آفتاب
حجت اسلام‌ داریتی درگفت‌و‌گو با ایلنا:| 217391

متهم کردن و تخریب بزرگان نظام، خسارت به کل جامعه است

متهم کردن و تخریب بزرگان نظام، خسارت به کل جامعه است

افرادی که امروز با تند و تیز‌ترین حالت از تخریب و اتهام به افراد کوتاهی نمی‌کنند باید بدانند برای ماندگاری در صحنه سیاسی باید از این رفتار دوری کنند.

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: مرحوم عسگراولادی‌ از معدود سیاست‌مدارنی بود که با نوع رفتار و کردار سیاسی خود عاقبت بخیر شد؛ زیرا هوچی‌گری، تخریب، کینه‌توزی که امروز افرادی آن را مبنای عمل خود کرده‌اند به هیچ عنوان روند رفتاری او نبود.

حجت اسلام والمسلمین مصطفی داریتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره شخصیت مرحوم عسگراولادی و سنت‌های رفتاری وی گفت: مرحوم عسگراولادی را به معنای واقعی کلمه می‌توان اصول‌گرایی دانست که در تمام ابعاد زندگی خود سعی کرد بر اصول خود پایبند باشد.

وی با بیان‌ اینکه مرحوم عسگراولادی مورد احترام همه جریان‌های سیاسی کشور بود، بیان کرد: سابقه رفتاری، خصوصیات شخصی و فردی، از وی شخصیتی نیمه کاریزمایی ساخته بود که در مراحل حساس می‌توانست گره‌گشای مشکلات و حل مسائل باشد.

داریتی تصریح کرد: مرحوم عسگراولادی همیشه تلاش داشت که در نوعی چارچوب رفتاری و عملی حرکت کند و به همین خاطر از افراط و تفریط در مسائل به دور بود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: با حرکت در این نوع چارچوب هیچ‌گاه وی تحت تاثیر فضا‌های ساختگی اطراف قرار نگرفت و همه تلاش او بر قدم گذاشتن در راه حق بود، در زمانی که فضای کشور آلوده و تشخیص حق و باطل سخت بود، با رویکرد چارچوبی و اصولی خود مواضعی اتخاذ ‌کرد که مشاهده می‌کردیم حتی با همراهان سیاسی خود نیز متفاوت بود.

مشاور رییس جمهور در دولت اصلاحات گفت: ما امروز انتظار داریم رویکرد و سنت رفتاری شخصیتی مانند مرحوم عسگراولادی مبنا و الگوی رفتاری همه جریان‌ها باشد؛ به ویژه لازم است جریان اصول‌گرا به خوبی این رفتار را تحلیل و مبنای عمل امروز خود قرار دهد.

داریتی درباره مواضع مرحوم عسگراولادی پیرامون حوادث سال ۸۸ گفت: جریان اصول‌گرا، یکی از دو جریان سیاسی کشور است که طی سال‌های انقلاب اسلامی فراز و فرود‌های بسیاری را پشت سر گذاشته در این سال‌ها همانطور که شاهد بودیم، برخی انگیز‌ه‌ها نیز متفاوت شده بود، اما شخصی مانند مرحوم عسگراولادی که از زمان دور در سیاست قرار داشت و سرد و گرم آن را درک کرده بود، به خوبی و با تجربه فهمید که در این ماجرا حق و عدالت رعایت نمی‌شود.

وی اضافه کرد:مرحوم عسگراولادی از این جهت احساس خطر می‌کرد چراکه از نظر او  کسانی مورد اتهام بوده و هستند که از بزرگان این انقلاب اسلامی بوده‌اند و در این فضا کسانی قصد داشته و دارند بین آن‌ها و نظام فاصله بیندازند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با با بیان اینکه ماندگاری در سیاست تنها با رعایت حق و عدالت ممکن می‌شود، خاطرنشان کرد: به نظر من مرحوم عسگراولادی از معدود سیاست‌مدارنی بود که با نوع رفتار و کردار سیاسی خود عاقبت بخیر شد.

مشاور رییس جمهور در دولت اصلاحات بیان کرد: همه ما باید این عمل را سرلوحه رفتار سیاسی خودمان قرار دهیم که هیچ‌گاه حق و عدالت را به پای مصحلت اندیشی و قدرت‌طلبی قربانی نکنیم.

داریتی درباره عمل و صحبت‌های برخی که امروز برخلاف موضع افرادی همچون مرحوم عسگراولادی هنوز برای تحلیل حوادث ۸۸ درخصوص همه شخصیت ها و چهره ها و احزاب از لفظ فتنه و فتنه‌گر استفاده می‌کنند، بیان کرد: باید توجه کنیم صحبت‌هایی را مطرح نکنیم که نه ادامه آن‌ها فایده ای دارد و نه نتیجه ای در بر دارد چراکه اینگونه بحث ها در ‌‌نهایت ممکن است نتیجه‌ای عکس داشته باشد.

وی افزود: این نوع رفتار هیچ‌گونه سنخیتی با عدالت و رعایت حق ندارد و با سنت رفتاری اشخاصی همچون مرحوم عسگراولادی سازگار نیست، متهم کردن افرادی که از بزرگان این نظام هستند هرچند ممکن است در کوتاه مدت نتیجه‌ای برای آن‌ها داشته باشد، اما در ‌‌نهایت خسارت و ضرری برای همه محسوب می‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: هوچی‌گری، تخریب و کینه‌توزی که امروز افرادی آن را مبنای عمل خود کرده‌اند، به هیچ عنوان با روند رفتاری افرادی همچون مرحوم عسگراولادی منطبق نیست،  طی این سال‌ها بی‌اخلاقی‌ترین حرکات را شاهد بودیم که چگونه اگر اظهارات شخصی با منافع برخی از این  آقایان زوایه داشت وی را تخریب کردند.

داریتی در پایان گفت: ما باید از گذشته درس بگیرم و رفتار کسانی مانند مرحوم عسگراولادی را تحلیل کنیم و افرادی که امروز با تند و تیز‌ترین حالت از تخریب و اتهام به افراد کوتاهی نمی‌کنند، بدانند که برای ماندگاری در صحنه سیاسی باید از این رفتار دوری کنند.

کد N566055

وبگردی