آفتاب

هشدار سازمان ملل درباره تنش‌ها در بروندی

هشدار سازمان ملل درباره تنش‌ها در بروندی

مشاور ارشد سازمان ملل در امور جلوگیری از قتل عام خواستار مذاکره و آزادی‌های بیشتر در بروندی شد چرا که این کشور باید از رویدادهای بدتر پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال آتی میلادی اجتناب کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، "آمادا دینگ"، مشاور ارشد سازمان ملل در زمینه جلوگیری از قتل عام به عنوان قاضی دادگاه رسیدگی به نسل کشی روآندا تحت حمایت سازمان ملل گفت: بروندی حق برگزاری انتخابات در صلح کامل را دارد.

وی افزود: نباید به نیروهای شیطانی اجازه داده شود تا بازیگران اصلی این رویداد را به سمت خشونت‌های جنایی سوق دهند.

دینگ ضمن هشدار نسبت به افزایش خشونت‌ها و ناآرامی‌های سیاسی در این کشور کوچک مرکز آفریقا در پاسخ به این سوال که آیا بروندی نیز در خطر دچار شدن به سرنوشت روآندا و مواجه به نسل کشی مواجه است یا خیر گفت: بهترین راه برای توقف این خشونت‌ها به پای میز مذاکره کشاندن تمامی بازیگران سیاسی است. اگر این امر صورت نگیرد اوضاع بدتر خواهد شد.

این دیپلمات سنگالی ادامه داد: بروندی باید شاهد افزایش فضایی برای آزادی باشد تا در آن به حقوق بشر احترام بگذارند. امروز هیچ کشوری نمی‌تواند از قدرت تام و خودمختاری خود برای انجام قتل استفاده کند.

بروندی، کشوری کوچک در آفریقا در سال 2006 میلادی از یک جنگ داخلی 13 ساله رهایی یافت اما وضعیت سیاسی‌اش هشت ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری همچنان متزلزل و بی‌ثبات است.

پییر انکورونزیزا، رئیس‌جمهوری بروندی که از سال 2005 میلادی زمام امور کشور را به دست دارد قرار است برای سومین بار در انتخابات شرکت کند و این در حالی است که مخالفان مدعی هستند که این مساله نقض قانون اساسی بروندی است.

انتخابات سال 2010 میلادی بروندی از سوی اکثر احزاب مخالف تحریم شد و مخالفان انکورونزیزا مجددا حزب حاکم را به سرکوب مخالفان پیش از برگزاری انتخابات متهم می‌کنند.

انتهای پیام

کد N570567

وبگردی