آفتاب

اکرمی: نقد و انتقاد در مطبوعات باید آگاهانه باشد

اکرمی: نقد و انتقاد در مطبوعات باید آگاهانه باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا اکرمی گفت: نمایشگاه مطبوعات مثل همه نمایشگاه‌های دیگر فرصت مناسبی است تا دست‌اندرکاران آن هنر خود را به نمایش گذارند و استعداد خود را عرضه کنند و همین‌طور نظرات بینندگان را بشنوند تا برای آینده تصمیمات بهتر و جامع‌تری بگیرند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که مطبوعات سخن مردم را به حاکمیت منتقل کرده و نظرات خود را برای مردم منتشر می‌کنند، اظهار کرد: در عملکرد مطبوعات نوعی مباحثه و مذاکره اتفاق می‌افتد که برکات بسیار زیادی دارد چرا که می‌تواند نقد کند و پیشنهاد دهد.

وی با بیان این‌که مطبوعات در جامعه آزادی قلم را به نمایش می‌گذارند، تصریح کرد: حضور مطبوعات در یک جامعه، آزادی در هنگام نوشتن و آزادی بعد از انتشار را نشان می‌دهد که این مسأله برای هر جامعه در حال رشد و تکامل قطعا مفید و ضروری است.

این فعال سیاسی در ادامه در رابطه با وظایف نظارتی مطبوعات، توضیح داد: نقد و انتقاد در مطبوعات حتما باید آگاهانه باشد و توجه داشته باشند وقتی نقدی را به طور آگاهانه مطرح می‌کنند پیشنهاد جایگزین و پاسخ اشکالی را که طرح می‌کنند نیز ارائه دهند و در واقع درنقد خود قصد خیر و خدمت داشته باشند نه این‌که بخواهند مچ‌گیری کنند.

اکرمی با تأکید بر این‌که مطبوعات باید تلاش کنند در وظایف خود اخلاق و انصاف را مدنظر قرار دهند، خاطرنشان کرد: در رسانه‌ها وقتی سخن کسی را نقد می‌کنند ابتدا باید سخن او را به طور کامل نقل کرده و این‌طور نباشد که فقط نقد خود نسبت به آن فرد را منتشر کنند چون در این صورت عملکردشان جامع و کامل نخواهد بود.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در رابطه با نقش مطبوعات در جهت تحقق منافع ملی با اشاره به سال‌های پیروزی انقلاب و برگزاری رفراندوم برای نظام جمهوری اسلامی ایران، گفت: مردم بر اساس قانون اساسی به نظام جمهوری اسلامی و خبرگان آن رأی دادند و در ادامه آن در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی شرکت کردند و ما در یک سال در کشوری که انقلاب شده بود پنج انتخابات برگزار کردیم و این نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی می‌خواهد همه چیز بر اساس قانون باشد.

وی اضافه کرد: ما در نظام جمهوری اسلامی زندگی می‌کنیم که قالب آن حضور مردم و قلب آن اسلام محمدی است پس مطبوعات و رسانه‌ها در چنین نظامی باید مراعات قانون و دین و اخلاق را داشته باشند و نباید فضای جامعه را به گونه‌ای نشان دهند که گویی در جامعه ما نظرات مختلف همدیگر را برنمی‌تابند و مخالف خود را تحمل نمی‌کنند. چون در بعد بین‌المللی این مسأله تأثیرات خوبی نخواهد داشت.

اکرمی با بیان این‌که ما باید ایده‌آل فکر کنیم اما در عمل واقع‌گرا باشیم به مذاکرات هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت: شاهدیم عده‌ای روند مذاکرات را 100درصد تأیید و در مقابل عده‌ای دیگر آن را 100 درصد نفی می‌کنند. در حالی که باید به این نکته توجه کنیم که راه سومی هم وجود دارد. یعنی در فضایی که اسلام هراسی و ایران هراسی در جهان ایجاد می‌کنند ما نشان دهیم که اهل منطق و گفت‌وگو و حرف هستیم و قانون‌مداری را قبول می‌کنیم تا دنیا حرمت ما را حفظ کند.

اکرمی تصریح کرد: مطبوعات و رسانه‌ها باید بدانند هرچه در کشور به موضوع وحدت در قلم، بیان و اندیشه و انگیزه توجه شود نظام مستحکم‌تر خواهد شد. پس نباید اقدامی انجام دهیم که خودمان در جهت تضعیف خودمان برآییم.

انتهای پیام

کد N571386

وبگردی