آفتاب
مهر گزارش می دهد؛

سناریوسازی برای یک طرح/ از موج سازی رسانه ای تا نامردی سیاسی

سناریوسازی برای یک طرح/ از موج سازی رسانه ای تا نامردی سیاسی

همزمان با در دستور کار قرار گرفتن طرح امر به معروف و نهی از منکر در مجلس سناریوی جدید "اسیدپاشی" از سوی جریان نفاق طراحی شد.در این سناریو برخی از رسانه ها با تیترها و تحلیلهای شبهه انگیز و جهت دار سعی کردند ضمن القای ناامنی در جامعه و گره زدن این حادثه با طرح امر به معروف و نهی از منکر، آن را به یک جریان خاص نسبت دهند.

خبرگزاری مهر-  سرویس سیاسی: طرح امر به معروف و نهی از منکر؛ دستور کار این روز های مجلس شورای اسلامی است. فریضه ای که پیش از این حتی تا پای تشکیل وزارت خانه هم پیش رفته بود.

در سال 89 آیت الله مکارم شیرازی ضمن انتقاد از مسائل فرهنگی کشور و با بیان این که مسائل اخلاقی در امور سیاسی و اقتصادی تأثیر دارد در جلسه درس اخلاق خود در مسجد اعظم قم پیشنهاد تشکیل وزارت امر به معروف و نهی از منکر داد و گفت:  باید «وزارت امر به معروف و نهی از منکر» ایجاد شود تا به مسائل اخلاقی در مدارس و دانشگاه‌ها و رسانه‌ها رسیدگی شود.

این مرجع تقلید اضافه کرد: وقتی اخلاق مردم فاسد شد، رشوه، قاچاق مواد مخدر و طلاق نیز افزایش می‌یابد. بعضی به صورت برنامه‌ریزی شده قصد دارند با رواج بی‌حجابی نظام را تضعیف کنند و نباید فراموش کنیم که مسئله بی‌حجابی تنها یک مسئله ساده نیست بلکه کل نظام را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

اما پس از سه سال مسکوت ماندن طرح تشکیل وزارت امر به معروف و نهی از منکردر مجلس، شهادت طلبه‌ جوان علی خلیلی به دلیل دفاع از یک خانم و تذکر لسانی به چند اوباش و همچنین چند اقدام مشابه دیگر موجب شد که مجلس شورای اسلامی در حرکتی پسندیده، اقدام به تدوین قانونی در راستای احیای فریضه امر به معروف  و حمایت از آمران به معروف نماید.

جایگاه امربه معروف در دین اسلام و قیام امام حسین(ع)

امر به معروف و نهی از منكر، پيشينه‏ ای به قدمت تاريخ حيات انسان دارد. نخستين انسان دعوت كننده به نيكی، آدم علیه السلام بود و پس از وی نيز پيام آوران وحی و پيروان آنان در انجام اين وظيفه مهم تلاش كرده‏ اند.

دین اسلام نيز از پيروان خود می ‏خواهد كه خود را در برابر جامعه متعهد بدانند و در صورت مشاهده ستم و گناه سكوت نكنند، بلكه همواره ديگران را به خوبی‏ ها امر كنند و از بدي‏ها باز دارند.

تاكيدهای مكرر قرآن كريم، در خصوص امر به معروف و نهی از منكر بيانگر اهميتی است كه اسلام برای سالم سازی محيط اجتماع و مبارزه با عوامل فساد و گناه قائل شده است.

قيام امام حسين(ع) نيز برای اجرای اين فريضه الهی بود. امام حسین(ع) از اوضاع زمان و وضع حكومت وقت خود انتقاد می ‏كند و شيوع فساد را متذكر می ‏شود، تغيير ماهيت اسلام را يادآوری می‏ كند، حلال شدن حرامها و حرام شدن حلالها را بيان می نمايد، و آنگاه مي‏ فرمايد: "وظيفه يك مسلمان اين است كه در مقابل چنين حوادثی ساكت نباشد."

