آفتاب

رهبران آفریقا به بورکینافاسو رفتند

رهبران آفریقا به بورکینافاسو رفتند

رهبران کشورهای آفریقا امروز (چهارشنبه) عازم بورکینافاسو شدند تا ارتش این کشور را به منظور عمل به وعده‌اش برای واگذاری قدرت به غیرنظامیان تحت فشار قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، اسحاق زیدا، رهبر موقت بورکینافاسو که از سوی ارتش این کشور منصوب شد روز سه شنبه به اتحادیه‌ آفریقا گفت: قدرت را به غیرنظامیان واگذار خواهد کرد. این اظهارات وی یک روز پس از آن مطرح شد که اتحادیه آفریقا، بورکینافاسو را تهدید کرد تا در صورتی که ارتش این کشور قدرت را واگذار نکند هدف تحریم قرار خواهد گرفت.

روسای جمهور کشورهای غنا، نیجریه و سنگال امروز وارد بورکینافاسو می‌شوند تا مقامات این کشور را بدین منظور تحت فشار قرار دهند. در همین راستا کانادا نیز کمک‌های خود به این کشور فقیر در غرب آفریقا را به حال تعلیق درآورده و دیگر کشورها نیز در حال بررسی اقداماتی مشابه هستند.

ارتش بورکینافاسو پس از آنکه دولت بلز کامپائوره روز جمعه پس از 27 سال باقی ماندن در قدرت مجبور به استعفا شد خلاء قدرت را پر کرد.

فرانسه اعلام کرد که به خارج ساختن کامپائوره از بورکینافاسو کمک می‌کند تا جلوی حمام خون در این مستعمره سابق فرانسه را بگیرد.

بلافاصله پس از خروج کامپائوره به دنبال اعلام تصمیم ارتش برای به دست گرفتن قدرت در بوکینافاسو مجددا معترضان در این کشور به خشم آمدند و جامعه بین‌المللی تهدید به تحریم این کشور کرد.

با این حال ارتش بورکینافاسو اعلام کرده که علاقه‌ای به تصدی قدرت ندارد و وعده داده تا یک دولت اتحاد ملی مبتنی بر اتفاق نظر سراسری مستقر کند.

اسحاق زیدا در نشستی با نمایندگان مخالف و جامعه مدنی در بورکینافاسو و همچنین فرستادگان خارجی اظهار داشت: اگر همه قبول داشته باشند در عرض دو هفته قدرت از ارتش به غیرنظامیان واگذار خواهد شد.

ارتش بورکینافاسو در چند روز گذشته وعده‌های مشابهی داده اما هنوز اقدام ملموسی برای عمل به آن‌ها انجام نداده است. براساس قانون اساسی بورکینافاسو که در حال حاضر معلق شده رئیس پارلمان این کشور باید به عنوان رهبر انتقالی منصوب شود با این حال سونگالو واتالا، رئیس پارلمان بورکینافاسو که همپیمان نزدیک کامپائوره بوده ناپدید شده است.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرد: پاریس به خارج ساختن کامپائوره کمک کرده تا جلوی بدتر شدن وضعیت در بورکینافاسو و حمام خون احتمالی در این کشور را بگیرد.

کامپائوره و همسرش اکنون در یک امارت دولتی گران قیمت در شهر یاموسوکرو در ساحل عاج اقامت دارد.

انتهای پیام

کد N565553

وبگردی