آفتاب

جوکار: جمهوریخواهان و دموکرات‌های آمریکا فرقی با هم ندارند

جوکار: جمهوریخواهان و دموکرات‌های آمریکا فرقی با هم ندارند

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه تفاوتی بین رویکرد جمهوریخواهان و دموکرات‌ها در آمریکا وجود ندارد، بحث در مورد تاثیر روی کار آمدن جمهوریخواهان بر پرونده هسته‌ای ایران را دارای جنبه تبلیغاتی و برای فشار روانی دانست.

محمدصالح جوکار در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: من تفاوتی بین جمهوریخواهان و دموکرات‌ها قائل نیستم. اگرچه شاید در شیوه‌های عمل آنها تفاوت‌هایی دیده شود اما در مسائلی که در منطقه اتفاق افتاده و لشکرکشی آمریکا به افغانستان و عراق و ماندگاری آمریکا در این کشورها شاهد این هستیم که این اتفاقات هم در دوره جمهوریخواهان و هم در دوره دموکرات‌ها اتفاق افتاده است.

وی افزود: علاوه بر این، این دو گروه در منطقه و در حمایت از گروه‌های تکفیری و تروریستی برای تزلزل در جبهه بیداری اسلامی و مقاومت به یک نحو عمل کرده‌اند.

نماینده مردم یزد در مجلس با بیان اینکه با روی کار آمدن جمهوریخواهان در کنگره همان شیوه قبلی ادامه می‌یابد، تصریح کرد: پافشاری در مورد تاثیر این تغییرات بیشتر کاربرد سیاسی در داخل آمریکا دارد و ارتباطی به سیاست خارجی ندارد چرا که آنها در حوزه سیاست خارجی یکسان و یکنواخت عمل کرده‌اند.

جوکار با بیان اینکه هنوز کنگره جدید آمریکا بر سر کار نیامده، افزود: توافق ایران و 1+5 در مساله هسته‌ای در مدت کوتاه پیشرو انجام می‌شود و این ارتباط به جمهوریخواهان پیدا نمی‌کند زیرا تا آن موقع هنوز دموکرات‌ها در کنگره در اکثریت هستند اما به نظر می‌رسد این بحث‌ها مطرح می‌شود تا آنها به زعم خود فشار بیاورند که ایران هرگونه شرایطی که آمریکایی‌ها قرار می‌دهند را بپذیرد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه آمریکایی‌ها می‌توانند در مدت زمان باقیمانده تا روی کار آمدن کنگره جدید تصمیمات خود را بگیرند و توافقی متضمن حقوق ملت ایران اتفاق بیفتد، گفت: در همین مدت که چند دوره مذاکرات برگزار شد آمریکایی‌ها هر روز حرف جدیدی را مطرح کردند و منطق گفتمانی ثابتی نداشتند. آنها پشت میز مذاکره یک جور صحبت می‌کردند و در رسانه‌هایشان به نحو دیگری مطالبات‌شان را مطرح می‌کردند و حتی چارچوب‌ها را رعایت نکردند.

وی ادامه داد: پیش از اینکه انتخابات کنگره آمریکا برگزار شود آمریکایی‌ها اعلام کردند که تحریم‌ها علیه ایران تعلیق می‌شود و در چند نوبت برداشته می‌شود. ضمن اینکه تحریم‌های مرتبط با حقوق بشر و تروریسم سر جای خود باقی می‌ماند. این در حالی بود که طبق توافق گام پایانی برداشتن تحریم‌ها بود، این اظهارات زمانی مطرح شد که هنوز دموکرات‌ها سر کار بودند.

جوکار خاطرنشان کرد: اینکه گفته شود در صورت روی کار آمدن جمهوریخواهان در کنگره کار سخت‌تر می‌شود برای فشار بر طرف ایرانی مذاکرات است در حالیکه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ما محکم ایستاده و در چارچوب‌های تعیین شده حرکت می‌کند.

این نماینده مجلس در پایان با تاکید بر اینکه کنگره فعلی آمریکا تا آذر ماه یعنی مهلت توافق نهایی هنوز بر سر کار خواهد بود، گفت که بحث‌ها بر سر تاثیر تغییرات در کنگره آمریکا بیشتر جنبه تبلیغاتی، ژورنالیستی و فشار روانی دارد.

انتهای پیام

کد N568510

وبگردی