آفتاب

رزمایش بزرگ 44 کشور جهان در خلیج فارس

رزمایش بزرگ 44 کشور جهان در خلیج فارس

ایسنا نوشت:

یکی از بزرگترین مانورهای دریایی سال‌های اخیر در منطقه با مشارکت 44 کشور جهان در خلیج فارس ادامه دارد و بنا بر اعلام مسئولان برگزاری آن، تا سه روز دیگر به کار خود پایان خواهد داد.

به گزارش شبکه اسکای نیوز عربی، 38 کشتی نظامی 19 زیردریایی و صدها کارشناس و نیروی نظامی از 44 کشور جهان در مانور بین المللی مین روبی در خلیج فارس، دریای عمان و دریای سرخ مشارکت دارند.

فرماندهی این مانور را ناوگان پنجم دریایی آمریکا که مقر آن در بحرین قرار دارد، برعهده گرفته و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان در آن مشارکتی فعال دارند.

بنابر اعلام ناوگان پنجم دریایی آمریکا، این مانور پنجم آبان از خلیج فارس آغاز شده و در مراحل بعدی در خلیج عمان، خلیج عدن و دریای سرخ به اجرا درآمده است و بر سه منطقه دریایی استراتژیک یعنی تنگه هرمز، تنگه باب المندب و کانال سوئز که شاهراه‌های اقتصادی و تجارت بین‌المللی محسوب می شوند، تمرکز داشت.

مانور مذکور سومین مانور بزرگی است که ناوگان پنجم آمریکا از بدو تشکیل آن اجرا کرده و گفته می‌شود که شرایط امنیتی حاکم بر منطقه از جمله تحولات عراق، سوریه، یمن و مصر از انگیزه‌های برگزاری این مانور بوده است.

به گفته مسئولان آمریکایی در این مانور از تکنولوژی‌ها و سلاح‌های جدید در زمینه مین روبی و تامین امنیت حمل و نقل دریایی استفاده شده و هماهنگی میان کشورهای شرکت کننده از پنج قاره جهان مورد ارزیابی قرار گرفته است.

در این مانور کشورهای عربی دیگری از جمله مصر و لبنان نیز حضور دارند که حضور این دو کشور در سطح ناظر بوده و عملا نیروی نظامی به رزمایش اعزام نکردند.

49261

کد N572967

وبگردی