آفتاب

سیسی: انتخابات پارلمانی مصر قبل از پایان ماه مارس برگزار می‌شود

سیسی: انتخابات پارلمانی مصر قبل از پایان ماه مارس برگزار می‌شود

رئیس‌جمهوری مصر اعلام کرد که انتخابات پارلمانی این کشور، پیش از برگزاری کنفرانس جهانی اقتصادی که قرار است مصر تا قبل از پایان سال‌ جاری میزبان آن باشد، یعنی قبل از پایان ماه مارس برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه الجزیره، عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر در دیدار با هیات تاجران آمریکایی و اعضای شورای تاجران مصری آمریکایی که به قاهره آمده بودند، اظهار کرد که موفقیت مصر و مردم آن در اجرای موفقیت‌آمیز قانون اساسی و انتخابات ریاست‌جمهوری کشور متبلور شده است.

پیشتر ارتش مصر در پی سرنگونی محمد مرسی، رئیس‌جمهور پیشین کشور طرح نقشه راه که شامل تدوین قانون اساسی، انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخابات پارلمانی کشور است را مطرح کرد.

بنابر متن قانون اساسی جدید مصر، انتخابات پارلمانی کشور باید شش ماه پس از اجرای قانون اساسی برگزار شود.

بیشتر کمیته عالی انتخابات کشور اعلام کرد که تنها این نهاد، صدور قانون جدید برای تقسیم نهادهای انتخاباتی و اجرای متن قانون اساسی را بر عهده دارد.

مصر که از زمان سرنگونی حسنی مبارک از بحران اقتصادی در کشور رنج می‌برد تصمیم دارد تا به منظور جذب سرمایه‌های خارجی، تا قبل از پایان سال‌جاری میزبان کنفرانس اقتصادی بین‌المللی کشور باشد.

عبدالفتاح سیسی تصریح کرد که طرف آمریکایی نیز خواهان تثبیت اوضاع در مصر است و پدیده دموکراسی تنها یک اتفاق ساده نیست بلکه یک روند ادامه‌دار است که دایره وسعت آن نباید محدود شود و اراده آزاد تمام مردم مصر اراده‌ای که هرگز شکستنی نیست نباید نادیده گرفته شود.

در مقابل تاجران و نمایندگان شرکت‌های آمریکایی ضمن ابراز خرسندی از دیدار با سیسی بر اهمیت روابط دوجانبه میان مصر و آمریکا به ویژه در زمینه‌های اقتصادی تاکید کردند چراکه طی چندین سال شرکت‌های دو طرف در سرمایه‌گذاری‌ها با یکدیگر مشارکت داشته‌اند.

نمایندگان شرکت‌های تجاری آمریکایی همچنین تحولات سیاسی و اقتصادی کنونی مصر را سکوی پرتابی برای اقتصاد مصر و قدرت رقابتی آن در جذب سرمایه‌گذاری‌ها دانستند، اتفاقی که به نفع مردم دو کشور خواهد بود.

از سوی دیگر، دیوید ثورن، مشاور وزیر امور خارجه آمریکا و نماینده آمریکا در این هیات ضمن تاکید بر حمایت کشورش از روند اصلاح اقتصادی در مصر و تمایل آمریکا برای موفقیت مصر در زمینه دموکراسی و اقتصادی، از تلاش‌های کشورش از جمله حمایت‌های جان کری برای تحکیم روابط دوجانبه میان طرفین قدردانی کرد.

از سوی دیگر علاء یوسف، سخنگوی رسمی ریاست جمهوری مصر تاکید کرد که فراهم شدن زمینه‌های لازم و تجربه دموکراسی مصری به مردم مصر این فرصت را می‌دهد تا با نتایج مثبت آن آشنا شوند و برای جبران خسارت‌های گذشته استفاده از آن را غنیمت شمارند.

وی ضمن اشاره به موفقیت مردم مصر در دستیابی به نتایج طرح نقشه راه یعنی تدوین قانون اساسی و انتخابات ریاست‌جمهوری سومین دستاورد را برگزاری انتخابات پارلمانی در کشور دانست، انتخاباتی که قرار است پیش از کنفرانس اقتصادی در کشور برگزار شود.

سیسی درخصوص بخش گردشگری کشور گفت: بیشترین منبع درآمد مصر از طریق این صنعت است و دولت باید برای حمایت از این بخش وارد عمل شود.

انتهای پیام

کد N573883

وبگردی