آفتاب
فایننشال تایمز نوشت:

اختلافات در مساله تعداد سانتریفیوژ کم شده است

اختلافات در مساله تعداد سانتریفیوژ کم شده است

آمریکا و اتحادیه اروپا از روز یکشنبه در عمان، مذاکراتی تاریخی با ایران برگزار می‌کنند واحتمال شکاف بین آمریکا و اتحادیه اروپا در توافق هسته‌ای به ویژه در موضوع کاهش تحریم‌ها وجود دارد.

نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا که اکثریت سنا را به حزب جمهوریخواه در ایالات متحده سپرد می‌تواند بر مذاکرات هسته‌ای ایران و شش کشور تاثیر بگذارد.

به گزارش ایلنا؛ روزنامه «فایننشیال تایمز» در یادداشتی، با اشاره به این موضوع نوشت: پیروزی جمهوری‌خواهان در سنا نباید توافق هسته‌ای را در معرض تردید قرار دهد‎.

به نوشته فایننشال تایمز، مذاکرات ایران و پنج کشور اروپایی بعلاوه آمریکا، از روز یکشنبه با کشیده شدن نشست‌ها به عمان، که پیش از این میزبان مذاکرات فوق محرمانه ایران و ایالات متحده در سال گذشته بوده، لحظات تاریخی را سپری می‌کند. مذاکرات فوق محرمانه سال گذشته به توافق جامع میان‌مدت انجامید و وضعیت امروز می‌تواند به نوعی نوید دهنده موفقیت در مذاکرات باشد اما نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای که جمهوریخواهان را به کسب کرسی اکثریت در هر دو مجلس نمایندگان و سنا نایل ساخت، برای اوبامای دموکرات چالشی اساسی به حساب می‌آید.

فایننشیال تایمز با اشاره به اظهارات منتقدین داخلی در ایران می‌نویسد «فاجعه‌آمیز خواهد بود اگر موضوعی که برای ثبات خاورمیانه و جهان، منافع حیاتی به دنبال دارد، قربانی سیاست‌های تنگ‌نظرانه حزبی در آمریکا شود» و در ادامه رسیدن به توافق جامع هسته‌ای با ایران را «اهرمی حیاتی» برای بنا نهادن خاورمیانه‌ای بازتر معرفی می‌کند که کنترل بشکه باروتش بدون حضور قدرتی منطقه‌ای و خارجی ممکن نیست.

به نوشته فایننشیال تایمز، هر پایان قابل تصور بر اختلافات میان شیعه و سنی که گروه‌های تندرو نظیر گروه توتالیتری مرگ داعش، را در موقعیتی قرار داده که به تهدیدی جدی علیه ترکیه، لبنان، اردن و عربستان سعودی و غرب بدل شده‌اند، با معامله و توافق با ایران آغاز می‌شود.

در ادامه فایننشیال تایمز دستیابی به سه توافق اساسی را مطرح می‌کند:

بازنگری و بهبود روابط ایران و ایالات متحده پس از تنش‌هایی که پس از انقلاب 57 میان دو کشور بوجود آمده
توافقی قابل تایید برای نظارت بر غنی سازی اورانیوم ایران و برنامه آب سنگین این کشور.
تنش زدایی میان عربستان سعودی و ایران

فایننشال‌تایمز در ادامه بار دیگر خط اختلاف میان شیعه و سنی را دنبال کرده و از تنش‌زدایی میان ایران و عربستان با عنوان اهرمی برای آرام کردن منطقه به واسطه خاموش نمودن اختلافات فرقه‌ای میان شیعیان و اهل سنت یاد شده است. ایران با اعمال تحریم‌ها، ممانعت از حضور سرمایه‌گذاران خارجی در این کشور و قطع ارتباط مالی بین‎‌المللی پای میز مذاکرات فراخوانده شد و هم‌اکنون بهترین زمان است برای کشانیدن عربستان سعودی که وهابیون تندروی آن از دکترین داعش آگاهی دارند و اختلافات مذهبی را برنمی‌تابند.

اطلاعات بدست آمده از مذاکرات هسته‌ای ایران نشان می‌دهد که موارد اختلاف در حال کاهش است به عنوان مثال، تعداد سانتریفیوژهای فعال ایران که از موارد اختلاف بود. اگر بر سر همچون مواردی توافق بدست آمده باشد، میبایست این توافق، واشنگتن‌نشینان را راضی کند. «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم‌صهیونیستی که همواره با هرگونه توافق با ایران مخالف بوده، در کنگره آمریکا بیش از کنیست (پارلمان اسراییل) هوادار دارد و این هواداری با پیروزی این هفته جمهوریخواهان بیشتر هم خواهد شد.

فایننشیال تایمز در خاتمه یادداشت به شکست میان مواضع اروپا و آمریکا در صورت عدم توافق با ایران اشاره می‌کند و می‌نویسد اگر اوباما نتواند با ایران توافق کند، اتحادیه اروپا، با توجه به رویه‌های شفافش، تنها به چند نشست برای لغو تحریم‌هایش علیه ایران نیاز خواهد داشت.

کد N567150

وبگردی