آفتاب

یک پژوهشگر دینی: تملق جامعه را به سمت انحطاط پیش می‌برد

یک پژوهشگر دینی: تملق جامعه را به سمت انحطاط پیش می‌برد

یک پژوهشگر دینی با تاکید بر لزوم شناساندن حقیقت عاشورا با روش‌های استدلالی و عقلی در عین حال، گفت که نمی‌توان یک سرمایه فرهنگی و اجتماعی را بدون شور پیش برد.

یک پژوهشگر دینی با تاکید بر لزوم شناساندن حقیقت عاشورا با روش‌های استدلالی و عقلی در عین حال، گفت که نمی‌توان یک سرمایه فرهنگی و اجتماعی را بدون شور پیش برد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام احمد مازنی در مراسم شام غریبان که شب گذشته در حسینیه دارالزهراء (س) برگزار شد، روش استدلالی و احساسی را دو روش بزرگداشت عاشورا دانست و تصریح کرد: روش استدلالی، شناختی و عقلی آن است که حسین (ع) با معرفت شناخته شود و عاشورا در چارچوب مکتب شیعه شناسانده شود. برای این کار شاعران، نویسندگان، مداحان و رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی که متعلق به همه ملت است باید فضایی فراهم کنند که حقیقت عاشورا شناخته شود.

وی افزود: البته نباید از روش احساسی برای بزرگداشت عاشورا هم غافل شد چرا که شور و شعور باید توامان باشد. اگر عاشورا زنده مانده در کنار تحقیق، مطالعه و کار استدلالی، سینه‌زنی، مداحی، ذکر مصیبت و گریه کردن هم در آن موثر بوده است.

این پژوهشگر دینی با اشاره به روش ائمه برای بزرگداشت عاشورا، خاطرنشان کرد: آنها تمام سعی‌شان این بود که عاشورا به عنوان مکتب آزادی‌بخش و حق‌طلبی شناسانده شود و به عنوان مکتبی برای نجات انسان از زیر یوغ استعمار، استبداد و استحمار زنده بماند.

مازنی در ادامه لزوم پایبندی به عهد و پیمان را از درس‌های عاشورا دانست و یادآور شد: اگر عهدها شکسته شود و پیمان‌ها رعایت نشود سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. مثلا قانون اساسی در کشور ما یک پیمان است اما همه ما چقدر به قانون اساسی و تمام اصول آن پایبند هستیم؟ ما در سال‌های گذشته طعم همه جریانات از اصلاح‌طلب تا اصولگرا و اعتدالیون را چشیده‌ایم. هر کدام از اینها به بخش‌هایی از قانون اساسی متوسل می‌شوند. این در حالی است که اهل قدرت برای رعایت پیمان اولویت دارند.

وی با تاکید بر اینکه ظاهرسازی و تملق جامعه را به سمت سقوط اخلاقی و انحطاط پیش می‌برد، تصریح کرد: یکی از هدف‌های بزرگداشت عاشورا این است که ببینیم چرا جامعه آن روز به سمت انحطاط رفت؟ ما چطور می‌توانیم دم از حسین (ع) بزنیم در حالیکه فلان ماشین گران قیمت خارجی بیشترین بازارش را در پایتخت کشور ما دارد و در همین حال افرادی محتاج به نان شب‌شان هستند و برای فروش فرزندشان آگهی می‌دهند، این به معنی انحطاط است.

این پژوهشگر دینی در پایان بزرگداشت عاشورا را وسیله‌ای برای شناساندن واقعیت آن چیزی دانست که در کربلا اتفاق افتاده است.

به گزارش ایسنا، در مراسم شب گذشته دارالزهرا، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور، حجت‌الاسلام مجید انصاری معاون پارلمانی رییس جمهور، حجت‌الاسلام محمد علی ابطحی،‌ حجت‌الاسلام قدرت‌اله علیخانی و حمید انصاری قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) حضور داشتند.

انتهای پیام

کد N564292

وبگردی