همچنانکه امروز نیز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و جاری شدن احکام الهی در جامعه دشمنان برای جلوگیری از تعمیم و گسترش فرهنگ اسلام به جنگ نرم رو آورده و درصدد جابجا کردن ارزشها با ضد ارزشها هستند. لذا یکی از راههای مقابله با جنگ نرم و رفتار نفاق گونه در اسلام امر به معروف و نهی از منکر است.

حجت الاسلام رحیمیان نماینده سابق ولی فقیه در بنیاد شهید، در این باره می گوید: متاسفانه دشمنان اسلام و جریان نفاق تلاششان بر این است که ارزشها و ضد ارزشها را جابجا کند. البته قرآن اینگونه این جریان را به ما معرفی کرده که برخی فسادشان را به نام اصلاح جا می زنند ادعای اصلاح طلبی می کنند درحالیکه به دنبال افساد هستند و اینها مفسدون هستند. اگر بخواهیم مسائل امروز را در ارتباط اصلاح و افساد تبیین کنیم همان اسلام آمریکایی در مقابل اسلام ناب است. انحرافی که دم از اسلام می زند و از نام اسلام بهره می گیرد؛ اما هدف پلیدی را دنبال می کند.

حجت الاسلام حیدر مصلحی نیز در مراسم عزاداری هیئت ثارالله خرم‌آباد با اشاره به علت قیام عاشورا می گوید: یکی از دلایل قیام امام حسین(ع) امر به معروف و نهی از منکر بود. دشمن از اول اسلام برای شکستن امر به معروف به‌صورت سنگین سرمایه‌گذاری کرد؛ چرا که محور حیات و نگه‌داشتن دین و انقلاب اسلامی این فریضه الهی است.

حجت الاسلام رحیمیان با بیان اینکه مسئله امر به معروف و نهی از منکر حتی از جهاد بالاتر است و تمام قوانین اسلام در سایه این فریضه محقق خواهد شد، گفت: نظام اسلامی باید احکام قرآن و اسلام را اجرایی سازد؛ لذا این احکام باید در قالب قانون شکل بگیرد و  ضمانت های اجرایی برای آن تعیین شود تا در جامعه تعمیم یابد و تثبیت شود. که امروز مجلس شورای اسلامی در اقدامی ارزشمند طرح امر به معروف و نهی از منکر را در دستور کار خود قرار داده است.

اما منافقان و دشمنان اسلام که همواره در پی ضربه زدن به انقلاب اسلامی هستند با هدف جلوگیری از اشاعه فرهنگی اسلامی و از بین بردن ارزشهای نظام و اسلام، این بارهم آرام ننشستند و با در دستور کار قرار گرفتن طرح امر به معروف و نهی از منکر در خانه ملت اقدم به سناریو نویسی برای این طرح کردند.

سناریو جدید جریان نفاق چه بود؟

این سناریوی جدید چه بود؟ همزمان با در دستور کار قرار گرفتن طرح امر به معروف و نهی از منکر در مجلس شورای اسلامی خبر اسیدپاشی به بانوان در اصفهان در رسانه ها منتشر شد. هنوز از جزئیات و صحت ‌و سقم خبر چیزی منتشر نشده بود که رسانه‌های زنجیره‌ای و شبکه‌ های خارج از کشور به برجسته‌ سازی این موضوع و تحلیل‌ های جهت‌ دار از آن اقدام نمودند. این رسانه ها با تیترهای شبهه انگیزی همچون" احتمال اسید پاشی به زنان بی حجاب وجود دارد"، "فریضه زنجیره ای بودن اسیدپاشی" و "نمایندگان! این زنان به خاک سیاه نشسته‌اند" سعی در ایجاد القای ناامنی در جامعه و گره زدن این حادثه با طرح امر به معروف و نهی از منکر داشتند.

