آفتاب

رفراندوم نمادین استقلال کاتالونیا یکشنبه برگزار می‌شود

رفراندوم نمادین استقلال کاتالونیا یکشنبه برگزار می‌شود

دولت منطقه‌ای کاتالونیا متعهد شده تا با وجود رای دادگاه و دولت مرکزی اسپانیا، رفراندوم نمادین برای استقلال را روز یکشنبه هفته آینده برگزار کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه گاردین، سخنگوی دولت منطقه‌ای کاتولونیا گفت: ما به این روند ادامه می‌دهیم و تمام پیامدهای آن را به جان می‌خریم. 40هزار داوطلب برای برگزاری این رفراندوم ثبت نام کرده‌اند. دو سوال پیش رو ساکنان کاتولونیا قرار دارد: آیا کاتولونیا باید یک کشور شود و اگر آری، آیا باید یک کشور مستقل باشد؟

اظهارنظرهای وی کمی پس از آن مطرح شد که دادگاه قانون اساسی اسپانیا اعلام کرد موافق است اظهارنظر و طرح دولت مادرید را درباره برگزاری این رفراندوم بشنود. این دومین بار در چند ماه گذشته است که دادگاه مذکور برای جلوگیری از برگزاری این رای گیری در کاتولونیا وارد عمل شده است.

سه هفته پیش، پس از چند تلاش برای برگزاری رای گیری غیر الزامی، آرتور ماس، رهبر دولت منطقه‌ای کاتولونیا اعلام کرد که این رفراندوم باید در یک مسیر مشخص و میانه صورت گیرد.

ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا مکررا اعلام کرده که این رفراندوم غیر قانونی است و قانون اساسی اسپانیا باید از انجام چنین انتخاباتی جلوگیری کند.

سخنگوی دولت منطقه‌ای کاتالونیا همچنین گفت: دولت کاتالونیا باید موضع دولت مرکزی را در دادگاه عالی به چالش بکشد چرا که مادرید حق شرکت در انتخابات و آزادی بیان مردم را نقض کرده است.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اکثریت کاتالونیایی ها از 5 / 7 میلیون جمعیت این منطقه خواهان استقلال هستند.

انتهای پیام

کد N565542

وبگردی