آفتاب

گزارش 150 هزار مورد حیوان گزیدگی در لرستان

گزارش 150 هزار مورد حیوان گزیدگی در لرستان

رئیس مدیر گروه مبارزه با بیماری‎های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی لرستان از گزارش 150 هزار مورد حیوان گزیدگی در استان خبر داد و گفت: 80 درصد موارد گزش در استان از طریق سگ است.

«محمد ساکی» در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه لرستان، افزود: هاری یک بیماری مشترک و قابل انتقال بین انسان و حیوان است.

وی با بیان اینکه تاکنون 150 هزار مورد حیوان گزیدگی در استان گزارش شده است که عامل 80 درصد موارد گزش سگ بوده است، افزود: 99 درصد ویروس هاری از طریق سگ انتقال می‎یابد.

ساکی با تأکید بر اینکه سالانه در کشور 3000 مرگ ناشی از هاری گزارش می‎شود، افزود: در شش ماهه‌ی نخست سال تعداد بروز حیوان گزیدگی در استان 244 درصدهزار گزارش شده و این در حالی است که این آمار در کشور 177 در 100هزار است.

رئیس مدیر گروه مبارزه با بیماری‎های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی لرستان یادآور شد: بروجرد، کوهدشت و خرم‎آباد بیشترین بار حیوان گزیدگی در استان را داشته که 75 درصد موارد در روستاها رخ داده است.

وی با بیان اینکه پارسال، مرگ ناشی از هاری در پلدختر داشتیم که به علت حیوان گزیدگی از طریق روباه بوده است، خاطرنشان کرد: کنترل هاری نیازمند یک برنامه بین بخشی است که دستگاه‎های مختلف در آن نقش‎آفرینی می‎کنند.

ساکی گفت: هر پنج دقیقه یک نفر در کشور دچار حیوان گزیدگی می‎شود و متأسفانه روند موارد حیوان گزیدگی در استان و کشور بالاست.

رئیس مدیر گروه مبارزه با بیماری‎های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی لرستان یادآور شد: روند موارد حیوان گزیدگی در استان از سال 66 تا 92 از 19 هزار به 150 هزار مورد رسیده است.

انتهای پیام

کد N563475

وبگردی