حقیقت ماجرای اسیدپاشی

اما حقیقت ماجرا از این قرار بود که عصر نهم مهرماه، سهیلا جورکش در حالی که در خودروی شخصی خود در حال مکالمه‌ تلفنی بود، توسط راکبان یک موتورسیکلت مورد حمله‌ اسیدپاشی قرار می گیرد و چهارده روز بعد، یعنی در تاریخ 23 مهرماه زن جوان دیگری به نام مرضیه هدف، در حالی که در خودروی شخصی خود بود، هدف اسیدپاشان قرار می‌گیرد. تنها دو مورد اسید پاشی در یک استان توسط رسانه‌های زنجیره‌ای داخلی و خارجی، منجر به یک جنجال اجتماعی وسیع در سطح کشور می شود.

نکته ای که در این ماجرا تاسف بیشتری را برمی انگیزد این واقعیت تلخ است که برخی از روزنامه ها و سایت های داخلی هماهنگ و یا ناهماهنگ با رسانه های بیگانه خط خطرناک و انحرافی ارتباط دادن این جنایت پلید با فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر را پیگیری کردند و تلاش کردند با اقدامات مختلف زنجیره‌ای از اسیدپاشی‌ها را در کشور جلوه داده و آن را به یک جناح خاص منتسب نمایند.

براساس اظهارات مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تنها چهار زن در مهرماه بر اثر اسیدپاشی به بیمارستان منتقل شدند که از این چهار نفر نیز یکی از آن‌ها یک زن افغانی بود که هدف حمله با اسید از سوی یک زن افغانی دیگر قرار گرفته و دیگری نیز زنی به نام م. آ. بود که هنگام مراجعه به بیمارستان، دلیل سوختگی خود را عنوان نکرد و به ‌نظر می‌رسد که انگیزه‌ اسیدپاشی به او نیز شخصی باشد. با این آمار، اسیدپاشی‌هایی که به‌ نظر می‌رسد با هم در ارتباط بوده و سریالی باشند، اسیدپاشی به دو نفر باقی‌مانده، یعنی سهیلا و مرضیه است؛ دو حادثه‌ای که طبق اطلاعات به‌دست‌آمده از سوی یک جوان موتورسوار صورت گرفته‌ است.

از سوی دیگر، رسانه‌های زنجیره‌ای داخلی و شبکه‌ های خارجی اقدام به ارائه‌ آمارهای مختلفی از قربانیان اسیدپاشی نمودند و حتی با انتشار خبری از وقوع اقدام مشابه در مشهد خبر دادند. این در حالی بود که خبر اسیدپاشی در مشهد به آبان سال 1390 بازمی‌گشت و در همان سال نیز در روزنامه ها منتشر گردیده بود.

الهام امین‌زاده مشاور حقوقی رئیس جمهور در واکنش به اقدامات رسانه های داخلی در ماجرای اسیدپاشی گفت: رسالت رسانه انتقال واقعی اخبار به مردم است. مسلما هرگونه قضاوت قبل از این که بررسی‌ها به نتیجه نهایی برسد می تواند باعث تشویش افکار و اذهان مردم شود و حتی ممکن است در رابطه با مصدومینی که افرادی بودند از خانواده‌های محترم هتک حرمت شود. بررسی‌ها تمام نشده است اما باید اطلاعات صحیح و در جهت آرامش و وحدت مردم باشد و رسانه‌ها در این زمینه بسیار تأثیرگذار خواهند بود.

