آفتاب
/با ایسنا در نمایشگاه بیستم/

ابراهیمی: درصددیم با فعالیت‌های فرهنگی چهره واقعی اسلام را در منطقه نمایان کنیم

ابراهیمی: درصددیم با فعالیت‌های فرهنگی چهره واقعی اسلام را در منطقه نمایان کنیم

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت:‌ می‌خواهیم چهره رحمانی و واقعی اسلام را در برابر گروهکی همچون داعش که درصدد تخریب چهره اسلام در منطقه و جهان هست، نمایان کنیم.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت:‌ می‌خواهیم چهره رحمانی و واقعی اسلام را در برابر گروهکی همچون داعش که درصدد تخریب چهره اسلام در منطقه و جهان هست، نمایان کنیم.

ابوذر ابراهمی‌ترکمان در بازدید از بیستمین نمایشگاه مطبوعات با حضور در غرفه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در پاسخ به سوالی درباره فعالیت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات برای مرجع شدن فرهنگ قالب ایرانی و اسلامی در منطقه، اظهار کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سال 1374 با این هدف که فعالیت‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران را در خارج از کشور به صورت متمرکز انجام بدهد تاسیس شده و با تدابیر مقام معظم رهبری از آن روز تاکنون این فعالیت‌ها ادامه داشته است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: در ابتدا بیش از 40 نمایندگی بیشتر نداشت، ولی امروز نمایندگی‌های فرهنگی ما در خارج از کشور به بیش از 80 نمایندگی افزایش پیدا کرده و در 60 کشور جهان فعالیت‌های فرهنگی توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی انجام می‌شود و سعی کرده‌ایم که فعالیت‌های فرهنگی ما بر مبنای مستندات قانونی و روابط بین‌المللی دو کشور باشد.

وی گفت: موافقتنامه‌های فرهنگی که بین دو کشور امضا می‌شود حرکت‌های نوین و موثر فرهنگی را به بار می‌آورد. موافقتنامه‌های فرهنگی با هماهنگی بالاترین مقام و مرجع که در ایران مجلس شورای اسلامی است به تصویب می‌رسد و اجازه امضای موافقتنامه‌های فرهنگی بین سایر کشورها را صادر می‌کند. بر اساس این موافقتنامه‌های فرهنگی، برنامه‌های فرهنگی مبادله و امضا می‌شود.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خاطرنشان کرد: این برنامه‌ها پس از تصویب هر دو کشور به مدت سه یا پنج سال امضا می‌شود. در راستای ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی در منطقه، سازمان فرهنگ گام‌های بسیار زیادی برداشته از جمله این کارها برگزاری برنامه‌های هفته‌های فرهنگی است که بین ایران و سایر کشورها برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در این هفته‌های فرهنگی بیش از 18 هزار هنرمند را از داخل و خارج دعوت می‌کنیم و پس از اینکه کارهای تحقیقاتی بر روی آثار آنها صورت گرفت به عنوان جشنواره فرهنگی ایران در خارج از کشور عرضه می‌کنیم. همچنین برای ارتقای فعالیت‌های فرهنگی در منطقه هفته‌های فیلم‌ را داریم. در چند ماه گذشته دو هفته فرهنگی یکی در تونس و دیگری در کویت برگزار شد. همچنین ما در کشور پرتغال فعالیت‌های فرهنگی بسیار زیادی داریم و برای ارتقای فرهنگ سایر کشورها نیز هفته‌های فرهنگی آنها را هم در ایران برگزار می‌کنیم.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خاطرنشان کرد: بخش بعدی از فعالیت‌های فرهنگی گفت‌وگوی ادیان است که ما گفت‌وگوهای بسیار خوبی را با کلیساهای مختلف جهان حتی با بودیزم و یهود نیز داشته‌ایم و در چهارم آذر ماه امسال هم با واتیکان گفت‌وگوهایی داریم. این گفت‌وگوها باعث شده که کشور ما با سایر کشورها به یک تعامل بسیار خوب فرهنگی برسند.

ابراهیمی ترکمان در ادامه در پاسخ به این سوال که فعالیت‌های فرهنگی سازمان در مقابل گروهکی همچون داعش که درصدد تخریب چهره اسلام در منطقه و جهان است چیست؟ اظهار کرد: با توجه به فعالیت‌هایی که گروه داعش در منطقه دارد ما برای بالا بردن فرهنگ دینی در منطقه راهکارهایی داریم؛ یکی از این راهکارها این است که ما با مراکز دینی رسمی کشورهای مختلف ارتباط نهادینه شده‌ای داریم و این ارتباطات ما حتی با کاتولیک‌ها نیز است و ما برای ترویج فرهنگ دینی ایرانی و اسلامی با تمامی آنها ارتباط برقرار می‌کنیم و برای ارتقای فرهنگ ایرانی و اسلامی دولت نیز تلاش‌های بسیار زیادی انجام داده است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تصریح کرد: تلاش ما در این زمینه بر آن بوده که همواره بحث دوری از افراط‌گرایی و خشونت را مطرح کنیم و ما می‌خواهیم چهره رحمانی و واقعی اسلام را در برابر چهره خشن داعش که در منطقه به وجود آورده نشان بدهیم و در این راستا کارهای فرهنگی بسیار زیادی انجام داده‌ایم.

انتهای پیام

کد N576671

وبگردی