آفتاب

موگرینی: کشور مستقل فلسطین باید تا 5 سال آینده تشکیل شود

موگرینی: کشور مستقل فلسطین باید تا 5 سال آینده تشکیل شود

رئیس جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار تشکیل کشور فلسطین ظرف پنج سال شد و گفت: جامعه اروپا باید در خاورمیانه نقش پیشرو داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری راشاتودی، فدریکا موگرینی، رئیس جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا که پیشتر وزیر امور خارجه ایتالیا بود در نخستین مصاحبه خود گفت: امیدوارم که در پایان دوران ریاستم بر سیاست خارجه اتحادیه اروپا، فلسطین به عنوان یک کشور به رسمیت شناخته و تشکیل شود.

موگرینی افزود: اتحادیه اروپا باید با هدف برداشتن گام‌هایی تاریخ ساز در خاورمیانه حاضر باشد. بحران موجود در منطقه برای مدت‌های مدیدی لاینحل باقی مانده است و تمامی نسل‌های فلسطینی با این بحران رشد کرده‌اند.

گاردین به نقل از رئیس جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت: از حالا به بعد من تمام تلاش خود را به کار می‌بندم تا این مساله را با کمک اسرائیل، مقام‌های فلسطین، کشورهای کلیدی عرب و اتحادیه اروپا حل کنم.

وی برای متعهد ماندن به این برنامه اعلام کرد که اولین سفرش به عنوان رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا را به منطقه خواهد داشت و در جریان این سفر دو روزه قصد دارد تا به بیت المقدس، تل آویو، رام الله وغزه برود و با وزرای اسرائیلی از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و برخی مقام‌های فلسطینی دیدار و گفت‌وگو کند.

موگرینی همچنین به این مساله اشاره کرد که مشکلات در منطقه تنها از طریق یک رویکرد همکاری و مشترک توسط تمام کشورهای منطقه حل و فصل می‌شود و گفت: به طور حتم تضمین امنیت برای این کشور بدون یک چارچوب گسترده و بسیط دشوار است اما توافقات جامعی برای تسهیل در حل مساله فلسطین - اسرائیل در نظر گرفته می‌شود.

اوایل اکتبر سال جاری میلادی، مجلس عوام بریتانیا در یک رای گیری نمادین با اکثریت 274 رای موافق در مقابل 12 رای مخالف کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت.

موگرینی همچنین گفت: به رسمیت شاخته شدن کشور فلسطین توسط سوئد الگویی برای اعضای اتحادیه اروپاست. این امر اهمیت دارد که کشورهای عضو اتحادیه یک دستور کار مشترک را تصویب کرده و یکصدا سخن بگویند.

انتهای پیام

کد N564130

وبگردی