آفتاب

وزیر خارجه عمان: از توافق برگزاری مذاکرات در مسقط استقبال کردیم

وزیر خارجه عمان: از توافق برگزاری مذاکرات در مسقط استقبال کردیم

وزیر امور خارجه عمان گفت: این به مصلحت نیست که کشورهای عربی حوزه خلیج (فارس) به دشمنی با دولتی مثل ایران بپردازند چون این دشمنی خسارت‌های سنگینی را برای ما به همراه دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یوسف بن علوی بن عبدالله در گفت‌وگو با روزنامه الشرق‌الأوسط در خصوص میزبانی کشورش در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 و این که آیا این میزبانی به درخواست آمریکایی‌ها انجام شده یا ایران و یا آن‌که خواسته عمانی‌ها بوده است، بیان کرد: توافقی بین همه صورت گرفت مبنی بر این‌ که این دیدار با نظارت عمانی‌ها باشد و ما هم استقبال کردیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا توافقی میان غرب و ایران انجام شده مبنی بر این‌که عمان به عنوان میانجی انتخاب شود، گفت: آنها توافق کرده‌اند که این نشست در عمان باشد.

وزیر امور خارجه عمان در پاسخ به سوالی درباره آن‌چه نگرانی‌های کشورهای حوزه خلیج فارس از برنامه هسته‌ای ایران عنوان شد و این ادعا که ممکن است ایران نهایتا به سلاح هسته‌ای دست یابد و برنامه هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز نباشد و این‌که آیا این توافق تضمین کننده آن است که ایران یک دولت هسته‌ای نباشد، بیان کرد: این همان اصل مسأله است. همه این مسائل هدفش این است که ایران یک دولت هسته‌ای نباشد که البته غرب نسبت به این مسأله حریص‌تر است. ما در منطقه هستیم و این خطرات وجود دارد. اما اینها محکوم هستند و اگر این خطرات محکوم نباشند موجب بروز فاجعه خواهند شد. ولی اگر خطرات بخشی از روند زندگی باشد و محکوم هم باشد این چیزی است که ما خواهان دستیابی به آن هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا معتقد است که توافق بد را نخواهد پذیرفت چه این توافق خوب باشد یا توافقی نباشد، نظر شما چیست، اظهار کرد: همه می‌گویند. حتی ایرانی‌ها هم می‌گویند توافق خوب. اما مقیاس این توافق خوب چیست؟ همه می‌خواهند که توافقی حاصل شود ما هم این را می‌دانیم و آن را درک می‌کنیم. حتی ایرانی‌ها همه موافقند و این خداست که از دل‌ها باخبر است.

وی افزود: سلاح هسته‌ای یا فن‌آوری نظامی هسته‌ای انحصاری شده چرا؟ نه اینکه غیرفعال و مخرب است. کشورهای بزرگ و صنایع پیشرفته اکنون جایگزین‌هایی برای این نوع سلاح‌ها دارند. اینها سلاح‌های بازدارنده‌ای هستند که تنها زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که بخواهی خودت یا دیگران را از بین ببری. اما اکنون ابزارهای بازدارنده‌ای با هزینه‌های کمتر و تأثیر بیشتر وجود دارد. به طور مثال همه ما می‌دانیم که در آزمایشگاه‌های بیولوژیکی سلاح‌های بیولوژیکی هستند که خطرشان کم نیست ولی نیاز به هواپیما و موشک ندارند.

یوسف بن علوی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود آن‌که سال‌ها است نشست‌های ایران و گروه 1+5 برگزار می‌شود شما به عنوان یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس به عنوان طرف اصلی در مذاکرات حضور ندارید، بیان کرد: ما طرف اصلی نیستیم. طرف اصلی آنهایی هستند که سلاح هسته‌ای در اختیار دارند. ما به یکی از طرف‌ها نزدیک هستیم اما این مسأله بین‌المللی است. ما در این مسأله دخالت نمی‌کنیم چرا که یک موضوع بین‌المللی است.

وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم با ایران در این باره مذاکره کنیم. چرا که ما توانمندی‌ها، امکانات و همچنین سلاح هسته‌ای و یا آزمایشگاه‌های هسته‌ای در اختیار نداریم. پس بر سر چه چیزی مذاکره کنیم؟ اما ما با دوستانمان که منافع بزرگی نزد ما دارند اقداماتی را اتخاذ می‌کنیم و آنها هم آن را درک می‌کنند. یکی از دلایلی که آنها اصرار دارند ایران را عاری از سلاح هسته‌ای کنند منافعی است که نزد ما دارند. بنابراین کاملا شناخته شده است که آنها به آنان (ایرانی‌ها) اجازه نخواهند داد و ایرانی‌ها هم این را می‌دانند.

بن علوی افزود: ایرانی‌ها می‌گویند ما سلاح هسته‌ای نمی‌سازیم و می‌آیند و به قرآن قسم می‌خورند. طبیعتا این امرقابل درک است. تنها مسأله رآکتورهای هسته‌ای باقی می‌ماند که برای تولید برق است.

