آفتاب

رئیس جمهور یمن: دولت جدید نماینده تمامی یمنی‌هاست

رئیس جمهور یمن: دولت جدید نماینده تمامی یمنی‌هاست

رئیس جمهور یمن در اولین نشست دولت جدید این کشور تاکید کرد که دولت جدید نماینده تمامی یمنی‌هاست و اولویت آن امنیت و اقتصاد است. نخست وزیر جدید یمن نیز از تمامی گروه‌های سیاسی خواست تا از دولت حمایت کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور یمن در اولین نشست دولت جدید یمن با ریاست خالد بحاح بر اهمیت اتخاذ اقدامات مناسب از سوی دولت برای خدمت به شهروندان یمنی تاکید کرد و گفت: همگان بی‌صبرانه منتظر تشکیل دولت جدید بودند و به این دولت امید و اعتماد دارند. من نیز ایمان دارم که اعضای دولت جدید می‌توانند به خوبی از عهده امور بر آیند.

وی تاکید کرد: مرحله آتی مرحله‌ای سخت است و فرصتی برای سهل انگاری و تعلل ورزیدن وجود ندارد، برای همین همگان باید برای موفقیت طرح دولت که هدف آن برقراری عدالت و مساوات است تلاش کنند.

هادی نسبت به تکمیل مرحله انتقال ابراز امیدواری کرد و از تمامی طرف‌ها خواست تا به اجرای توافق نامه صلح و مشارکت ملی پایبند باشند.

وی همچنین بر ارائه کمک و حمایت به مردم و مسئولان جهت برقراری امنیت و ثبات در کشور تاکید کرد و گفت: در مرحله آتی باید همگان منفعت دولت را بر هرچیز دیگری ترجیح دهند.

هادی خاطرنشان کرد: دولت جدید نماینده هیچ گونه حزب، مذهب یا گروه خاصی نیست بلکه نماینده تمامی یمن است از شمال آن گرفته تا جنوب، شرق و غرب و اولویت‌های این دولت امنیت و اقتصاد است چرا که این دومساله دو عامل مهم و اساسی در زندگی شهروندان است.

خالد بحاح، نخست وزیر جدید یمن نیز پس از به جا آوردن مراسم ادای سوگند در مقابل عبدربه منصور هادی،‌ رئیس جمهور این کشور، از تمامی گروه‌های سیاسی خواست تا از دولت حمایت کرده و فضای مناسبی را برای فعالیت دولت فراهم سازند. اختلافات سیاسی را کنار بگذارند و منفعت یمن و یمنی‌ها را بر هر چیز دیگری ترجیح دهند.

وی افزود: رخدادهای کنونی یمن روند تسریع در تشکیل دولت را ایجاب می‌کرد. دولت جدید نقشه راهی را برای مقابله با تمایم چالش‌ها در اختیار دارد و تمام تلاش خود را برای انجام وظیفه ملی خود و بازگرداندن امنیت و ثبات به کشور و پیشرفت اقتصاد ملی و مبارزه با فساد در دولت به کار خواهد گرفت.

بحاح خاطرنشان کرد: یکی از وظایف دولت بازگرداندن اعتماد و اطمینان به مردم است و من اطمینان دارم که گروه‌های سیاسی در یمن بخشی از راهکار مشکلات در این کشور خوهند بود. هرگونه پیروزی یا پیشرفت، پیروزی تمامی یمنی‌هاست و شکست نیز شکست همگان است.

در همین حال حسن الصعدی، یکی از رهبران شیعیان حوثی (انصارالله) اعلام کرد: در صورتی که برخی وزرای دولت جدید تغییر نکنند ما احتمالا با دولت مخالفت خواهیم کرد.

انصارالله خواهان تغییر ساختار دولت براساس توافقنامه صلح و مشارکت ملی شده بودند.

از سوی دیگر یک منبع بلند پایه در دفتر ریاست جمهوری یمن در صنعاء فاش کرد که خالد عمر باجنید، وزیر دادگستری دولت جدید یمن همان قاضی است که حکم اعدام عبدربه منصور هادی را در سال 1987 صادر کرده بود.

به گزارش این منبع این حکم به دنبال جنگ داخلی در عدن میان حزب سوسیالیست حاکم در یمن جنوبی صادر شد.

این منبع اعلام کرد: عبدربه منصور هادی با تعیین باجنید به عنوان وزیر دادگستری در پی دادن پیام‌هایی است که محتوای آن تقویت روش آشتی و سازش و بازگرداندن اعتبار و اهمیت به قوه قضائیه است.

جزئیات حکم اعدام هادی به دوره‌ای برمی‌گردد که جنگ داخلی در یمن با عنوان "رخدادهای ژانویه 1986" در یمن جنوبی و پیش از امضا کردن توافقنامه اتحاد با یمن شمالی رخ داد.

پس از یک سال از جنگ خونینی که به کشته شدن هزاران تن انجامید نزدیک دسامبر 1987 دادستان کل یمن جنوبی و همچنین خالد باجنید، منصور هادی را به اتهام خیانت به وطن و اقدامات تروریستی به اعدام محکوم کردند اما پس از امضای توافقنامه اتحاد این حکم لغو شد.

انتهای پیام

کد N571691

وبگردی