آفتاب

شکاف در سیستم هسته‌ای آمریکا

شکاف در سیستم هسته‌ای آمریکا

بنیاد زرادخانه هسته‌ای آمریکا شکاف برداشته است و دولت واشنگتن هیچ برنامه مشخصی برای ترمیم آن در دست ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این شکاف‌ها نه تنها در نیروهای نظامی مجهز به سلاح‌های هسته‌ای، بلکه در بوروکراسی غیرنظامی که آنها را کنترل و هزینه آنها را توجیه می‌کند، آینده آنها را طرح‌ریزی کرده و مسوول تشریح سیاست دفاعی است که می‌گوید تسلیحات هسته‌ای ضروری و بیش از حد است، دیده می‌شود.

هنوز روشن نیست که آیا دولت آمریکا از ماهیت این مشکل مطلع است یا خیر؛ مشکلی که راه خود را به سمت مساله تسلیحات هسته‌ای باز کرده بدون آنکه اخلالی در بوروکراسی ایجاد کند که برای دفاع از خودش تثبیت شده است. این مشکل حتی موجب تحریک افکار عمومی نیز نشده است چراکه آنها بر این باورند که تسلیحات هسته‌ای آثاری از گذشته است و اصلا نباید به آنها فکر کرد.

این عمدتا درباره امنیت سلاح‌های امروز نیست بلکه یگان‌های موشک‌های هسته‌ای نیروی هوایی در دو سال گذشته ناکامی در نظم و انضباط، آموزش، روحیه و رهبری را تجربه کرده است. تنها در هفته گذشته، نیروی هوایی فرماندهان هسته‌ای را از دو پایگاه هسته‌ای از مجموع سه پایگاه اخراج و علت آن را سوءرفتار اعلام کرد.

از طرف دیگر این مساله درباره مشکل بزرگتری است: فرسایش توان دولت آمریکا برای مدیریت و حفظ توان هسته‌ای، شبکه پیچیده مکانیزم‌ها، تفکرات و سازمان‌هایی که آمریکا را قادر می‌سازند تا خود را یک ابر قدرت هسته‌ای بداند.

آنچه دچار لغزش شده است، تخصص فنی، تاسیسات مدرن و نظارت اجرایی در طرف غیرنظامی و نظم و انضباط، روحیه و مسوولیت‌پذیری در طرف نظامی است.

این کمبودها با بودجه اندک و آنچه کارشناسان کاهش حمایت سیاسی از سیستم هسته‌ای می‌خوانند، ترکیب شده است. در شرایطی که تیتری از حوادث هسته‌ای در ده‌های اخیر به گوش‌ نمی‌رسد و ترس از وقوع جنگ هسته‌ای وجود دارد، به این مشکلات چندان توجهی نمی‌شود.

توان علمی و نظامی آمریکا مسلما در جهان جزو بهترین‌هاست، اما شالوده آن به تدریج تضعیف شده است.

با توجه به گزارش هیات رایزنی کنگره، کاخ سفید و کنگره به این مساله توجه چندانی نمی‌کنند و همین امر موجب می‌شود تا آژانس‌های دولتی مسوول به سختی آن را مدیریت کنند. این در حالی است که آمریکا همچنان هزاران تسلیحات هسته‌ای دارد و این آمار بیش از آن چیزی است که واشنگتن می‌گوید نیاز دارد و هم‌اکنون به نقطه‌ای از تصمیم‌گیری نزدیک می‌شود که باید مبالغ هنگفتی را برای حفظ زرادخانه‌های هسته‌ای برای نسل‌های آتی سرمایه‌گذاری کند.

در این گزارش با عنوان "نظارت بر عملکرد امنیت هسته‌ای" کنگره آمده است: عدم توجه موجب آشفتگی در افکار عمومی، بی‌اعتمادی کنگره و فرسایش جدی حمایت، تخصص و مهارت در پایداری قابلیت سلاح‌های هسته‌ای این کشور ‌شده است.

انتهای پیام

کد N570690

وبگردی