آفتاب
در غرفه ایسنا؛

کمالوندی: گزارش جدید آژانس می‌توانست به صورت دیگری نوشته شود

کمالوندی: گزارش جدید آژانس می‌توانست به صورت دیگری نوشته شود

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می توانست به صورتی دیگری نوشته شود.

بهروز کمالوندی با حضور در غرفه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در واکنش به گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار کرد: این گزارش می‌توانست به شکل دیگری نوشته شود. دو موضوعی که در گزارش به آن اشاره شده از 5 موضوع در گام سوم است. موضوعاتی که ما فراتر از گفتمان با آژانس توافق کردیم که به آن‌ها بپردازیم و تعهدی در کار نبوده است.

او ادامه داد: این دو موضوع از آن مسائلی است که هنوز در جریان است که حتی همان روزی که گزارش در حال تهیه شدن بود مذاکره کنندگان آن‌ها در حال مذاکره با ما بودند و در این گزارش می‌توانست نوشته شود که هنوز پاسخ‌ها تکمیل نشده است. البته نوع انشاء گزارش‌ها همین است ولی امکان دارد برداشت خواننده این طور باشد که ایران به سوالات جواب نداده است، در حالی که گفته شده جواب‌ها تکمیل نشده است. ما هم نمی‌گوییم غیر از این است، چون این مساله‌ای است که هنوز جریان دارد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه یادآور شد: در این جا بحث زمان هم مطرح است. طرف مقابل فکر می‌کند ما مقید به زمان سه ماه هستیم و باید در این سه ماه جواب بدهیم در حالی که ما در دور اول توافق کردیم که سه ماهه جواب بدهیم و برای دوره‌های بعدی زمانی تعیین نکردیم. پس این مطالبی که گفته می‌شود زمان گذشته است، درست نیست.

وی با اشاره به گزارش مدیرکل آژانس خاطرنشان کرد: آن چه درگزارش می‌آید باید این باشد که خلاف تعهدات عمل شده یا خلف وعده‌ای و یا انحرافی بوده یا نبوده است. یعنی ایران تعهداتی داشته که آن‌ها را نقض کرده یا منحرف شده در حالی که در این گزارش چنین چیزی وجود ندارد. این گزارش مثل این است که یک افسر راهنمایی به راننده موتوری بگوید چرا کلاه ایمنی‌ات کج است. کجای این موضوع نقض قانون یا عبور از چراغ قرمز را نشان می‌دهد؟ بنابراین ممکن است رسانه‌ها طبق برداشت خودشان این گزارش را در بوق و کرنا کنند.

معاون رییس سازمان انرژی اتمی گفت: آژانس یک سازمان نظارتی است و باید به این نظارت کند که آیا به تعهدات عمل شده یا انحرافی صورت گرفته است یا خیر. این مسائل را هم باید با مدارک انجام بدهد. آن‌ها همیشه می‌گویند ایران مدارک ارائه داده صلح‌آمیز بوده و مشکلی وجود ندارد. اما الزامی نیست که بگویند آن مسائلی که اعلام نشده است صلح‌آمیز بوده یا خیر. ما اصلا به چنین جمله‌ای نیازی نداریم. این جمله برای کشوری است که پروتکل الحاقی را اجرا می‌کند. در حالی که ما الان در حال اجرای پروتکل الحاقی نیستیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه بیان کرد:‌ ما اعلام کرده‌ایم که هر چه داریم اعلام کرده‌ایم. ولی در یک سری فعالیت‌ها ضرورتی به اعلام کردن نداریم. مثل اعلام شدن زمان راه‌اندازی نطنز که در زمان خودش ضرورتی نداشت که ما نطنز را اعلام کنیم، چون ما شش ماه قبل از ورود مواد هسته‌ای باید این مساله را اعلام می‌کردیم. زمانی هم پرونده نطنز را به شورای حکام بردند، انحرافی صورت نگرفته بود و این پرونده به دلایل سیاسی به شورای حکام رفت.

کمالوندی هم‌چنین درباره همکاری‌های جدید با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار کرد: بعد از تمام شدن و حل دو موضوع باقی مانده از مرحله سوم همکاری‌ها، درباره همکاری‌های جدید با آژانس صحبت خواهیم کرد.

انتهای پیام

کد N570739

وبگردی