی اگر جزییات یک‌سال طول بکشد باید این کار انجام گیرد تامطمئن شوید که روزنه‌ای برای سوءاستفاده آمریکایی‌ها باقی نمانده است.

وی خاطرنشان کرد: به نظر بنده احتمال این که توافقات به طور کامل میان ایران و 1+5 بر هم خورد و شرایط به حالت قبل از توافق برنامه‌ی اقدام مشترک بازگردد بیش‌تر از 5 درصد نیست. هنوز فکر می‌کنم که احتمال تمدید به صورت کوتاه مدت بیش‌تر از دستیابی به توافق است. اما از آن‌جایی که معمولا تا زمان پایان مذاکرات مواضع نهایی طرف مقابل مشخص نیست به همین دلیل ممکن است در زمان پایان اتفاقی بیافتد.

این خبر در حال تکمیل شدن است...

کد N576849

وبگردی