وی در پاسخ به این سوال که شما روابط متمایزی با تهران دارید در حالی که سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس روابط بحرانی با ایران دارند، چطور می‌خواهید این روابط را حفظ کنید، گفت: ما معتقدیم در این روابط اندکی بحران وجود دارد، اما نه در بیشتر آن. همچنین نه به خاطر روابط ما و این هم به خاطر اختلاف دیدگاه‌ها در مسائل منطقه‌ای است. بنابراین دشوار است که از این‌گونه اختلاف نظرها در این شرایط دوری کنیم و خواهان توانایی‌هایی از نوع ویژه هستیم که بتوان در سایه بحران‌ها با استفاده از دیپلماسی اقدام پیشگیرانه‌ای را انجام داد. اما همان‌طور که پیش از این گفتم خطراتی وجود دارد که حتی اگر که این خطرات محکوم باشند می‌توان آن را به تأخیر انداخت و یا با ابزارهایی که از آن به عنوان SOFT (نرم)یاد می‌شود به حل آن پرداخت.

وی ادامه داد: این به مصلحت نیست که ما کشورهای عربی حوزه خلیج (فارس) به دشمنی با دولتی مثل ایران بپردازیم. چرا؟ برای این‌که دشمنی (با ایران) خسارت‌های سنگینی را برای ما به همراه دارد. اما تنوع در روابط با ایران چه بسا فوایدی برای طرفین به همراه دارد. هر چند که در روابط ما با آن (ایران) تمایزی نسبت به روابط دیگر کشورهای حوزه خلیج (فارس) یا دیگر کشورها وجود ندارد. در هر حال ما معتقدیم که ما نیازی به هیچ نوعی از انواع درگیری نداریم. ما در روابطمان با دیگران به گفت‌وگو اعتقاد داریم و این گفت‌وگو در نتیجه وجود اختلافات است. از این رو این به آن معنا است که گفت‌وگوها ادامه یابد.

وزیر امور خارجه عمان در پاسخ به این سوال که شما معتقدید دشمنی با ایران به نفع کشورهای حوزه خلیج فارس نیست، اما دیپلمات‌های ارشد کشورهای حوزه خلیج فارس بر این باورند که نوعی تقسیم نقش (درروابط با ایران) وجود دارد. کشورهایی از روابط خوبی با ایران برخوردارند و کشورهایی هم برعکس. آیا در حال حاضر بین شما هم تقسیم نقشی وجود دارد، گفت: خیر. این تقسیم نقش نیست. این واقعیت قابل مشاهده است. نمی‌گوییم که این یک تنوع مفید به شمار می‌رود و درست هم نیست که تقسیم نقشی وجود داشته باشد اما ویژگی‌ کشورهای حوزه خلیج (فارس) متعدد است و این ویژگی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه درباره میانجیگری عمان میان تهران و ریاض، گفت: ما به میانجیگری‌هایی از این دست اعتقادی نداریم. چرا که بین عربستان و ایران اختلافات شناخته شده‌ای وجود دارد و دو کشور می‌توانند به راه‌حل برسند. از این رو این مسأله نیازی به میانجیگری ندارد. اختلافات دوجانبه میان دو کشور تنها 20 یا 30 درصد از اختلافات است و بقیه آن مربوط به منطقه‌ است نه روابط دوجانبه. اما در خصوص اختلافات مربوط به منطقه اختلاف بر سر سوریه، عراق و اخوان‌المسلمین کاملا روشن است. اینها اختلافات فکری هستند نه مادی.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این به آن معنا است که کم کردن شکاف میان این دو کشور دشوار خواهد بود، بیان کرد: خیر. دشوار نیست اما مسأله دشوار این است که برای آن راه کاری بیابیم. باید اذعان کنیم که مسائل فکری وجود دارند که توافق بر سر آن دشوار است.

وزیر امور خارجه عمان در پاسخ به این سوال که بنابراین مسقط به نزدیک کردن دیدگاه‌های تهران – ریاض می‌پردازد، گفت: ما سعی می‌کنیم عربستان را به این سمت بکشانیم. اما هر چیزی به وقتش. ما به دنبال کسب شهرت نیستیم و در رسانه‌ها هم در این خصوص زیاد صحبت نمی‌کنیم. علاوه بر آن معتقدیم که آینده این منطقه بهتر است در حسن همجواری اداره شود و این حسن همجواری نیازمند سازوکاری برای در نظر گرفتن منافع است. تا به الان در آب‌های خلیج (فارس) مناطق مورد اختلاف در خصوص مرزهای دریایی وجود دارد که به نفت و گاز ارتباط دارد و ما نباید این مسائل را فراموش کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که آیا طرفین ایران و عربستان پذیرفته‌اند که دیدگاه‌هایشان به یکدیگر نزدیک شود، اظهار کرد: طبیعتا. مسأله نزدیک کردن دیدگاه‌ها قطع نشده. البته این مسأله (قطع تلاش‌ها) در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد در ایران اتفاق افتاد اما به هر حال مسأله عدم تمایل نیست.

انتهای پیام

کد N569810

وبگردی