شیپورهای جنگ جدی از سوی رسانه های ضد انقلاب

در همین راستا محمدرضا باهنر نائب رئیس مجلس ضمن تاکید این مطلب که اسیدپاشی اصفهان بسیار تلخ و مشمئز کننده است و عامل این جنایت باید به سرعت پیدا و محاکمه شود تا به سزای اعمالش برسد، گفت: رسانه های خارجی در این قضیه بسیار تخته گاز حرکت کردند تا جائی که متصور می‌شود شاید این قضیه یک طراحی روشن و از پیش طراحی شده بوده است، آن هم با همزمانی این قضیه با بررسی طرح امر به معروف و نهی از منکر که از احکام مسلم دینی و روشن قانون اساسی است؛ بنابراین همزمانی این دو قضیه این ظن را قوی می‌کند که شاید این موضوع(اسیدپاشی) با توجه به هجمه عظیم رسانه‌های خارجی از پیش طراحی شده باشد.

وی بیان کرد: اصل اقدام یک اتفاق بود و خبری که در رسانه منتشر شد یک اتفاق دیگر  و متاسفانه اولین خبری که دراین زمینه منتشر شد با جهت گیری و تحلیل همراه بوده است که این موارد ظن را به سمتی می برد که اسید پاشی برنامه ریزی شده صورت گرفته است.

باهنر درهمین زمینه اظهار کرد: روزهای اول فکر کردند که این موضوع یک مسئله عادی است و برفرض هم اگر کسی بخواهد از آن سوء استفاده سیاسی کند یک بده بستانی انجام می شود و یک فرد یا عده‌ای می توانند از این منظر درآمد سیاسی داشته باشند و یا پولی به حساب پس انداز سیاسی شان ریخته شود؛ اما بعد که شیپورهای جنگ جدی از سوی رسانه های ضد انقلاب آغاز شد افکار عمومی کشور ما به سرعت متوجه شدند که قضیه یک توطئه است و یک خبر بسیط جنائی نیست چرا که با خواندن صفحه حوادث روزنامه شاهدیم که هر از چند گاهی جنایتی می شود و عوامل آن هم دستگیر می شوند اما همزمانی این قضیه با مطرح شدن طرح امر به معروف در مجلس نشان می دهد که خواسته‌اند تا یک بحث سیاسی بوجود بیاورند.

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی نیز در سخنرانی خود در میدان امام حسین (ع) که با محوریت احیای امر به معروف و نهی از منکر برگزار شد، با بیان اینکه اسیدپاشی اصفهان نمی‌تواند کار یک انسان باشد، گفت:‌ مغرضان خارجی این حادثه را به متدینان چسباندند و عمال خائن آنها در کشور در این دروغ دمیدند. برخی رسانه ها و روزنامه ها این جنایت را به آمران به معروف منتسب کردند که این جنایت، جنایت کمی نبود. زیرا در این مسئله پای جناح و بازی سیاسی در کار نبود.

وی  اظهار کرد: آنجا که برای امر به معروف به اقدام عملی نیاز است باید این اقدام با حکم قاضی انجام بگیرد. یک تلنگر به مرتکبان منکر بدون اجازه قانون جایز نبوده و خود منکر است.

خاتمی با اشاره به نهضت قیام امام حسین (ع) گفت: امام حسین (ع) به دنبال احیای غیرت دینی بود که در متن احیای غیرت دینی تشکیل حکومت اسلامی قرار داشت. امام می خواست فرهنگ امر به معروف زنده شود. در روز دوازده محرم اسرای کربلا وارد شهر کوفه شدند.در این احوال حضرت زینب اجازه نداد فرزندان فاطمه (س) از نان و خرمای کوفیان استفاده کنند اما چادر و روسری زنان کوفه را پذیرفت. آخرین دغدغه امام حسین (ع) در عاشورا نیز دغدغه عفاف و حجاب بود.

انتقاد از این رفتار ماجراجویانه؛ حرف مشترک روسای قوا

در کنار این همراهی مرموز و سوال برانگیز برخی از رسانه ها و جریانات داخلی برای ایجاد یک دغدغه جدید برای نظام  و جلوگیری از یک طرح مجلس شورای اسلامی، انتقاد از این رفتار ماجراجویانه و سوال برانگیز، حرف مشترک روسای قوا بود.

