آفتاب
در مراسم تجلیل از آیت‌الله تسخیری تاکید شد

«آیت‌الله تسخیری» شخصیتی مدارامند، تاثیرگذار و زبان گویای اسلام

«آیت‌الله تسخیری» شخصیتی مدارامند، تاثیرگذار و زبان گویای اسلام

با رونمایی از "ارج‌نامه‌"‌ سه جلدی، از شخصیت آیت‌الله محمدعلی تسخیری رئیس اسبق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مشاور رهبری در امور جهان اسلام تجلیل شد.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این مراسم با حضور نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور،‌ جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور،‌ ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین اختری، دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع)، و جمعی دیگر از چهره‌های فرهنگی، دینی، سیاسی و دانشگاهی و حوزوی برگزار شد.

آیت‌الله تسخیری زبان گویای اسلام و تشیع در جهان هستند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالیت‌ها و صفات اخلاقی آیت‌الله تسخیری و با گلایه از رفتارهای دافعه‌آمیز برخی از افراد، آیت‌الله تسخیری را از جمله افرادی دانست که همواره با جاذبه با افراد برخورد کرده است.

به گزارش ایسنا علی جنتی در این مراسم، با ابراز خوشحالی از حضور در این محفل و با تشکر از ابراهیمی‌ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به خاطر تشکیل این همایش گفت: واقعا جا داشت که از شخصیت آیت‌الله تسخیری بسیار زودتر از اینها تقدیر و تجلیل شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آشنایی خود با آیت‌الله تسخیری گفت: خاطره آشنایی من با آیت‌الله تسخیری به سال‌های 61 و 62 می‌رسد که ایشان مسئول روابط بین‌الملل سازمان تبلیغات اسلامی بود از آنجا این علاقه و رابطه وجود داشت و همواره افزون شده است تا به امروز که جزء مریدان ایشان قرار گرفته‌ام.

وی با بیان این‌که «هر کدام از دوستان می‌توانند بعدی از شخصیت ایشان را معرفی کنند» افزود:‌ من ایشان را فقیه،‌ دانشمند، متفکر،‌ مفسر و آشنا با دنیای اسلام و تحولات جهانی یافتم ما در کشور کمتر کسی را داریم که این مقدار با شخصیت‌های متفکر جهان اسلام آشنایی داشته باشد. هیچ کس را نمی‌توانیم در ایران پیدا کنیم که به اندازه ایشان در محافل و مجالس بین‌المللی شرکت کرده باشد.

جنتی با اشاره به تشکیل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دهه 70 و اینکه آیت‌الله تسخیری از نخستین بانیان این سازمان بوده‌اند، گفت: ایشان زبان گویای اسلام و تشیع و ایران در صحنه جهانی هستند. یکی از بنیانگذاران اصلی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایشان هستند که در آن نامه‌ای که در دهه 70 خدمت مقام معظم رهبری نوشته شد و به خاطر موازی کاری پیشنهاد شد که همه نهادهای فرهنگی در یک سازمان جمع شود و مورد قبول مقام معظم رهبری قرارگرفت. آیت الله تسخیری یکی از امضاکنندگان آن نامه بودند.

به گزارش ایسنا، وزیر فرهنگ با اعتقاد به این‌که «آیت‌الله تسخیری دارای سجایای اخلاقی و تواضع فوق العاده و روابط عمومی بسیار قوی و جاذبه بسیار بالایی هستند» گفت: یکی از مشکلاتی که در کشور با آن روبرو هستیم و در طول سه دهه از انقلاب وجود داشته است این است که خیلی‌ها دافعه دارند. هر نیرویی را به خاطر اینکه یک جا اشتباهی از او سرمی‌زند آن اشتباه را تا آخر با او می‌کشند. چه بسیار سرمایه‌های گرانقدری که در جامعه داشته‌ایم و از توانایی‌های علمی و فرهنگی برخوردار بودند که آنها را از دست داده‌ایم، به خاطر اینکه یک جا از آنها اشتباهی رخ داده است.

