آفتاب
گزارش خبری/

آتشکده موشکان؛ یادگار ساسانیان/ ظرفیتهای طبیعی و تاریخی شهرستان چرداول مغفول مانده است

آتشکده موشکان؛ یادگار ساسانیان/ ظرفیتهای طبیعی و تاریخی شهرستان چرداول مغفول مانده است

ایلام – خبرگزاری مهر: شهرستان چرداول با وجود آثار بسیار زیبای تاریخی و طبیعی مثل آتشکده موشکان یکی از مهمترین کانونهای گردشگری استان ایلام است ولی به خوبی از این ظرفیتها استفاده نمی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از نقاط مهم و زیبای استان ایلام که از لحاظ گردشگری و کشاورزی ظرفیتهای بسیار زیادی دارد، چرداول است که همین چند سال پیش به شهرستان تبدیل شد.

این شهرستان در شمال استان ایلام، بین کوه های بسیار زیبای "لنه" و "چرمین" قرار گرفته و قدمت آن به دوره ساسانی بر می گردد. بیش از ۱۸۰ اثر تاریخی در این شهرستان قرار دارد که حکایت از قدمت دیرینه این منطقه دارد.

طبیعت زیبا، آب و هوای معتدل، سر سبز بودن، کشاورزی، باغات و آب های خروشان در کنار تاریخ و آثار باستانی باعث شده این شهرستان کانون توجه گردشگران باشد.

در سالهای اخیر به رغم ظرفیتهای مهم شهرستان چرداول، به خوبی گردشگری و  آثار شهرستان در مسیر کمک به توسعه قرار نگرفته است که در این بین با توجه به ظرفیتهای موجود و توجه گردشگران، توسعه زیرساختهای شهرستان بسیار مهم است.

آتشکده موشکان

نبی الله امین پرست رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان چرداول در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: آتشکده روستای موشکان در مرکز شهرستان مربوط به دوره ساسانیان و اسلامی است.

وی بیان داشت: روستای موشکان در میان کوه ها قرار گرفته و آب و هوای معتدل و خشک دارد.

این مسئول افزود:  کوه خرم در دو کیلومتری شمال شرق و کوه لنه در سه کیلومتری غرب روستا قرار گرفته و همچنین وجود رودخانه، کوهها، پوشش گیاهی و حیات وحش از مهمترین جاذبه های طبیعی این روستا  به شمار می رود.

وی در ادامه بیان کرد: هر ساله تعداد زیادی گردشگر و مسافر در ایام مختلف سال در مناطق مختلف از این آتشکده بازدید به عمل می آورند.

امین پرست افزود: این آتشکده همراه با جاذبه طبیعی و دیدنی توجه گردشگران خارجی را هم به خود جلب کرده است.

این مسئول اظهار داشت: این اثر در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۷۹۸۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 امین پرست در خصوص قلعه خرم کوه که از دیگر آثار گرشگری این شهرستان است، اظهار داشت: این بنای تاریخی در ارتفاع ۵۰۰ متری کوه خرمه که در ورودی تنگه قیر که در فاصله  ۲۰ کیلو متری شهر سرابله و در فاصله دو کیلو متری روستای هدف گردشگری سنگ سفید قرار گرفته است.

 وی در ادامه بیان کرد: این اثر باستانی بر لبه پرتگاهی مخوف با استفاده از قلوه سنگ، سنگ ساروج ساخته شده و نزدیک به قسمت های غربی و جنوبی بخش مرکزی چرداول است.

این مسئول افزود: رودخانه چرداول که از مرکز شهرستان عبور می کند و به رودخانه سیمره می پیوندد، از به هم پیوستن رودخانه های سرابله زنجیره و تنگه قیر تشکیل می شود که این خود سالیانه صدها هکتار زمین زراعی را آبیاری می کند.

امین پرست اظهار داشت: این رودخانه باعث تشکیل روستاهای متعدد و اجتماعاتی در اطراف خود شده و همچنین باعث رونق کشاورزی و دامداری در منطقه شده است.

امین پرست در خصوص قلعه سام که در روستای چم بور که در توابع بخش مرکزی شهرستان قرار دارد، گفت: قدمت این قلعه به عهد ساسانیان است که بر فراز یک از کوه های پیرامون روستای چم بور بنا شده و این کوه به نام سام معروف شده است.

وی عنوان کرد: در کنار این قلعه درخت های کهن سالی با قدمت حدود ۵۰۰ سال وجود دارد.

 وی در پایان گفت: از تمامی گردشگران و هموطنان و هم استانی های عزیزمان خواستاریم از این شهرستان کوهپایه ای که بیش از ۱۰ تپه  تاریخی در آن قرار گرفته و دارای طبیعت بکر و زیبا است دیدن کنند.

