آفتاب

جن‌ ساکی: بدون راستی آزمایی توافق نخواهیم کرد

جن‌ ساکی: بدون راستی آزمایی توافق نخواهیم کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران بخش مهمی از طرح توافق است و ما بدون مکانیسم راستی‌آزمایی توافق نخواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری هفتگی خود در واکنش به اظهارات سوزان رایس، مشاور امنیت ملی این کشور که گفته بود هیچ‌گونه همکاری نظامی میان ایران و آمریکا در عراق وجود ندارد، با تایید اظهارات وی مدعی شد: ما به طور قطع مطلعیم که ایرانی‌ها نیروهایی را به عراق فرستاده‌اند که در حال آموزش به نیروهای امنتی عراقی هستند که با شبه‌نظامیان شیعه در ارتباطند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ادامه داد: ما هم‌چنین می‌دانیم که ایران تسلیحاتی را شامل مهمات، سلاح و هواپیما به نیروهای مسلح عراقی داده است. ما به طور قطع از وخامت اوضاع امنیتی در عراق و عملکرد وحشیانه نیروهای داعش آگاهیم اما پیش از این نگرانی خود را نسبت به فعالیت‌های ایران و گزارشات درباره ارسال سلاح از ایران به عراق ابراز کرده‌ایم و اکنون نیز آن را اعلام می‌کنیم.

او تصریح کرد: من هم‌چنین به صحبت حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق اشاره می‌کنم که گفته بود تمام شبه‌نظامیان عراقی تحت کنترل دولت هستند. من تأکید می‌کنم که ما نگرانی‌مان را در این خصوص ابراز کرده‌ایم.

جن ساکی در ادامه در پاسخ به این سوال که در گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام شده ایران از آژانس تبعیت نکرده است تا بتواند تعیین کند برنامه هسته‌ای این کشور ابعاد نظامی دارد یا خیر، اظهار کرد: من نمی‌دانم این گزارش نهایی بوده یا این‌که پیش‌نویس اولیه گزارش بوده است. من مطمئن نیستم اما فکر می‌کنم که پیش‌نویس بوده باشد و ما معمولا" درباره آن اظهارنظر نمی‌کنیم.

او هم‌چنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که آیا این گزارش ارتباطی به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 دارد یا خیر؟ گفت: تا زمانی که ابزاری برای نظارت نباشد ما روی چیزی توافق نمی‌کنیم و به طور قطع نقش آژانس در نظارت بر پایبندی ایران به این توافق بخشی از چیزی است که ما درباره آن رایزنی می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تأکید کرد: آژانس نقش مهمی در نظارت بر آن‌چه که در ایران رخ می‌دهد دارد. ما این بخش را به رسمیت می‌شناسیم که هم‌چنان ادامه دارد. به طور قطع ما از این نقش حمایت می‌کنیم و از ایران می‌خواهیم که از آژانس تبعیت کند و به آن وفادار بماند.

وی ادامه داد: همان‌طور که بارها گفته‌ایم بر این باوریم که آژانس نقش مهمی در این میان دارد و توانمندی نظارت بر هر آن چه که مورد توافق قرار می‌گیرد به طور قطع بخشی از رایزنی‌هاست.

جن ساکی گفت: ما بدون مکانیسم راستی‌آزمایی توافق نخواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم‌چنین در پاسخ به این سوال که مشاور امنیت ملی خبر ارسال نامه باراک اوباما به رهبر ایران را تأیید کرده است، بیان کرد: من شما را به آن‌ها ارجاع می‌دهم.

وی علاوه بر این درباره توافق با ایران بر سر برنامه هسته‌ای‌اش، گفت: مساله درباره اعتماد نیست. بلکه درباره دلیلی است که ایران می‌خواهد جهان را متقاعد کند یا به آن نشان دهد که قابلیت داشتن برنامه هسته‌ای‌ صلح آمیز را دارد. هم‌چنین مسأله درباره این است که آمریکا و دیگر کشورها که در این جریان حضور دارند احساس کنند که برنامه هسته‌ای ایران قابل راستی‌آزمایی و نظارت است و این توافق می‌تواند از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند. اما ما هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم.

او یادآور شد: توافقی باید حاصل شود که قابل راستی آزمایی و شامل نظارت باشد و اگر این توافق مورد تبعیت واقع نشود به طور قطع دیگر یک توافق به حساب نمی‌آید. بنابراین ما هنوز در این نقطه قرار نداریم اما واضح است که جزییات و اجرای توافق اهمیت دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پایان در واکنش به برخی گزارش‌ها مبنی بر سقوط بغداد بدون کمک ایران، اظهار کرد: به طور قطع تعدادی از کشورها شامل آمریکا و هم‌پیمانان عرب آن در منطقه حملات هوایی انجام داده و نیروهای امنیتی عراق را تقویت کرده‌اند که به آن‌ها کمک کرده است تا ظرفیت مقابله با داعش را در خود ایجاد کنند.

انتهای پیام

کد N568580

وبگردی