وی ادامه داد: آیت‌الله تسخیری جزء کسانی بود که همواره با جاذبه با افراد برخورد کرده است، همان روشی که مرحوم دکتر بهشتی داشت. او مجسمه جاذبه بود و همواره توصیه می‌کرد که جاذبه تا حداکثر ممکن و دافعه تا حداقل ممکن و علیرغم اختلاف سلیقه‌ها و ارتباط با جریان‌های مختلف این شاخصه را در وجود آیت‌الله تسخیری دیدیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان آیت‌الله تسخیری را یک شخصیت خستگی ناپذیر دانست و گفت:‌ ایشان با وجود کسالت،‌ حضورفعال و نقشی موثر داشته و دارند. همه اینها یک الگوی عملی بسیار خوب برای ما ایجاد کرده است تا بتوانیم همان راهی که ایشان رفته‌اند را ادامه دهیم.

جامعه جهانی نیازمند اعتدال در اندیشه و عمل است

رئیس دفتر رییس‌جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری گفت: جامعه جهانی و دنیای اسلام بیش از هر زمان دیگری به اعتدال در اندیشه و عمل نیازمند است، زیرا با اعتدال می‌توان به جامع‌نگری رسید.

به گزارش ایسنا، محمد نهاوندیان نیز در این مراسم با تاکید بر این‌که «باید به نسل جوان الگوی زنده‌ای از تلاش مومنانه و زندگی مجاهدانه داد» اظهار کرد: لازمه پایداری بر حق و استقامت بر اصول، اعتدال است که در وجود شخصیت‌هایی نظیر آیت‌الله تسخیری تبلور یافته است.

رییس دفتر رییس جمهوری در ادامه با اشاره به این‌که «در پشت پرده توسعه افراطی‌گری در جهان اسلام، نقشه ایجاد دافعه نسبت به اسلام وجود دارد» گفت: باطل السحر این گسترش افراطی‌گری، نشر و گسترش پیام اعتدال و تکیه بر مشترکات مذاهب است.

نهاوندیان همچنین به ویژگی‌های شخصیتی آیت‌الله تسخیری اشاره کرد و گفت: جامعه امروز و جهان اسلام بیش از هر زمان دیگر به شخصیت‌هایی نظیر ایشان نیاز دارد و امیدواریم راهی که این شخصیت ارزنده نشان داده است بیش از پیش و بویژه در نسل جوان، رهرو داشته باشد.

آیت‌الله تسخیری مداراکردن با دیگران را به ما آموخت

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور، آیت‌الله تسخیری را متکلمی دانست که با خلق محمدی (ص) و سیره علوی روح و جان بسیاری را تسخیر کرده است.

به گزارش ایسنا، حسام‌الدین آشنا نیز در این مراسم با بیان این‌که «سال‌ها پیش افتخار شاگردی در درس اصول فقه مقارن را نزد آیت‌الله تسخیری داشته است» گفت: آیت‌الله تسخیری به مثابه یک استاد از جمله افرادی بود که در تدریس در زمان کم و با کیفیت بسیار مطلوب می‌توانست بسیاری از مطالب را به شاگردان خود ارائه دهد.

مشاور رئیس‌جمهور با بیان این‌که «متکلم بودن در جهان امروز بسیار دشوار است و رقابت کلامی بسیار بیشتر از رقابت‌های سیاسی و اقتصادی است» افزود: در مذاکرات سیاسی وقتی که افراد صحبت می‌کنند پشتوانه ملی وجود دارد. اما در گفت‌و‌گو، یک متکلم نه یک دولت، نه یک ملت بلکه یک امت را نمایندگی می‌کند که نیازمند قدرت استدلال و منطق و آداب گفت‌و‌گو و اقناع است.

وی ادامه داد: تسخیری در طول دوران ایفای نقش به عنوان یک متکلم شیعی در سطح جهانی بسیار آموخته است. ایشان بسیار عمیق‌تر و مدارامندتر شده است. اوست که به ما آموخت مدارا کنیم تا با شما مدارا کنند. سخنان دیگران را گوش کنیم تا به سخنانمان گوش کنند. به دیگران احترام بگذاریم تا به ما احترام بگذارند.

به گزارش ایسنا، آشنا با ابراز تاسف از این‌که «آیت‌الله تسخیری در جامعه ما بسیار غریب است» گفت:‌ جامعه جهانی،‌ امت اسلامی و متکلمان ادیان دیگر برای ارزش‌های والای تسخیری ارزش قائل هستند. اما متاسفانه در جامعه ما ایشان بسیار غریب هستند. چقدر جامعه ما نیازمند این احترام و ادب و عمق و دورنگری است. ای کاش اسلام رحمانی که آیت‌الله تسخیری معرف آن هستند و اعتدال اسلامی که ایشان شاخص آن هستند در جامعه تعریف شود و همگان به اینگونه زندگی اخلاقی تمسک کنند.