ظرفیتهای منحصربه فرد محیط زیست شهرستان چرداول

داریوش امینی رئیس اداره محیط زیست شهرستان چرداول در گفتگو با مهر بیان کرد:طبق آمار انجام شده نزدیک ۵۳۵ گونه پرنده مهاجر در شهرستان وجود دارد که همیشه و همه جا در کنار هم جمع نیستند.

وی بیان داشت: تعدادی از آنها در فصل زمستان و پاییز و تعدادی دیگر نیز در فصل بهار و تابستان آفتابی می شوند.

وی عنوان کرد: ورود این پرندگان مهاجر در فصل آبان، آذر و خروج آنان قبل از فصل گرما(اواسط اسفند ماه) است.

امینی اظهار داشت: زیستگاه بیشتر آنها در سیمره است که این زیستگاه خود به سایت های مختلفی از جمله پل سیمره، نیه دوله، چم چرود، تنل ساز وبن،   رودخانه پل هلسم تقسیم می شوند.

این مسئول افزود:  گونه های مهاجر خاکستری پرندگان شامل اردک، غاز، لک لک، مرغ آبی، خووت کا، چنگر نوک سرخ، چنگر، ماهی خوراک ابلق و انواع آبچیسک ها است که در تمامی فصول سال قابل مشاهده هستند.

وی در ادامه بیان کرد: در زمینه تخلفات نیز ۹۳ صیدغیر مجاز آبزیان، شکار غیرمجاز پرندگان از جمله دو کبوتر و سه کبک مشاهده شده است.

امین پرست در پایان اظهار داشت: شهرستان چرداول با ارتفاعات تنگه ای زیبا و چشم انداز های طبیعی و دیدنی و پرندگان مهاجر گون بی شمار و پستان داران وحشی و خزندگان از شهرستانهای دیدنی استان است.

وی تصریح کرد: از تمام مردم خوب شهرستان و هم استانی های عزیز تقاضا داریم اینکه محیط زیست و هر چیزی که متعلق به آن است امانت است در حفظ آن بکوشیم و سعی کنیم صحیح و سالم به دست صاحبان نسل آینده که فرزندان خودمان است، برسانیم.

با این همه ظرفیت تاریخ، طبیعی، کشاورزی و به طور کلی حوزه گردشگری متاسفانه شهرستان دارای کمبود امکانات و زیرساختهای لازم است و مردم با معضلاتی نظیر بیکاری مواجه هستند.

به طور قطع در چنین شهرستانهایی که از طرحهای بزرگ صنعتی برخوردار نیستند، همین ظرفیتهای بومی با راهکارهای علمی و عملی می توان برای اشتغال و توسعه شهرستان تلاش کرد.

سرمایه گذاری نیاز اصلی شهرستان چرداول است

پرویز کولانی فرماندار چرداول در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شهرستان چرداول دارای ظرفیتهای مهمی در بخش گردشگری و کشاورزی است که نیازمند سرمایه گذاری و توجه ویژه مسئولان کشوری و استانی است.

وی بیان داشت: اجرای طرحهای زیرساختی در بخشهای مختلف به خصوص در بخش گردشگری از مهمترین نیازهای شهرستان است چراکه با همین ظرفیتها می توان در راستای توسعه شهرستان تلاش کرد.

فرماندار شهرستان چرداول عنوان کرد:  احداث سد چناره درچرداول یکی از مهمترین نیازهای شهرستان است و  این سد نقش مهمی در رونق بخش کشاورزی و تامین آب شرب مردم منطقه دارد.

وی افزود: به طور قطع ایجاد زیرساختهای گردشگری در سطح شهرستان نیازمند توجه و اعتبارات لازم است و در حال حاضر شهرستان به این زیرساختها و امکانات نیازمند است.

کولانی افزود: امسال ۲۲۰ میلیارد ریال از محل منابع استانی و سفر دولت تدبیر و امید به ایلام به شهرستان چرداول اختصاص یافته است که این اعتبار در ۱۸ فصل و برای تکمیل ۶۳ طرح نیمه تمام هزینه می شود.

وی افزود: با توجه به ظرفیتهای خوب بخش گردشگری و کشاورزی، چرداول مستعد سرمایه گذاری است و  با استفاده از ظرفیت آب منطقه می توان اقدام به راه اندازی طرحهای گردشگری كرد که زمینه اشتغال صدها خانوار به طور مستقیم و صدها خانوار به طورغیرمستقیم فراهم کرد.

وی عنوان کرد: هم اکنون جمعیت زیادی از جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی شهرستان بیکار هستند و به طور قطع سرمایه گذاری در ظرفیتهای شهرستان کمک شایانی به حل این معضل می کند.

این مسئول تصریح کرد: تکمیل مجتمع فرهنگی توریستی شهر سرابله نیز از دیگر نیازهای شهرستان است که باید مورد توجه مسئولان استانی قرار گیرد.

---------

کبری هواسی

کد N571523

وبگردی