آفتاب

آلمان ها سالگرد فروریختن پرده آهنین را جشن گرفتند

آلمان ها سالگرد فروریختن پرده آهنین را جشن گرفتند

مراسم بیست و پنجمین سالگرد فروریختن دیوار برلین با حضور "آنگلا مرکل" و شمار دیگری از مقامات این کشور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اشپیگل، "آنگلا مرکل" صدراعظم آلمان طی سخنانی از حکومت کمونیستی آلمان شرقی انتقاد کرد. وی امروز در مراسم بیست و پنجمین سالگرد فروریختن دیوار برلین که با حضور مقامات آلمان در محل بازمانده های این دیوار برگزار شد از آلمان شرقی به عنوان حکومتی ناصالح یاد کرد.

به گفته وی فروریختن پرده آهنین که جهان را به دو بلوک غرب و شرق تقسیم کرده بود نشان داد رهبران سیاسی می توانند از قدرت خود برای بهبود شرایط استفاده کنند. مرکل در بخش دیگری از سخنان خود به اوضاع منطقه خاورمیانه و اوکراین اشاره و تاکید کرد در مراسم سالگرد فروریختن دیوار برلین نمی توان از تحولات امروز جهان چشم پوشی کرد.

صدراعظم آلمان همچنین یاد هزاران نفر از مردم آلمان شرقی را که در حین تلاش برای عبور از دیوار برلین و یا توسط دستگاه اطلاعاتی آلمان شرقی کشته شده اند، گرامی داشت.

گفتنی است نهم نوامبر 1989 به روز فروپاشی دیوار برلین تبدیل شد. این دیوار ظرف روزها و هفته‌های بعد و توسط کسانی که از نقاط مختلف آلمان شرقی خود را به برلین رسانده بودند به تدریج خراب شد. فروریختن دیوار برلین، اولین قدم در راه اتحاد مجدد دو آلمان بود که سرانجام در سوم اکتبر 1990 عملی شد.

کد N571132

وبگردی