حجت الاسلام حسن روحانی در این خصوص گفت: من خواهش می کنم گوشها بدهکار سخنان، صداها و حرف های مشکوک و نادرست آنهایی که اذهان عمومی را تشویش می کند، نباشد و بی جهت به فرد و گروهی هیچ نسبتی ندهیم.

همچنین علی لاریجانی گفت: چرا فضای سیاسی کشور را غبارآلود جلوه می دهید. سیاسی کردن یک اقدام زننده جز فرصت طلبی چیز دیگری نیست. این یک نامردی سیاسی است که متاسفانه در دوره هایی هم از این کارها شد و نتیجه آن تندروی هایی بود که به کشور لطمه زد.

رئیس دستگاه قضا هم نسبت به این موضوع بی تفاوت نبود و در این خصوص گفت: متاسفانه کسانی در کشورهای غربی شروع کردند این مسئله را به امر به معروف و نهی از منکر نسبت می دهند، واقعا  ظلم و جفای عجیبی است و  متاسفانه بدتر از آن این است که انسان می بیند برخی از رسانه های داخلی هم همین کار را انجام می دهند.

پشت پرده حاشیه سازی برای ماجرای اسیدپاشی

آیا خط مرموز و منحرفی که این روزها بار دیگر در ماجرای اسیدپاشی امکان شیطنت یافته درصدد است برخی حوادث تلخ گذشته را تکرار کند؟

جریان نفاق نظیر همان کشته سازی هایی که در فتنه 88 انجام دادند - مانند قتل ندا آقا سلطان - امروز نیز برای لوس کردن و تضعیف مصوبه مجلس و همچنین بد جلوه دادن نهادهای انقلابی و جریان مذهبی جامعه سناریو اسید پاشی را طراحی و سپس به صورت گسترده در شبکه های اجتماعی و رسانه های خود آنرا اجرایی ساختند.

حیدر مصلحی وزیر سابق اطلاعات با اشاره به ارتباط دادن موضوع اسیدپاشی اصفهان با موضوع امر به معروف توسط رسانه‌های معاند، گفت: وقتی طرح امر به معروف و نهی از منکر به مجلس می‌رود، ناگهان معضلی به‌نام «اسیدپاشی» راه می‌اندازند و فضای رسانه‌ای دنیا را وارد عمل می‌کنند.

مصلحی تصریح کرد: با بررسی‌هایی که ما انجام دادیم، دریافتیم که بدون شک این یک توطئه مشترک طراحی شده داخل و خارج  است.

وی اضافه کرد: پس از 34 سال که فریاد همه بلند است و سخنان امام و مقام معظم رهبری بوده که باید امر به معروف و نهی از منکر قانون شود و برای اینکه این موضوع را بشکنند، یک‌ دفعه اتفاق اصفهان رخ می‌دهد.

وزیر اطلاعات دولت دهم با اشاره به پشت‌پرده حادثه اسیدپاشی اصفهان گفت: "بعد از اسیدپاشی اصفهان فضای سنگین رسانه‌ای را راه‌اندازی کردند که این به‌طور دقیق طراحی شده و پشت‌صحنه آن هم سرویس های جاسوسی هستند که بنده اطمینان دارم سرویس جاسوسی انگلیس (ام.آی.6) پشت این موضوع است و باید حواسمان را جمع کنیم."

اما دشمنان با توجه به تجربه فتنه 88 با بصیرتی که در مردم ایران  سراغ دارند باید بدانند که این توطئه آنها هم همچون گذشته نقش برآب خواهد شد. همچنانکه امروز الحمدالله فضای کشور به سرعت آرام شده است و با موضع گیری های مشترک مسئولان نظام و روشن شدن ابعاد این سناریو ، دیگر گوش شنوایی برای پریشان گویی های جریان نفاق وجود ندارد.

 

گزارش از: محبوبه نیاورانی

کد N565043

وبگردی