آفتاب

مرکل: آزادیخواهی باعث سقوط دیوار برلین شد

مرکل: آزادیخواهی باعث سقوط دیوار برلین شد

صدراعظم آلمان "آزادیخواهی" را عامل اصلی تخریب دیوار برلین در 25 سال پیش دانست و آن را یک معجزه خواند که باعث پایان جنگ سرد بدون ریخته شدن خون شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان پیش از مراسم بزرگداشت بیست و پنجمین سال سقوط دیوار برلین گفت: آلمان باید همواره به خاطر جسارت و شجاعت ساکنان آلمان شرقی که در اعتراض به دیکتاتور کمونیست به خیابان‌ها آمدند، سپاسگزار باشد. آن روز، آنها به ما نشان دادند که میل و اشتیاق به آزادی را نمی‌توان بیش از اینها سرکوب کرد.

مرکل در جریان سخنرانی خود در برلین گفت: در سال 1989، ساکنان بیشتری از آلمان شرقی ترس و بیم خود را از سرکوب شدن کنار گذاشته و به خیابان‌ها آمدند و بعد از آن هیچ چیز نتوانست آنها را به عقب بکشاند و به خاطر شجاعت آنها بود که دیوار سقوط کرد و راه باز شد. انقلاب صلح‌آمیز در آلمان شرقی دیوار برلین را در نهم نوامبر 1989 تخریب کرد.

روز شنبه بیش از 100 هزار تن از ساکنان برلین و گردشگران خارجی در مسیر 15 کیلومتری مرکز برلین، جایی که زمانی محل دیوار بود، گردهم آمده و 7000 بالون نقاشی شده برای پرواز تا ارتفاع 6/3 متری، ارتفاع دیوار، آماده شده بود. این بالون‌ها امروز(یکشنبه) در محل سابق دیوار به پرواز درمی‌آیند.

مرکل که در آن زمان در آلمان شرقی یک محقق 35 ساله بود، روز شنبه به تلویزیون آلمان با یادآوری ترس، هراس، شور و هیجان چند هفته و چند روز مانده به سقوط دیوار برلین در این باره گفت: این یک معجزه بود که همه چیز به صورت صلح‌آمیز اتفاق افتاد. من در آن زمان در مسیر منزل بودم که جمعیت را که به سمت غرب می‌رفتند دیدم و به آنها پیوستم. برای چند هفته شور و هیجان در میان مردم موج می‌زد. از هفتم اکتبر همان سال در خیابان محل سکونتم تانک‌هایی مستقر بودند.

مرکل که از 2005 صدراعظم آلمان است، همواره درباره زندگی‌اش در آلمان شرقی گارد می‌گرفت و تا همین اواخر هم درباره افشای جزئیات آنچه که پس از سقوط دیوار برلین انجام داد، ملاحظه‌کاری به خرج می‌داد. اما در هفته‌های اخیر بیشتر درباره آن زمان بحث می‌کرد و روز شنبه گفت: پس از ترک سونا در عصر نهم نوامبر 1989، به سمت خیابان بورنهولمر رفتم تا به منزل بروم اما با افراد غریبه مواجه شدم. زمان بسیار شادی بود و من آن شب را هرگز فراموش نمی‌کنم.

دیوار برلین در سال 1961 و برای متوقف کردن افرادی ساخته شد که قصد فرار به آلمان غربی را داشتند. در ابتدا دیواری آجری بود اما پس از آن رویش را سیمان سفید دو لایه کشیدند.

حدود 136 تن که در این مدت قصد عبور از دیوار را داشتند کشته شده و بسیاری نیز به خاطر تلاش برای فرار به آلمان غربی زندانی شدند.

انتهای پیام

کد N569997

وبگردی