آفتاب

اوباما: هیچ نقشی در اعتراضات هنگ کنگ نداشتیم

اوباما: هیچ نقشی در اعتراضات هنگ کنگ نداشتیم

رئیس جمهوری آمریکا امروز (چهارشنبه) ضمن رد ادعاهای رسانه‌های دولتی چین، گفت: آمریکا هیچ نقشی در افزایش اعتراضات حامی دموکراسی هنگ کنگ که به مدت شش هفته بخش‌هایی از این دولت شهر را تعطیل کرده، نداشته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در کنفرانسی خبری در پکن گفت: واشنگتن هیچ تمایلی برای شرکت در مناقشات میان معترضان و مقامات در خصوص روند انتخاب نامزدهای رئیس اجرایی آتی هنگ کنگ ندارد.

وی افزود: تصمیم‌گیری در مورد این مسائل در اصل به مردم هنگ کنگ و چین بستگی دارد.

با این حال اوباما ادامه داد: البته آمریکا از حقوق مردم برای آزادی بیان هم به عنوان مساله‌ای مربوط به سیاست خارجی و هم مربوط به ارزش‌های آمریکا حمایت می‌کند. انتخابات هنگ کنگ باید عادلانه و شفاف و بیانگر نظرات مردم این دولت شهر باشد.

شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین در این کنفرانس خبری در کنار اوباما ایستاده و باردیگر موضع پکن مبنی بر غیرقانونی بودن این اعتراضات را تکرار کرد.

وی گفت: پکن از دولت هنگ کنگ در حفظ قوانین و منافع این دولت شهر و شهروندان خارجی مستقر در این منطقه تجاری حمایت می‌کند. امور هنگ کنگ جزء امور داخلی چین محسوب می شود و کشورهای خارجی نباید به هیچ شکلی در این امور دخالت کنند.

لئونگ چان ‌یینگ، رئیس اجرایی هنگ کنگ و مخالفان این اعتراضات بدون ارائه هیچ گونه مدرکی گفته‌اند که نیروهای خارجی ناشناسی ابزارهای حمایتی برای تحریک و تداوم اعتراضات را فراهم می‌کنند.

انتهای پیام

کد N576811

وبگردی