آفتاب
هدایایی میلیاردی به سیاستمداران برای ثبت قرار داد/

افشای جزئیاتی جدید از نحوه تسلط عربستان بر بازارهای نفت

افشای جزئیاتی جدید از نحوه تسلط عربستان بر بازارهای نفت

هر چند برخی کارشناسان توطئه عربستان برای پائین آوردن بهای نفت را تکذیب می کنند اما اخبار مربوط به قراردادهای میلیونی ریاض با سیاستمداران معروف جهان برای فروش نفت و هدایای ویژه سعودی ها به این افراد نشان می دهد که فرضیه توطئه در خصوص بهای طلای سیاه چندان هم بی اساس نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه دیلی تلگراف در شماره امروز خود از قراردادی میان شرکت نفت عربستان با "تونی بلر" نخست وزیر اسبق انگلیس، خبر داده که به موجب این قرارداد بلر ماهانه 41 هزار پوند (حدود 66 هزار دلار) از عربستان پول دریافت می کرد و علاوه بر این مبلغ به ازای هر قرارداد ارزشمندی نیز که بلر در آنها نقش داشته باشد 2 درصد از رقم قرارداد به حساب نخست وزیر اسبق انگلیس واریز می شود.

این قرارداد در سال 2010 میلادی میان بلر و شرکت نفت سعودی امضا شده است. البته گفته می شود که این قرارداد بیش از چندماه دوام نداشته اما سندی برای اثبات قطع این ارتباط وجود ندارد.

در همین رابطه یکی از مقامات شرکت نفت سعودی به تلگراف گفت: بلر روابط گسترده ای در خاورمیانه دارد و از همین رو است که ما او را می شناسیم. ما افراد زیادی را در این رابطه می شناسیم و آنها در دسترس ما هستند این یک مشارکت مناسب است که به ما کمک کنند تا تجارت خود را در چین نیز گسترش دهیم.

اما در مورد دخالت عربستان در پائین آمدن بهای نفت چندی قبل دویچه وله در تحلیلی نوشته بود: کشورهای تولیدکننده نفت تاکنون با بحران‌های گوناگونی کلنجار رفته‌اند: ایران با پیامدهای تحریم‌های بین‌المللی، روسیه با تحریم و جنگ اوکراین، عراق با تروریسم و لشکرکشی "داعش" و نیجریه با بیماری ابولا. اکنون بحران کاهش بهای نفت نیز گریبانگیر این کشورها شده است.

یکی از تولیدکنندگان نفت که نه تنها از این اتفاق آسیب نمی‌بیند، بلکه خود از مسببان آن به‌شمار می‌رود، عربستان سعودی است. این کشور تولید نفت خود را در ماه‌های گذشته بالا برده بود و اکنون که بهای این کالا روند نزولی دارد، حاضر نیست تولید خود را محدود کند.

به همین دلیل این روزها بازار شایعه و علاقه‌مندان به تئوری توطئه گرم است. برخی کارشناسان معتقدند که ایالات متحده و عربستان سعودی دست به دست هم داده‌اند و برای تضعیف اقتصاد ایران و روسیه از افزایش بهای نفت جلوگیری می‌کنند.

برخی سیاستمداران حتی برای اثبات این تئوری، دست به دامان گذشته می‌شوند و نمونه‌هایی تاریخی عرضه می‌کنند. "نیکولای پاتروشف" دبیر شورای امنیت ملی روسیه در گفتگو با روزنامه "روسیسکایا گازتا" به فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و بلوک شرق اشاره کرده است. به گفته او، یکی از دلایل این اتفاق تاریخی، کاهش بهای نفت توسط ایالات متحده در دهه ۱۹۸۰ بوده است.

کد N571581

وبگردی