آفتاب
عضو هیات علمی سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران:

نیازمند تقویت و توسعه بخش بازاریابی و فروش فناوری در کشور هستیم

نیازمند تقویت و توسعه بخش بازاریابی و فروش فناوری در کشور هستیم

عضو هیات علمی سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با بیان این که پارکهای علم و فناوری فرصت مناسبی برای پیشبرد اهداف تجاری سازی به شمار می‌آیند، بر لزوم پیدایش بازار برای پارکهای علم و فناوری تاکید کرد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، عباس فرازمند، عضو هیات علمی سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران، با اشاره به راه‌های دستیابی به مرحله تجاری‌سازی در عرصه فناوری اظهار کرد: ازآن جا که منظور از توسعه در هر تکنولوژی و کالایی، تسخیر بازار و تجاری شدن آن‌ها تعریف می‌شود، آن محصول مورد نظر ما برای ورود به بازار و تجاری شدن، باید به سطح موجه و استانداردی از بلوغ و آمادگی برسد که این فرآیند گذر از مرحله ایده تا بازار را در بر می‌گیرد.

وی با اشاره به محدودیتهای موجود بر سر راه تجاری سازی گفت: در صنعت کشور ما، مشکلات بسیاری مانند عدم شناخت کافی از روش‌های موجود تجاری سازی و عدم بکارگیری روش مناسب وجود دارد. سرمنشا این مشکلات توجه ناکافی به فرآیند ایده تا بازار است. از این رو اگر به شناسایی فرآیند ایده تا بازار برای محصولات در هر صنعتی بپردازیم و بررسی‌های لازم از نظر سطوح آمادگی انجام گیرد، در نهایت به مدلی مناسب برای تجاری سازی دست می یابیم.

فرازمند، تجاری سازی را به انتقال فناوری بسیار نزدیک دانست و گفت: فرایند تجاری سازی همان فرایند انتقال دانش و فناوری از مراکز تحقیقاتی مانند مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری به صنایع موجود یا کسب و کارهای جدید است.

عضو هیات علمی سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران به نقش مراکز رشد در حمایت از برنامه کسب و کار واحدهای فناوری نوپا اشاره کرد و افزود: این حمایت به صورت مالی از ایده محوری و پشتیبانی در اجرای سایر طرح های تحقیقاتی و خدمات فنی است.

وی ادامه داد: پارکهای علم و فناوری بستر و فضای فیزیکی مناسبی برای پیشبرد این اهداف محسوب می‌شوند، به شرطی که صنعت و مصرف کننده‌ها را بیشتر به سمت خود بکشند و آن‌ها را درگیر خود کنند.

فرازمند، ورود بخش‌های خصوصی و دولتی را به عرصه فناوری‌های در حال توسعه یکی از راهکارهای مهم تجاری سازی عنوان کرد و افزود: بهتر است این باور و تشویق بوجود آید که بخش‌های خصوصی و دولتی به میدان بیایند و محصولات دانش بنیان را خریداری کنند، زیرا هرچه به سمت مصرف تولیدات پیش رویم، موفق‌تر خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: بازار نیز به عنوان مهم‌ترین عامل در به نتیجه رسیدن فرایندهای تجاری سازی فناوری می‌تواند به تنهایی باعث موفقیت یا شکست کل زنجیره تجاری سازی شود. همچنین تقویت و توسعه بخش بازاریابی و فروش فناوری از دیگر مواردی است که باید در حوزه کاری متولیان آن قرار گیرد.

عضو هیات علمی سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران تصریح کرد: تخصیص بودجه و تامین اعتبار برای اجرای برنامه های یاد شده و پروژه های فناوری در دست اجرا و به تبع آن تجهیز مراکز علمی جهت توسعه فناوری و تجاری سازی امری ضروری است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی، عزم راسخ مدیران و تصمیم گیران مراکز علمی - پژوهشی و صنعتی را نیز در جهت نیل به تکمیل چرخه علم تا ثروت در کشور تعیین کننده دانست و ادامه داد: بهتر است فرهنگسازی در زمینه تجاری سازی تقویت شود؛ از جمله فرهنگ استفاده از محصولات تجاری شده در کشور رواج یابد و شرکتهایی که به سمت خرید این محصولات روی می‌آورند، تشویق شوند.

انتهای پیام

کد N568780

وبگردی