آفتاب
سیدرضا تقوی:

دنیا، عاشق ادبیات امام حسین(ع) است

دنیا، عاشق ادبیات امام حسین(ع) است

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه گفت: شیعه، فرهنگ عاشورا را در قالب‌های متفاوتی مثل زیارت‌نامه، شعر و خطابه، تعزیه و امثال اینها ترویج می‌دهد.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی در مراسم رونمایی از 21 عنوان کتاب تخصصی آموزش مداحی اظهار کرد: هر کدام از واژگان مدح، منقبت و مرثیه یک جایگاه و معنایی دارد که باید به آن جایگاه و معنای خودش برسد.

وی ادامه داد: در تاریخ تشیع مداحی همواره آدابی داشته است. هم مداحان و هم مکانی که در آن مداحی برگزار می‌شود دارای شأن و منزلت خاصی بوده است. در جلسات مداحی نخستین کاری که صورت می‌گرفت این بود که قرائت سوره حمد را داشتند یعنی توصیف ذات اقدس متعال و مرحله‌ی بعدی ندح بود. که این ندح، خاص پیامبر اکرم (ص) بود و پس از آن به منقبت می‌رسیدیم. که ائمه معصومین و شخصیت آنها را از طریق منقبت تشریح می‌کردیم.

وی تاکید کرد: بنابراین مداحان باید آداب خاص مداحی را حفظ کنند حتما در این کتب آموزشی مداحان اهل بیت (ع) به این مساله توجه خاصی داشتند و با کمک پژوهشگران و محققان بر این مساله تاکید شده است.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه یادآور شد: باید اصول درست مداحی رعایت شود. امیدواریم در آینده یک مجمع دانشگاهی برای مداحان به وجود بیاید و عده‌ای به صورت آکادمیک کار مداحی را دنبال کنند تا این کار را شروع نکنیم و به صورت آکادمیک به این موضوع نپردازیم به محتوای واقعی نمی‌رسیم. ما باید به این سمت برویم که یک آموزشگاه عالی برای مداحی داشته باشیم.

تقوی تصریح کرد: مداحی فقط آواز نیست، مداحان باید ادبیات عاشورا را بشناسند، ادبیات عاشورا گاهی از طریق خطابه، گاهی از طریق شعر و گاهی با کلمات آهنگین به مردم ارائه داده می‌شود و گاهی یک بیت شعر چنان کاری می‌کند که می‌تواند یک تحول عظیم و بزرگ را به وجود بیاورد. ائمه ما هم همواره تاکید داشتند که اشعار شعرای اسلامی را به فرزندان خود یاد بدهید چرا که برخی از کلام‌ها در قالب شعر و هنر تاثیرگذارتر است.

وی افزود: مداحی یک محتوا و یک قالب دارد و اسلام هم به قالب و هم به محتوای آن تاکید بسیار زیادی دارد. شعر ما باید شعری باشد که تاثیر داشته باشد. شیعه فرهنگ عاشورا را در قالب‌های متفاوتی مثل زیارت‌نامه، شعر و خطابه، تعزیه و امثال اینها ترویج می‌دهد. مدح و مرثیه سرایی هم برای ترویج فرهنگ اهل بیت (ع) بسیار تاثیرگذار است.

وی گفت: در مجالس اهل بیت (ع) روضه‌خوانان هم بسیار تاثیرگذار هستند. ما نمی‌توانیم به هر کلامی عنوان روضه بدهیم و یا به هر کلمه‌ی آهنگینی عنوان مدح و منقبت بدهیم. در همین کلاس‌های آموزشی باید مداحان را با ادبیات و اصول مداحی آشنا کنیم. باید بهترین امکانات فکری و علمی را برای تاثیرگذاری در مجالس اباعبدالله (ع) استفاده کنیم. باید معنی هیات را بدانیم این که هیات به چه معنی است. هیات‌ها به معنی نظم است. ما با نظام فرهنگی که در هیات‌ها داریم می‌توانیم تحولات عظیمی را در جهان ایجاد کنیم.

تقوی در ادامه افزود: هیات یعنی در مقابل دشمن ایستادن و با کمک مداحان، روضه‌خوان‌ها و سینه زنان این امر فراهم می‌شود. هیات‌ها مدرسه و مرکز مبارزه‌اند. 15 خرداد را همین هیات‌ها به وجود آورد و ما باید از هیات‌ها حمایت کنیم.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خاطرنشان کرد: ما باید با مردم دنیا با فرهنگ عاشورا صحبت کنیم، امام عصر (عج) هم وقتی ظهور می‌کنند با فرهنگ عاشورا دنیا را اداره می‌کنند. این جلسه نقطه تحولی در حوزه مداحی و مرثیه سرایی است و ان‌شاءالله در این راستا یک دانشگاه عالی برای مداحان تاسیس کنیم.

تقوی در پایان گفت: ما باید مداحان را به زبان‌های مختلف آموزش بدهیم و به جهان بفرستیم. دنیا عاشق ادبیات امام حسین (ع) است و هیهات منا الذله. با همین ادبیات است که در جنوب لبنان مردم مقابل اشغال‌گران ایستادند و باید تمام شیعیان دنیا را در این جلسات آموزش بدهیم.

انتهای پیام

کد N572192

وبگردی