آفتاب

لاوروف: اپوزیسیون سوریه باید فراگیر باشد/ رهبری اوکراین مجبور به پایبندی به تعهدات ژنو شود

لاوروف: اپوزیسیون سوریه باید فراگیر باشد/ رهبری اوکراین مجبور به پایبندی به تعهدات ژنو شود

وزیر امور خارجه روسیه در پی دیدار با همتای آمریکایی خود گفت واشنگتن موافق است که اپوزیسیون سوریه باید نماینده گروه‌های مختلف باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: ما درباره این بحث کردیم که لازم است هر چه سریعتر روند سیاسی مذاکرات میان دولت سوریه و اپوزیسیون از سر گرفته شود. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با نظر ما درباره اپوزیسیون سوریه موافق است.

وی افزود: اپوزیسیون سوریه باید نماینده گروه‌های مختلف باشد نه اینکه تنها شامل چهره‌های ائتلاف ملی باشد که مدت‌ها پیش از سوریه رفته‌اند و دیگر بازنگشته‌اند؛ منظور من این است که گروههای اپوزیسیون داخلی و تیم‌های سیاسی دیگر نیز وجود دارند. بنابراین لازم است که یک اپوزیسیون نماینده داشته باشیم.

لاوروف تاکید کرد: ما همچنین درخصوص این مساله بحث کردیم که آمریکا، روسیه و سایر کشورهای دیگر این منطقه چگونه می‌توانند از تلاش‌ها برای گفت‌وگوی ملی میان تمام سوری‌ها حمایت کنند؛ درست همانطور که در بیانیه معروف ژنو در 30 ژوئن 2012 ذکر شده است. روسیه و آمریکا به تلاش‌های خود برای نزدیک کردن مواضعشان در خصوص مبارزه با تروریسم ادامه می‌دهند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه تاکید کرد: علاوه بر سوریه، ما در خصوص شرایط در خاورمیانه و شمال آفریقا نیز گفت‌وگو کردیم اما تمرکز اصلی ما بر روی تهدید اصلی یعنی تهدید تروریستی از سوی گروه داعش و سایر گروه‌ها نظیر جبهه النصرة و افراط گرایان مشابه بود. ما بار دیگر بر روی این مساله که مبارزه با تروریسم باید در چارچوب قوانین بین الملل باشد، تاکید کردیم. ما هیچ منع حقوقی و یا سیاسی نمی‌بینیم که دراین رابطه با دولت سوریه همکاری نکنیم. اما طرف آمریکایی مواضع خود را در این رابطه دنبال می‌کند.

سرگئی لاوروف خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها معتقدند که ائتلاف ضد داعش باید بدون توجه به شورای امنیت و بدون موافقت دولت سوریه به کار خود ادامه دهد. اما ما چنین رویکردی نداریم. در اینکه تروریسم تهدید اصلی برای این منطقه است، هیچ کس شکی ندارد اما ما باید تلاش کنیم تا مواضعمان نزدیک‌تر شود.

وزیر خارجه روسیه که در پکن به سر می‌برد، در حاشیه نشست همکاری اقتصادی آسیا - اقیانوسیه با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه روسیه روز شنبه همچنین در خصوص بحران اوکراین تاکید کرد که نباید ایده کی‌یف در رابطه با استفاده از قدرت و زور به عنوان روشی برای حل بحران اوکراین را تقویت کرد بلکه روسیه بر سازش سیاسی و تماس با طرفین تاکید کرد.

وی گفت: اکنون در اوکراین این نظر گسترش یافته است که "کی‌یف باید خود را تقویت کند و بار دیگر از نیروی نظامی به عنوان روشی برای حل بحران استفاده کند"، اما اطمینان حاصل کردن از اینکه چنین تفکرات عجولانه‌ای مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، ضروری است. مسکو از رویکرد واشنگتن برای ایجاد شرایط مذاکره میان مقام های اوکراینی و حامیان استقلال در دونباس استقبال می‌کند چرا که این اقدام کاملا درست است. آمریکا و روسیه بر این باورند که توافقنامه مینسک باید اجرا شود.از نظر ما لازم است که سریعا طرفین درگیر تفکیک شوند تا بدین ترتیب بتوان بر رژیم آتش بس و شرایط آتش بس موقت نظارت کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در ادامه سخنانش در جمع خبرنگاران تاکید کرد: واشنگتن و مسکو باید رهبری اوکراین را متقاعد کنند که قوانین و تعهدات ژنو را اجرا کند.

در پنجم نوامبر پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین در جریان گفت‌وگوی تلفنی با کری پیشنهاد داد تا مذاکراتی به سبک ژنو برای روند صلح احیا شود که در سطح وزرای امور خارجه باشد. پس از آن مقام‌های وزارت خارجه روسیه، آمریکا و اوکراین نماینده اتحادیه اروپا رد 17 آوریل دیدار کردند تا نقشه راه صلح را تدوین کنند با این حال توافق ژنو نیز نتوانست به خصومت‌ها پایان دهد.

سرگئی لاوروف همچنین در خصوص از سرگیری مذاکرات صلح خاورمیانه تاکید کرد: آمریکا برای یافتن راهی برای از سرگیری مذاکرات صلح اسرائیل فلسطین آماده است.

انتهای پیام

کد N569801

وبگردی