آفتاب

آمریکا، زیاده‌خواهی ممنوع!

آمریکا، زیاده‌خواهی ممنوع!

سیدجعفر هاشمی*

در آستانه مذاكرات سرنوشت‌ساز ايران و آمريكا بر آن شديم تا نگاهي گذرا به آنچه گذشته، بيندازيم تا شايد چراغي براي تصميمات آتي بين طرفين باشد. براساس طرح اقدام مشترك كه در ژنو به امضا رسيد، 1+5 متعهد شدند تا در يك دوره شش‌ماهه تحريم‌ها عليه ايران را كاهش داده و در مقابل ايران اسلامي نيز پذيرفت تا در طول اين مدت بخشي از فعاليت‌هاي انرژي هسته‌اي خود را محدود نمايد.

بر همين اساس جمهوري اسلامي ايران غني‌سازي 20 درصدي را به حالت تعليق درآورده و ذخاير خود را تبديل به اكسيد و رقيق نمود. اينك كه مي‌رويم تا در مسقط و در همان‌جايي كه بارها مذاكرات با ميانجيگري سلطان قابوس صورت پذيرفته كار را با ملحوظ نمودن منافع ملي به سرانجامي برسانيم، بر دوستداران انقلاب اسلامي است تا صبوري را پيشه خود نموده و از تهمت و حرف‌هاي سخيف و بي‌روا خودداري نموده و با همدلي، تيم مذاكره‌كننده را كه ماه‌هاي طولاني بدون وقفه در حال مذاكره بودند، حمايت و از متهم نمودن آنها به عبور از خط قرمزهاي نظام پرهيز نمايند. زيرا سخنگوي وزارت خارجه بارها اعلام نموده كه تيم مذاكره كننده خود را ملزم به رعايت حقوق حقه ملت دانسته و با شناخت كافي از خطوط قرمز با حساسيت منافع ملي كشور را حفظ و دنبال مي‌نمايد.

در صورت عدم توافق و دست‌يابي به يك دستاورد صحيح و اصولي اين سياست‌هاي نادرست و زياده‌خواهي‌هاي دولت آمريكاست كه از ابتدا تاكنون در مذاكرات و در قبال موضوع هسته‌اي ايران در پيش گرفته است. از بديهيات است كه توافق بين طرفين بايد به گونه‌اي باشد كه مورد پذيرش تمامي طرف‌ها قرار گيرد.

از طرف ديگر وظايف 1+5 اين بوده كه تمامي تحريم‌هاي ظالمانه عليه ملت ايران برداشته شود. چنانچه امروز خانم شرمن عدم به نتيجه رسيدن مذاكرات را مي‌خواهد متوجه ايران نمايد، بايد بداند كه نه ايران اسلامي بلكه جامعه جهاني در انتظار راستي‌آزمايي در مورد سخنان مسئولين آمريكايي هستند كه در هر شكست در مذاكرات در مقابل سخنان متين و اصولي جمهوري اسلامي فرار به جلو را در دستور كار خود قرار مي‌دهند.

بديهي است با فاش شدن صورت مذاكرات پس از موعد مقرر افكار عمومي و جامعه بين‌الملل شاهد خواهند بود كه عدم به نتيجه رسيدن مذاكرات متوجه آمريكا و هم‌پيمانان وي مي‌باشد زيرا هم به پيشنهادات عادلانه، ‌منصفانه و قابل اجرا از سوي ايران توجه نشده و هم با زياده‌خواهي و طرح موضوعات واهي مسير دشوار طي شده مذاكرات را سخت‌تر كرده‌اند.

آمريكا بايد بداند كه سياست‌هايش در سه دهه گذشته در قبال ايران با شكست مواجه شده است و هر كاري كه به ذهن‌شان رسيده را امتحان نموده و قرين موفقيت نشده است، حمله نظامي، تحريم و تضعيف هيچ‌كدام جواب نداده است. پس بايد اين‌بار با واقعيت‌ها و عبرت از گذشته قدم به جلو گذارده و با ايران اسلامي به عنوان كشوري قدرتمند و تأثيرگذار نسبت به حقوق حقه اين مردم تمكين نمايد.

اعلان و بيان آرزوهاي قلبي مسئولين آمريكايي از طريق رسانه‌هاي عمومي جز زياده‌خواهي اين كشور در نزد افكار عمومي منصف هيچ دستاوردي نخواهد داشت و نه تنها كمكي به پيشبرد مذاكرات اصولي و رسيدن به توافق نهايي نخواهد كرد، بلكه به پيچيدگي‌هاي اين مسير كه تا به حال به طور اصولي به پيش رفته، لطمه خواهد زد.

دو هدف عمده در توافق اوليه ژنو بين دو كشور وجود داشته است:

- كسب اطمينان غرب از صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌اي ايران

- رفع تمامي تحريم‌هاي ظالمانه عليه ايران اسلامي

جمهوري اسلامي بارها اعلام نموده كه براساس توافق حاصله اين آمادگي را داشته و دارد و بارها تأكيد كرده كه پيشنهادات متعددي كه قابليت اجرايي شدن داشته و مي‌تواند نگراني‌هاي بي‌دليل غرب را از فعاليت هسته‌اي ايران مرتفع نمايد، عملي نمايد و باز هم اين آمادگي وجود دارد تا پايبند بودن ايران به توافقات خود را اجرايي و رسيدن به چنين دستاوردي هرگز كار مشكلي نيست و اين طرف مقابل ايران يعني آمريكاست كه بايد صداقت خود را در برابر گفته‌هاي خويش ثابت نمايد و لذا به نظر مي‌رسد كه آمريكا كار راحتي جهت پذيرفتن حقيقت پيش روي خود دارد.

 

*سفير اسبق ایران در برزيل

 

کد N571195

وبگردی