آفتاب
احمد شیرزاد در گفت‌وگو با ایلنا:| 220505

پیروزی جمهوری‌خواهان معادله انتخابات ۲۰۱۶ را برای دموکرات‌ها پیچیده‌تر کرد

پیروزی جمهوری‌خواهان معادله انتخابات ۲۰۱۶ را برای دموکرات‌ها پیچیده‌تر کرد

دموکرات‌ها باید در مدت باقی‌مانده اوضاع را تا دو سال آینده طوری هدایت كنند تا بتوانند در انتخابات حرفی برای گفتن داشته باشند.

با نزدیك شدن به ضرب‌الاجل دستیابی به توافق نهایی هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ به یك‌باره وزنه قدرت به سمت جمهوری‌خواهان سنگینی كرد و ورود آنها به سنا و كنگره باعث شد تا اوباما برای پویایی كارنامه كاری خود و دموكرات‌ها به تكاپو بیافتد.

«احمد شیرزاد» كارشناس مسائل سیاسی با اشاره به نقش سنا و كنگره در ایالات متحده آمریكا به خبرنگار ایلنا گفت: اوباما مجبور است با توجه به چینش سیاسی فعلی در كنگره و سنا این دو نهاد را هر چند پنهانی راضی نگه دارد اما این نكته باید ذكر شود كه رئیس‌جمهوری در آمریكا نیز اختیارات تصمیم‌گیری خاص خود را دارد و می‌تواند تصمیم‌های خود را در این زمینه عملی كند.

وی ادامه داد: با توجه به این‌كه نفوذ لابی صهیونیسم در بین جمهوری‌خواهان بیشتر از دموكرات‌ها است، به هر ترتیب این موازنه سیاسی در آمریكا تاثیرات منفی خود را در اكثر موضوع ها به ویژه مساله هسته‌ای ایران خواهد گذاشت به طوری كه با شرایط فعلی مسیر قدرت به سمت جمهوری‌خواهان است و حتی دموكرات‌ها از این قضیه احساس خطر می‌كنند.


شیرزاد با بیان این‌كه تنها بخشی از دموكرات‌ها با پرونده هسته‌ای ایران موافقت نسبی دارند، گفت: گزارش آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران فضا را بهتر خواهد كرد اما باید دانست كه تنها عده اندکی از دموكرات‌ها نظر تقریباَ مساعد در قبال ایران دارند اما با ورود جمهوری‌خواهان به عرصه سیاست، به طبع این نظرها تغییر پیدا خواهد كرد چرا كه فشار بیشتر از گذشته خواهد شد و آنها هم در نهایت با جمهوری‌خواهان هم‌سو خواهند شد.

وی در ادامه تصریح كرد: رقبای منطقه‌ای ما تمایل چندانی به بهبود رابطه ایران با آمریكا ندارند و به نوعی مشوق غربی‌ها هستند تا بتوانند از این اختلافات و مشكلات به نفع خود استفاده کنند. بنابراین تمامی این مسائل باعث می‌شود تا روند پرونده هسته‌ای در یك جاده هموار طی طریق نكند و باید گفت كه در حالت كنونی بهتر است زمان بیش از این تلف نشود و می‌بایست یك جمع‌بندی و نتیجه‌گیری به جا در این‌باره صورت گیرد و نباید این روند تا زمان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریكا در سال ۲۰۱۶ به طول بینجامد چراكه همه می‌دانند كه نفوذ لابی اسرائیل در انتخابات آتی آمریكا بالا است و دموكرات‌ها هم اگر ببینند كه شرایط به ضرر آنها است، قطعاَ به سمت لابی اسرائیل و جمهوری‌خواهان انعطاف پیدا خواهند كرد.

این كارشناس مسائل سیاسی تصریح كرد: اوباما در دو سال باقی‌مانده تصمیم دارد تا اهدافی را كه در ابتدای روی كار آمدن دموكرات‌ها دنبال می‌كرده را تا حدی به سر منزل خود برساند و این خط را در راستای تطهیر كارنامه كاری خود تا انتخابات آینده ریاست‌جمهوری دنبال خواهد كرد به طوری كه سه هدف ایران، خروج نظامیان آمریكایی از عراق و افغانستان و طرح صلح خاورمیانه در دستور كار وی بوده است كه در خروج نظامیانش از عراق و افغانستان تا حدودی برنامه‌های خود را اجرایی کرده است و در طرح صلح خاورمیانه هم «جان كری» وزیر خارجه آمریکا فعالیت‌های گسترده‌ای را شروع كرد اما به دلیل وجود راست‌گرایان اسرائیلی نتیجه خاصی در این طرح مشهود نشد. در ارتباط با ایران نیز به نقطه مطلوبی دست نیافته‌اند بنابراین دموکرات‌ها باید در مدت باقی‌مانده اوضاع را تا دو سال آینده طوری هدایت كنند تا بتوانند در انتخابات حرفی برای گفتن داشته باشند.

کد N566818

وبگردی