آفتاب

نشست پوتین با مقامات امنیتی روسیه در مورد اوضاع اوکراین/ ادامه تنش‌ها در شرق اوکراین

نشست پوتین با مقامات امنیتی روسیه در مورد اوضاع اوکراین/ ادامه تنش‌ها در شرق اوکراین

رئیس جمهوری روسیه پس از آنکه شورشیان حامی روسیه در اوکراین کی‌یف را متهم به اجرای یک حمله جدی کردند، با رهبران امنیتی روسیه درباره وخامت وضعیت شرق اوکراین به مذاکره پرداخت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، از زمانی که در تاریخ پنج سپتامبر در اوکراین میان نیروهای دولتی و شورشیان آتش‌بس اعلام شد، موارد پراکنده خشونت در این کشور مشاهده است. با این حال طی روزهای اخیر آتش‌بس اوکراین بیش از هر زمان شکننده شده است و اتهام‌زنی میان شورشیان و نیروهای دولتی درخصوص نقض آتش‌بس بالا گرفته است.

روز پنجشنبه آندری پورجین معاون نخست‌وزیر جمهوری متعلق به شورشیان در شهر دونتسک اظهار داشت: ارتش اوکراین یک جنگ تمام عیار و علیه مواضع شورشیان به راه انداخته است.

همچنین ولادیسلاو سلزنیوف سخنگوی ارتش اوکراین با رد این مساله گفت که ارتش اوکراین همچنان در مواضع مورد توافق باقی مانده است. ما این اتهام‌زنی‌ها را رد می‌کنیم و شدیدا به اجرای یادداشت تفاهم مینسک درباره آتش‌بس پایبند هستیم.

این در حالی است که کاخ کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد: شورای امنیت کاخ ریاست جمهوری روسیه که شامل مقامات بلندپایه دفاعی و امنیتی تحت رهبری ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه است، طی نشستی که به سبب نقض مکرر آتش‌بس توسط نیروهای مسلح اوکراین برگزار شد، به بحث درباره وخامت وضعیت در منطقه "دونباس" پرداخت.

این بیانیه عنوان نکرد که آیا مقامات روس تصمیماتی درباره آتش‌بس اوکراین و جنگ در این کشور اتخاذ کرده‌اند یا خیر.

یک شاهد عینی به خبرگزاری رویترز در شهر دونتسک گفت که نشانه‌ای مبنی بر تشدید جنگ وجود ندارد.

پیش از آن نمایندگان مناطق جدایی‌طلب اوکراین در بیانیه‌ مشترکی خواهان تدوین مجدد توافق مینسک که طی آن قرار بود کی‌یف در اعزای وضعیت ویژه به مناطق شرقی آتش‌بس را برقرار کنند، شده‌اند.

از سوی دیگر ارتش اوکراین اعلام کرد روز پنجشنبه سه سرباز این ارتش در جریان خشونت‌ها در این کشور کشته شده‌اند در حالی که مجموعا 26 مورد درگیری توپخانه‌ای جداگانه میان سربازان اوکراین و جدایی‌طلبان گزارش شده بود.

همچنین به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز چهارشنبه دو نوجوان مدرسه‌ای در اثر اصابت دو گلوله توپخانه به حیاط مدرسه آنها در شهر دونتسک کشته شده‌اند.

ولادیمیر وروپایف یکی از مقامات پزشکی شهر دونتسک گفت که بر اثر حمله توپخانه‌ای اخیر به مدرسه‌ای در شهر دونتسک دو نوجوان دبیرستانی کشته شده و چهار دانش‌آموز دیگر زخمی شدند.

به دنبال این حمله، دو طرف جنگ اوکراین یعنی سربازان دولتی و شورشیان جدایی‌طلب بلافاصله اتهام این حمله را متوجه یکدیگر کرده‌اند.

جن‌ساکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واشنگتن حمله توپخانه‌ای به این مدرسه را محکوم کرد.

الکساندر یلی سیف پدر یکی از نوجوانان کشته شده در این حمله اظهار داشت: این دو قربانی در حال بازی فوتبال در حدود ساعت 2 بعدازظهر در حیاط مدرسه‌شان بودن دو من در سرکارم بودم. به گفته وی، پسر 18 ساله وی همراه با یک دانش‌آموز 14 ساله در این حمله کشته شدند.

مقامات دولت اوکراین اعلام کردن که سرویس‌های امنیتی این کشور در حال انجام تحقیقات درباره بمباران توپخانه‌ای این مدرسه هستند. آندری لایسنکو سخنگوی ارتش اوکراین گفت: اطلاعات اولیه نشان می‌دهد که گلوله‌های توپخانه‌ای از محلی که تحت کنترل نیروهای جدایی طلب قرار داشته شلیک شده است. از طرف دیگر شورشیان نیز نیروهای اوکراینی را متهم این حمله کرده‌اند و عنوان می‌کنند که این سربازان دولت اوکراین بوده‌اند که به طور کورکورانه مناطق مسکونی شرق اوکراین را هدف قرار داده‌اند.

انتهای پیام

کد N566748

وبگردی