آفتاب

معاون حقوقی رییس‌جمهور از پژوهشکده علوم‌شناختی پردیس بازدید کرد

معاون حقوقی رییس‌جمهور از پژوهشکده علوم‌شناختی پردیس بازدید کرد

معاون حقوقی رییس‌جمهور از پژوهشکده علوم‌شناختی پردیس بازدید کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، الهام امین‌زاده، معاون حقوقی رییس‌جمهور ضمن این بازدید با علیرضا مرادی، رییس پژوهشکده علوم‌شناختی پردیس و همچنین کمال خرازی، رییس هیات امنای پژوهشکده علوم شناختی دیدار و گفت‌وگو کرد.

پژوهشکده علوم ‌شناختی نهادی غیردولتی غیرانتفاعی است که هدف آن گسترش پژوهش و آموزش در حوزه علوم و فناوری‌های شناختی است.

این مرکز فعالیت خود را در سال 1376 به عنوان موسسه مطالعات علوم شناختی آغاز کرد و در سال 1382 از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان پژوهشکده علوم شناختی شناخته شد.

مطالعه کارکردهای شناختی ذهن / مغز انسان، هدف علوم شناختی و کارکردهای شناختی اشاره به مجموعه‌ای از فرآیندهای ذهن / مغز از جمله توجه، هوشیاری، ادراک، حافظه، تفکر، تکلم، تصمیم‌گیری، خلاقیت و ... دارد.

علوم شناختی حوزه‌ای میانه رشته‌ای است که در آن دانشمندان عصب‌شناس، روانشناس، زبان‌شناس، انسان‌شناس، مردم‌شناس و متخصصان هوش مصنوعی در یک تعامل جمعی به دنبال کشف اسرار ذهن / مغز و کارکردهای شناختی آن هستند.

از سوی دیگر بررسی ماهیت ذهن و آگاهی انسان و رابطه ذهن و مغز در حوزه فلسفه ذهن بررسی می‌شود.

رویکرد شناختی در حوزه‌های دیگر نظیر آموزش و پرورش شناختی، جامعه‌شناسی، علوم ارتباطات و رسانه، روان‌پزشکی، مهندسی، پزشکی، علوم دفاعی و حتی اقتصاد و مدیریت نیز کاربرد دارد.

فناوری‌های شناختی یکی از فناوری‌های نوین است که در تعامل با فناوری نانو، فناوری زیستی و فناوری اطلاعات مجموعه NBIC را به عنوان فناوری‌ها همگرا تشکیل می‌دهد.

پیش‌بینی می‌شود فناوری‌های همگرا موجبات تحول عظیمی را در زندگی بشر در قرن حاضر فراهم کند.

توسعه این دانش نو در جمهوری اسلامی ایران، تربیت محققان برجسته و ارتقای فعالیت‌های پژوهشی کشور زمینه علوم و فناوری‌های شناختی از اهداف پژوهشکده علوم شناختی است.

این پژوهشکده با توجه به مسائل مورد ابتلای جامعه همواره در تلاش است از یافته‌های علوم شناختی در حل مشکلات اجتماعی کمک بگیرد. از این رو نسبت به ابعاد کاربردی علوم شناختی توجهی جدی دارد.

انتهای پیام

کد N566126

وبگردی