وی در پایان گفت: امیدوارم چنین رونمایی‌ها فقط نه رونمایی از کتاب بلکه رونمایی از یک مکتب باشد.

آیت‌الله تسخیری شخصیتی تاثیرگذار در ارتباطات خارجی است

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی آیت‌الله تسخیری، وی را شخصیتی تاثیرگذار در ارتباطات خارجی دانست.

به گزارش ایسنا، ابوذر ابراهیمی ترکمان نیز در این مراسم با بیان این‌که «چندین بار در خارج از کشور در خدمت آقای تسخیری بوده است» گفت:‌ ما از نام تسخیری در حل بسیاری از مشکلات در خارج بسیار استفاده‌ها کرده‌ایم.

وی با بیان این‌که «ایشان شاگرد مرحوم صدر بوده است» به ارائه ویژگی‌های خاص آیت‌الله تسخیری پرداخت و گفت:‌ یکی از ویژگی‌های ایشان این است که از شخصیت‌هایی که زلال ناب اسلامی را درک کرده‌اند تاثیر پذیرفته است. همچنین اگرچه ایشان اندیشه تقریبی دارند اما محبت اهل بیت در وجود ایشان موج می‌زند.

ابراهیمی در ادامه به بیان دو صفت از ویژگی‌های بارز آیت‌الله تسخیری پرداخت و افزود:‌ یکی دیگر از شاخصه‌های ایشان نظم‌شان است. من شاهد بوده‌ام که در بیش از 10 کنفرانس یک بار هم نبوده که ایشان بدون نوشته صحبت کند. ندیده‌ام که بدون مطالعه سخن بگویند. تقید بسیار به زمان دارند و همیشه پیش از همه در جلسات بوده‌اند. همچنین من ندیده‌ام که ایشان شخصیتی را در جهان نادیده بگیرند. خارجی‌ها همیشه از اینکه توسط ایشان جدی گرفته می‌شوند و قول‌شان قول بوده ایشان را مورد احترام می‌دانند.

به گزارش ایسنا آیت‌الله تسخیری نیز در پایان این مراسم در سخنانی با اشاره به همایش تجلیلی که دو سال پیش برای او برگزار کرده بودند و همچنین تشکیل همایش رونمایی از ارج‌نامه از همه دست‌اندرکاران و اشخاصی که در برگزاری آن همایش‌ها حضور داشته‌اند و همچنین در کتاب ارج نامه قلم رانده‌اند تشکر کرد و گفت: من احساس می‌کنم تشکرم وظیفه است. از عزیزانی که آن جلسه دو سال قبل را برپا کردند و از بزرگانی که در آن جلسه حضور داشتند باید تشکر کنم. من فرصتی نداشتم که از تک تک آن آقایان تشکر کنم. همچنین از عزیزانی که زحمت نوشتن این کتاب را به عهده گرفتند تشکر می‌کنم.

بر اساس این گزارش این کتاب‌ها با نام‌های «اندیشه‌نامه‌ آیت‌الله محمدعلی تسخیری» به کوشش سیدعبدالمجید میردامادی، «راهنامه و مرامنانه‌؛ مروری بر زندگی، مبارزات و خدمات علامه آیت‌الله محمدعلی تسخیری» به کوشش عباس آریازند و «درخشش اندیشه و جوشش آگاهی در آثار علامه آیت‌الله محمدعلی تسخیری» به کوشش محمدرضا شکیبا و محمود واعظی، منتشر شده‌اند.

این سه عنوان کتاب که با نام «ارج‌نامه‌ آیت‌الله تسخیری» معرفی شده‌، بیانگر اندیشه، فعالیت و اقدامات آیت‌الله محمدعلی تسخیری، مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام، نخستین رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دبیر کل پیشین مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و چهره‌ شناخته‌شده‌ جهانی وحدت مذاهب و گفت‌وگوی ادیان است.

انتشارات بین‌المللی الهدی وابسته به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این ارج‌نامه‌ سه‌جلدی را با عنوان کلی «صلاگر وحدت و بیداری اسلامی» منتشر کرده است.

انتهای پیام

کد N572540

وبگردی