آفتاب

تمدید مذاکرات هسته ای؛ آری یا خیر

تمدید مذاکرات هسته ای؛ آری یا خیر

یک روزنامه آلمانی در شماره امروز خود با اشاره به مذاکرات هسته ای ایران نوشت:روند مذاکرات هسته ای ایران و غرب تاکنون بگونه ای پیش رفته که با توجه به زمان باقی مانده دو راه بیشتر باقی نمی ماند،تمدید روند مذاکرات یا رویارویی با اقدامات تقابل جویانه.

به گزارش خبرگزاری مهر ،روزنامه فرانکفورترآلگماینه در شماره امروز خود با اشاره به مذاکرات هسته ای ایران و غرب نوشت: تنها یک راه پیش روی مذاکره‌کنندگان هسته ای وجود دارد یا مذاکرات را تمدید کنند یا با خطر یک تقابل روبرو شوند.

با توجه به تداوم روند مذاکرات و باقی ماندن پاره ای اختلاف نظرها میان طرف‌های مذاکره‌کننده و نزدیک شدن به پایان فرصت تعیین شده برای دستیابی به توافق نهایی، احتمال تمدید مذاکرات وجود دارد.

ایران همواره با رد این ادعا که به دنبال دستیابی به تسلیحات نظامی است، خاطر نشان کرده که هدفش از برخوداری از انرژی هسته ای صلح آمیز بوده و هیچ تهدیدی برای جامعه بین الملل نخواهد بود.

  این روزنامه آلمانی با اشاره به اینکه ایران خود را در برخورداری از انرژی هسته ای محق می داند، نوشت: برخورد ایران در این میان بگونه ای است که اگر حتی توافقی میان طرفین حاصل نشود؛ اما باز به تداوم برنامه های هسته ای خود ادامه خواهد داد. این امر ممکن است به بروز واکنش از سوی رژیم صهیونیستی منجر شود که باز از سوی ایران وجاهت قانونی ندارد.

"گری سیمور" عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا درباره احتمال تمدید دوباره مذاکرات هسته ای ایران و غرب گفت: از نظر من مذاکره بر سر تمدید بسیار سخت است چون به احتمال زیاد هم در تهران و هم در واشنگتن سخت مورد مخالفت قرار خواهد گرفت.

فرانکفورترآلگماینه می افزاید: مخالفان مذاکرات هسته‌ ای ایران و گروه 1+5 تمدید مذاکرات را یک فریب می‌دانند تا طرف مقابل بتواند از طریق آن امتیازات بیشتری به دست آورد بنابراین تمام تلاش خود را برای مخالفت با آن به کار می‌گیرد.

برای دولت آمریکا تمدید مذاکرات بدین معنی است که موافقت اعضای مجلس سنا را به دست آورد که به هیچ وجه به نفع واشنگتن نیست. پیروزی جمهوریخواهان در سنای آمریکا بدین معنی است که اگر سال آینده دو سوم مجلس سنا به قانون وضع تحریم‌های بیشتر رای دهند باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا قادر به وتو کردن آن نیست.

همچنین جنگ‌طلبان مجلس سنا بر این باورند که دستیابی به توافقی که موجب لغو تحریم‌ها علیه ایران شود فشارها را بر این کشور به ویژه در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای کاهش می‌دهد. اگرچه ایران همواره تاکید کرده است که تکنولوژی هسته‌یی را تنها به دلیل اهداف صلح‌آمیز دنبال می‌کند.

براساس اعلام قبلی قرار بود مذاکرات وین صرفا برای انجام مذاکرات سه جانبه میان هیات‌های ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا به نمایندگی از کشورهای اروپایی و 1+5 باشد.

این روزنامه در پایان نوشت: با توجه به نشست در حال انجام در مسقط پیش بینی می شود جواب سوال تمدید مذاکره آری یا نه در این دوره رقم زده شود.

کد N569956

وبگردی