آفتاب

روسیه انتظار بهبود روابط با آمریکا را ندارد

روسیه انتظار بهبود روابط با آمریکا را ندارد

مدیر کل شورای امور بین‌المللی روسیه گفت، در نتیجه پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات کنگره آمریکا تغییر چندانی در روابط دوجانبه مسکو با واشنگتن رخ نمی‌دهد و روابط دو طرف بلاتغییر خواهد ماند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مهدی سنایی، سفیر کشورمان در مسکو در صفحه فیس‌بوک خود نوشت، آندری کورتونوف، مدیر کل شورای امور بین‌المللی روسیه گفت، نباید در مورد اهمیت این انتخابات اغراق گفته شود.

وی اعلام کرد: در مورد سیاست خارجی آمریکا بین دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه اختلاف اصولی وجود ندارد. علاوه بر این، جمهوری‌خواهان تاکنون از هیلاری کلینتون نامزد بالقوه ریاست‌جمهوری از حزب دموکرات و وزیر امور خارجه قبلی آمریکا که از طراحان بازسازی روابط با روسیه بود انتقاد می‌کنند. انتظار پیشنهاد سازنده از طرف آن‌ها در رابطه با مسکو بجا نخواهد بود.

کارتونوف خاطرنشان کرد: تغییر رؤسای کمیته‌های کنگره معمولا باعث بروز توقف در فعالیت سیاست خارجی می‌شود ولی هم اکنون می‌شود پیش بینی کرد واشنگتن در مورد ایران و چین موضع شدیدتری پیشه می‌کند و این امر بطور غیر مستقیم بر روابط آمریکا با روسیه هم اثر خواهد گذاشت.

وی افزود، اگر تغییری در روابط باشد این تغییر نه با پیروزی کنونی جمهوری‌خواهان در کنگره بلکه با تغییر دولت آمریکا و انتخاب رئیس‌جمهور جدید در سال 2016 ارتباط خواهد داشت.

وی اظهار کرد: از نقطه نظر تعیین اولویت سیاست خارجی هم دموکرات‌ها و هم جمهوری‌خواهان بر این باورند که در حال حاضر توسعه‌طلبی داعش در عراق و سوریه خطر اصلی است. همچنین مبارزه با ابولا از اولویت‌های سیاست آمریکا است. بحران اوکراین و نقش روسیه در حل آن نیز در دستور کار سیاست خارجی آمریکا جایگاه مهمی دارد. واشنگتن آماده تقویت موضع ناتو در اروپا و شدت بخشیدن به مجازات‌های روسیه است.

سرگئی کاراگانوف، رئیس افتخاری شورای سیاست خارجی و دفاعی و رئیس کرسی سیاست و اقتصاد جهانی در مدرسه عالی اقتصاد نیز می‌گوید: پس از برقراری اکثریت جمهوری‌خواه در کنگره، تنش واشنگتن و مسکو بیش از پیش شدت می‌یابد. جمهوری‌خواهان از اوبامای دموکرات به خاطر ضعف و شکست سیاستش در جهت روسیه به شدت انتقاد می‌کنند و رئیس‌جمهور آمریکا ناچار می‌شود به این انتقاد گوش دهد.

به اعتقاد وی، نخبگان حاکم آمریکا قصد دارند در بخش سیاست خارجی در رابطه با شکست‌های دهه گذشته انتقام‌جویی کنند. پس از بحران اقتصادی سالهای 2008 و 2009 موقعیت آمریکا در عرصه جهانی بدتر از دوران پس از جنگ ویتنام سقوط کرده است. آمریکا سعی دارد اقتدار سابق یا حداقل ظاهر آن ندارد احیا کند. لذا طی سالهای آینده نمی‌شود انتظار عادی سازی روابط روسیه و آمریکا را داشت.

انتهای پیام

کد N571263

وبگردی