آفتاب

ناپولیتانو از ریاست جمهوری ایتالیا استعفا می‌دهد

ناپولیتانو از ریاست جمهوری ایتالیا استعفا می‌دهد

ناظران سیاسی در ایتالیا گزارش دادند که رییس جمهوری این کشور چندان تمایلی به اتمام دور دوم ریاست جمهوری‌ خود نداشته و در ماه ژانویه استعفا از این مقام را اعلام خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، جرجیو ناپولیتانو رییس جمهور 89 ساله ایتالیا بنا به اظهاراتی که ناظران سیاسی این کشور به رسانه‌ها گفته‌اند، قصد دارد در 31 دسامبر و در سخنرانی خود به مناسبت آغاز سال نو میلادی تصمیمش برای استعفا از ریاست جمهوری را اعلام کند و چند هفته بعد این تصمیم را عملی کند. با این حال کاخ ریاست جمهوری ایتالیا اعلام کرده که در خصوص گزارش استعفای قریب‌الوقوع ناپولیتانو اظهار نظر نمی‌کند.

ناپولیتانو در همان ابتدای دور دوم ریاست جمهوری‌ خود در سال 2013 اعلام کرده بود که دوره هفت ساله ریاست جمهوری‌اش را به طور کامل تمام نخواهد کرد.

براساس گزارشی که روزنامه کوریره دلا سرای ایتالیا منتشر کرده ناپولیتانو به دوستان نزدیکش گفته است که برخی مشکلات جسمانی که از کهولت سن ناشی می‌شود اجازه نمی‌دهد او به ریاست جمهوری ادامه دهد.

همچنین روزنامه لا رپوبلیکای ایتالیا نیز به نقل از امانوئله ماکا لوسو سیاستمدار بازنشسته و دوست نزدیک ناپولیتانو گزارش داد که "ناپولیتانو دیگر نمی‌تواند بیش از این برای ایتالیا فداکاری کند."

در آوریل 2013 ناپولیتانو با تقاضای گروه‌های سیاسی ریاست جمهوری را پذیرفت.

او پس از انتخاب به عنوان رییس جمهور باعث ایجاد ثبات سیاسی نسبی در ایتالیا شد که این کار از طریق انتصاب انریکو لتا به عنوان نخست وزیر موقت به منظور تشکیل دولت ائتلافی حاصل شد.

لتا در فوریه پس از باخت در نبرد بر سر رهبری حزب دموکراتیک ایتالیا از مقامش کناره‌گیری کرده و پس از وی ماتئو رنتزی نخست وزیر ایتالیا شد.

رییس جمهوری ایتالیا که از سوی پارلمان انتخاب می‌شود و اختیارات سیاسی گسترده‌ای دارد. او می‌تواند نخست وزیر را عزل و نصب کرده و یا با منحل کردن پارلمان فراخوان انتخابات زودهنگام دهد. از جمله کاندیداهای جایگزینی ناپولیتانو، رومانو پرودی نخست وزیر سابق ایتالیا و رییس کمیسیون اروپا و همچنین گیولیانو آماتو دیگر نخست وزیر سابق این کشور هستند. هر دو نفر در گذشته کاندیدای ریاست جمهوری ایتالیا نیز بوده‌اند.

ناپولیتانو نخستین بار در 1953 به نمایندگی پارلمان ایتالیا رسید و بیشتر سال‌های عمرش سیاستمدار بوده است. او همچنین رییس سابق مجلس سفلای پارلمان بوده و در مقام وزیر کشور نیز خدمت کرده است.

انتهای پیام

کد N571136

وبگردی