آفتاب

دولت اسپانیا: رفراندوم کاتالونیا بیهوده است

دولت اسپانیا: رفراندوم کاتالونیا بیهوده است

دولت اسپانیا اعلام کرد که اقدام کاتالونیا برای برگزاری رفراندوم نمادین استقلال بیهوده و خلاف اصول دموکراتیک است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، دولت اسپانیا اعلام کرد، رفتار آرتور ماس، رهبر جدایی طلبان کاتالونیا باعث پیچیده‌تر شدن وضعیت می‌شود.

دولت اسپانیا با اشاره به رفراندوم نمادین اخیر در مورد استقلال کاتالونیا از دولت مرکزی مادرید اعلام کرد که این رفراندوم نمادین صحیح نیست و مزیت سیاسی خاصی برای رهبران دولت کاتالونیا به دنبال نخواهد داشت.

گرچه دولت اسپانیا انتخابات در منطقه کاتالونیا را ممنوع کرده بود، بسیاری از مردم این منطقه در انتخابات نمادینی در باره استقلال از اسپانیا شرکت کردند.

مردم منطقه کاتالونیای اسپانیا روز یک‌شنبه به پای صندوق‌های رای رفتند و در رابطه با جدایی منطقه‌شان از اسپانیا نظر دادند. گرچه این انتخابات از نظر قانونی لازم‌الاجرا نخواهد بود، اما نشانی است از خواست مردم این منطقه برای جدایی از دولت مرکزی.

دست‌کم دومیلیون نفر از مردم این منطقه که در شمال شرق اسپانیا واقع است، رای خود را به صندوق‌ها ریختند. در برگه‌های انتخاباتی دو پرسش مطرح شده بودند. پرسش نخستین: می‌خواهید کاتالونیا به یک کشور تبدیل شود؟ و پرسش دوم: آیا این کشور باید غیروابسته باشد؟

ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا در این باره اعلام کرد که این رای‌گیری به علت مخالفت با قانون اساسی تاثیر عملی ندارد و ادامه داد: تا زمانی که من رئیس دولت هستم، قانون اساسی رعایت خواهد شد. هیچ کس وحدت اسپانیا را نباید بشکند.

انتهای پیام

کد N571262

وبگردی