آفتاب

دیدار مهم رییس جمهور چین با دو مقام ارشد تایوان در اجلاس اپک

دیدار مهم رییس جمهور چین با دو مقام ارشد تایوان در اجلاس اپک

رییس جمهوری چین امروز (یکشنبه) بار دیگر از تایوان خواست اختلافاتش را با پکن کنار بگذارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، روابط میان چین و تایوان در یک سال اخیر تیره شده و پکن از حمایت تایوان از اعتراضات دموکراسی خواهانه هنگ کنگ ناراضی است.

امروز شی جین‌پینگ، رییس جمهوری چین با وینسنت سیو، فرستاده ارشد تایوان به اجلاس سازمان همکاری اقتصادی آسیا- اقیانوسیه موسوم به اپک دیدار کرد.

رییس جمهوری چین همچنین در یک اتفاق مهم سیاسی با وانگ یو- چی، رییس یکی از شوراهای مهم سیاست گذاری تایوان به نام شورای امور سرزمینی نیز دیدار کرد. این دیدار بلندپایه ترین تماس بین دولت‌های چین و تایوان از سال 1949 تاکنون در خاک سرزمینی چین محسوب می‌شود.

خبرگزاری شینهوای چین گزارش داد که شی جین‌پینگ به وینسنت سیو گفته است که این غیرقابل اجتناب است که دوطرف به سبب اختلافاتشان با برخی مشکلات و مقاومت‌ها برخورد کنند.

شی جین‌پینگ با اشاره به روی‌آوردن تایوان به سرمایه گذاری و دموکراسی و در عین حال پایبندی چین به سوسیالیسم گفت: ما باید به نظام اجتماعی و مسیر تحول انتخاب شده از سوی یکدیگر احترام بگذاریم.

وینسنت سیو نیز در کنفرانسی خبری گفت: پیشروی به سوی توسعه صلح آمیز کار آسانی نیست و باید در این راستا تلاش زیادی انجام شود.

دیدار شی جین‌پینگ با وانگ یو- چی از آن جهت که بلندپایه ترین دیدار دوجانبه دوطرف در خاک چین بوده اهمیت ویژه‌ای دارد. وانگ فضای این نشست را "هماهنگ" توصیف کرد.

طی سال جاری میلادی نیز روابط دو طرف تا حدی تیره بوده و پس از آنکه ماه گذشته میلادی رییس اجرایی تایوان از چین خواست تا به یک شیوه دموکراتیک‌تر توسعه روی بیاورد و همچنین از اعتراضات هنگ کنگ حمایت کرد این روابط تیره‌تر شد.

انتهای پیام

کد N571243

وبگردی