آفتاب
گزارش مهر؛

مسیر 3000 ساله کوچ‌نشینی عشایر غرب بسته شد/ دامهایی که در سرمای یک تصمیم تلف می‌شوند

مسیر 3000 ساله کوچ‌نشینی عشایر غرب بسته شد/ دامهایی که در سرمای یک تصمیم تلف می‌شوند

کرمانشاه - خبرگزاری مهر: جمعی از عشایر کرمانشاه با حضور در استانداری اعلام کردند که ممانعت مسئولان استان های همجوار از ورود آنها به منطقه گرمسیر دامهای آنها را تا مرز تلف شدن در سرما پیش برده است.

به گزارش خبرنگار مهر، اواسط تابستان گذشته بود که خبری مبنی بر بومی سازی مراتع استان های همجوار کرمانشاه موجب اعتراض و نگرانی ایالات و عشایر استان کرمانشاه برای فصول سرد سال شد.

خبرگزاری مهر در گزارشی تحت عنوان "بومی سازی مراتع استان های همجوار عامل ضربه به زندگی عشایر کرمانشاه" به این موضوع که مسئولان استان خوزستان و ایلام تصمیم گرفته اند با بومی سازی مراتع خود مانع از تداوم روند چند هزار ساله کوچ به قشلاق توسط عشایر کرمانشاهی شوند، پرداخت.

اقدامی که بدون تردید به معنای مرگ زندگی کوچ نشینی است که بیش از سه هزار سال است در این منطقه رواج دارد و فلج شدن بسیاری از تولیدات و البته آسیب به چرخه زندگی شهری را به دنبال خواهد داشت.

موضوعی که پس از گذشت چند ماه از پیگیری آن نتیجه ای برای عشایر کرمانشاهی به دنبال نداشته است تا اینکه جمعی از عشایر استان صبح امروز با حضور در استانداری کرمانشاه خواستار برطرف شدن این مشکل و رایزنی با استانداری خوزستان شدند.

مرز بندی برای زندگی عشایر غیر کارشناسی است

مدیر کل امور عشایر استان کرمانشاه در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: زندگی چند هزار ساله کوچ نشینی در قاموس مرز بندی و محدودیت به یک یا چند استان نمی گنجد.

علی اشرف آزادی اظهار داشت: عشایر استان های مختلف کشور سالیان دراز است که به میهمانی استان های همجوار برای گذراندن فصل های سرد و گرم سال می روند و منطقه ییلاقی و قشلاقی آنها ربطی به مرزهای استانی ندارد.

وی ادامه داد: مگر می شود مانع از حضور عشایر که قشری از جامعه و مولد ترین و کم توقع ترین آن هستند در استان های دیگر شد. عشایر استانهای خوزستان و سایر استان های همجوار در فصل هایی از سال به کرمانشاه می آیند و عشایر کرمانشاه نیز در ماه های معینی از سال به سایر استان ها می روند.

مدیر کل امور عشایر استان کرمانشاه ادامه داد: مسئولان استان های همجوار باید با نگاه کارشناسی به این موضوع، بومی سازی مراتع را مورد بازنگری قرار بدهند چرا که این اقدام اصل زندگی کوچ نشینی را تهدید می کند.

دامهای عشایر در سرما تلف می شوند

صبح امروز جمعی از عشایر استان کرمانشاه با حضور در استانداری این استان از مسئولین مرتبط خواستند تا برای جلوگیری از اجرای تصمیم شورای تأمین استان خوزستان کاری کنند.

یکی از عشایر کوچ رو استان کرمانشاه که در استانداری حاضر است به خبرنگار مهر گفت: ماندن بیشتر از این در سرمای هوای کرمانشاه همه دامهای ما را تلف خواهد کرد.

رشیدی گفت: سرد شدن بیش از حد هوا و ماندن ما در ییلاق تابستانی باعث شده است تا دامهای ما منبعی برای چرا نداشته باشند و خود ما هم در محل های سکونت فعلی نتوانیم زندگی کنیم.

وی از مسئولین استان کرمانشاه خواست هرچه سریع تر به این موضوع رسیدگی کنند چرا که زندگی به کام عشایر تلخ شده است.

نامه مجمع نمایندگان کرمانشاه به وزیر کشور

 در همین رابطه نماینده مردم شهرستان سنقر کلیایی در مجلس شورای اسلامی از نامه مجمع نمایندگان استان کرمانشاه به وزارت کشور برای پیگیری این موضوع خبر داد.

محمد ابراهیم محبی خاطر نشان کرد: در بدو بروز این مشکل مجمع نمایندگان استان کرمانشاه با ارسال نامه ای به شخص وزیر کشور خواهان رسیدگی به این تصمیم غیر کارشناسی شدند.

وی ادامه داد: متاسفانه تاکنون پاسخی روشن در جواب نامه دریافت نکرده ایم که با رسیدن به فصل سرد سال باید هرچه سریع تر فکری برای چالش به وجود آمده شویم چرا که بخش عمده ای از دامهای مولد و مفید کشور در حال تلف شدن هستند.

نشست مشترک عشایر کرمانشاه با مدیرکل امنیتی و انتظامی

به گزارش خبرنگار مهر، صبح امروز و پس از مراجعه عشایر کرمانشاه به استانداری، نشست مشترکی با مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمانشاه برگزار و مشکلات عشایر استان کرمانشاه در این زمینه رسیدگی شد.

کد N576391

وبگردی