آفتاب
یک کارشناس دینی:

قیام امام حسین(ع) مقابله با تزویر بود

قیام امام حسین(ع) مقابله با تزویر بود

یک کارشناس دینی گفت: قیام امام حسین(ع) مقابله با تزویر و هدایت افراد به سوی اسلام واقعی با برنامه‎های مدون و عقلانی بود.

حجت‎الاسلام حسن ناصری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، اظهار کرد: با توجه به این فرموده امام حسین(ع) که من برای اصلاح امت جدم رسول خدا قیام کردم، لذا حرکت این امام همام، یک حرکت اصلاحی در راستای اهداف پیامبر اکرم(ص) بود.

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) با حرکت خود یک تئوری خاصی در حوزه دین و معنویت آن روزگار ارایه دادند که قیام عاشورا در راستای حرکت امیرالمومنین(ع) و حرکت سیاسی و فکری امام حسن(ع) بود.

ناصری تصریح کرد: با توجه به هر دوره می‎توان افراد جامعه را در سه دسته تقسیم‎بندی کرد که شامل افرادی که توهم نگرش دارند، دسته دوم افرادی که تفکر اولیه از امور دارند و دسته سوم افرادی هستند که اندیشمندان جامعه محسوب می‌شوند و این گروه‎بندی نیز به خوبی در زمان امام حسین(ع) دیده می‌شد.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ابهر در ادامه گفت: دسته اول افرادی هستند که بدون برنامه عملی بوده و اهداف دست‌نیافتنی در ذهن خود دارند. دسته دوم اهداف مشخصی دارند ولی برنامه مشخص و مدونی برای رسیدن به اهداف خود ندارند و دسته سوم اندیشمندان که علاوه بر اهداف مشخص برنامه‎های منطقی و مدونی دارند. قیام امام حسین(ع) با این هدف بود که افراد دسته اول و دوم را در قالب یک برنامه مدون و اندیشمند به سوی اسلام واقعی هدایت کنند.

ناصری خاطرنشان کرد: با مراجعه به متون تاریخی و نوشته مورخان متعدد می‎توان دید که همه آن‎ها در ذکر حوادث روز عاشورا می‎نویسند دو سپاه با صدای اذان صبح بیدار شدند و به گونه‌ای وضو گرفته و به سوی یک قبله واحد ایستادند و از یک خدای واحد طلب کمک و پیروزی کردند و مورخان می‎نویسند این چه جنگی است که هر دو گروه با هدف قیام الهی در مقابل یکدیگر صف کشیده‎اند.

این کارشناسی دینی با اشاره به اینکه در تاریخ تعداد لشکریان یزید را 10 هزار تا 30 هزار سپاهی عنوان کرده‎اند، گفت: جمع‎آوری این تعداد برای شرکت در جنگ در روزگاری که ارتباطات بسیار سخت بود کار مشکلی بود، ولی این سپاه را می‎توان در افرادی تقسیم‎بندی کرد که عده‎ای به خاطر حفظ جان خود و خانواده و ترس یزید و عده‎ای با وعده زر و زور خلیفه به جنگ آمده بودند.

وی افزود: اما تعداد زیادی از سپاهیان یزید را افرادی تشکیل می‌دادند که به دلیل تزویر و برداشت اشتباه از دین و به خیال خود با هدف رضای الهی در جنگ شرکت کرده بودند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ابهر گفت: با کمی دقت می‎توان دید که این جنگ با کفار نبود، بلکه با اهالی کوفه که مرکز خلافت حضرت علی(ع) و مرکز تشیع آن زمان بود صورت گرفت و حتی طبق نوشته مورخان اولین تیری که از سوی سپاه یزید پرتاب شد و ابن‎سعد که این تیر را پرتاب کرد گفت شاهد باشید که این تیر را با هدف رضای الهی پرتاب کردم.

ناصری تصریح کرد: هدف امام حسین(ع) نیز روشنگری و مقابله با همین تزویر و هدایت افراد به سوی اسلام واقعی بود.

انتهای پیام

کد N564064

وبگردی